• Perka85

Betala mer i Boendekostnader för barn

Jag har en dotter på sex år som bor hos mig och min sambo varannan vecka.

Efter årsskiftet ska jag och min sambo flytta till ett gemensamt ägt hus.

Idag berättade hon att jag måste betala mer varje månad för min dotter i boendekostnad, ex kvm pris för rummet, el, försäkring. 
    Jag tycker inte alls det är rimligt att att jag ska behöva betala för det.

Idag betalar jag mer i matkostnader varje månad (750 samt hygien 200:-/mån.
    kläder, försäkring, skola, aktiviteter mm delar jag kostnad för med dotterns mamma.
    Jag tänker såhär att boendekostnaden har vi ju ändå.

Hur ser ni på det?

• Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn
  • Anonym
    Anonym (dotter) skrev 2023-12-29 09:34:56 följande:
    Rent krasst är det ju så att din dotter är ditt ansvar som du ska betala för. Men din sambos krav säger en del om hur hon ser på din dotter, och det skulle jag personligen ha svårt att acceptera. Om hon är så snål och vill räkna kronor och ören för dottern så speglar det lite att hon ser din dotter som en onödig belastning, och inte som en fullvärdig del av er familj. Jag skulle inte vilja utsätta mina barn för att bo med en person som såg dem på det sättet. 

Å andra sidan, om din sambo har så lite pengar att de extra kronorna verkligen gör skillnad för henne, så kanske det är en annan sak. Då kan du ju bjuda på att betala lite mer, men för hennes skull, inte för att du har barn. Och då kanske din sambo måste se över hur pass stort hus hon egentligen har råd att bo i, oavsett ditt barn. 
    Det handlar inte om att vara snål, utan om att inte vilja belastas ekonomiskt för någon annans unge.
    Behöver inte betyda alls att hon ses som en belastning i övrigt.
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 09:54:52 följande:
    Det handlar inte om att vara snål, utan om att inte vilja belastas ekonomiskt för någon annans unge.
    Behöver inte betyda alls att hon ses som en belastning i övrigt.
    Att uttrycka sig så: belastas ekonomiskt för någon annans unge... Det skulle jag aldrig acceptera att min sambo uttryckte eller tänkte om mitt barn. Då skulle den personen inte vara min sambo längre.
  • Agda90

Barn i nya familjekonstellationer har det ganska så tufft som det är. De ska plötsligt acceptera en plast mamma eller pappa och finna sig i det som de vuxna bestämmer. Här är en vuxen, som jag upplever, inte är särskilt intresserad av att skapa en ny familj där ett BARN känner sig välkommet utan ska jaga ören!

Om det ska vara så då kanske de ska sätta elmätare på alla prylar. Om en fönar håret så får den betala mer för elen. Räkna  minuter hur länge man duschar. Skulle någon äta upp största delen av osten i kylen så får den personen betala större delen av osten vid nästa inköp. Löjligt!

• Anonym (Mm)

För det första kan jag tycka att det är sånt man diskuterar innan man köper ett hus gemensamt. Hur har det varit innan? 

Hade ni köpt ett mindre och kanske billigare hus annars? Sen är det ju faktiskt inte säkert att ett hus med ett rum mindre hade blivit billigare heller. Ska du betala mer för kostnaden för huset ska du ju också ha en större andel av huset stående på dig, det ska också skrivas ner så vid en eventuell separation får du din del så att säga. Vilket hon bör gå med på eftersom hon ju själv med detta krav säger just att en större del av huset är ditt. 

Sen vad gäller el, hur stor skillnad är det på förbrukningen från barnfria vecka och när hon bor hemma? Tvivlar på att det förändras särskillt mycket. De saker som drar mest använda ju ändå. Och vad gäller försäkringen på huset, blir den dyrare? 

• Anonym
    Anonym (dotter) skrev 2023-12-29 10:10:36 följande:
    Att uttrycka sig så: belastas ekonomiskt för någon annans unge... Det skulle jag aldrig acceptera att min sambo uttryckte eller tänkte om mitt barn. Då skulle den personen inte vara min sambo längre.
    Vad andra tänker kan du aldrig veta.
  • sture123

Du betalar redan mer för mat och hygienartiklar. Det tycker jag är rimligt. Mer att betala mer för el och kvadratmeterkostnad av huset tycker jag är lite löjligt om det inte är så att ni flyttat till en större och dyrare bostad bara för att få plats alla tre.

• Anonym (.)

Det är rimligare att du betalar din dotters kostnader än att din sambo gör det.

Hur höga boendekostnader man har brukar bero på hur många som bor i hushållet. Och ju fler sovrum ett hus har, desto mer får man betala för det. Din dotters sovrum är inte gratis.

• Anonym (Lizzy)

Att bestämma hur kostnaderna ska fördelas bestämmer man väl innan man köper boende/flyttar ihop?

Hur gör ni idag? Betalar du lite mer pga dotterns rum? 

Hur många sovrum finns det? 

Jag som ensamstående mamma hade ju känt om jag flyttat ihop med någon att jag skulle betala lite mer på hyra, el och mat pga mina barn.
    Men ett alternativ kan ju vara att tex om det finns fler rum att din sambo får ett hobbyrum exempelvis.

Ni måste ju sätta er ner och prata och ni borde bestämt allt innan ni köpte huset.

• toughshit

Det låter väldigt märkligt att du ska betala mer bara för att dottern bor där varannan vecka.

50/50 för boendekostnaderna låter mer rimligt (även 50/50 mat). 
    Man är försörjningsskyldig till sin sambos barn, just för att barn inte ska särbehandlas i sitt hem.

Jag kan förstå att du kan få betala mer i mat om du hade haft en tonåring som länsar kylen om dagarna, men det här handlar om en liten 6-åring.

Om hon prompt vill att du betalar mer så tycker jag du gott kan kräva att en större del av huset står skrivet med dig som ägare. Då ska du se att hon ändrar sig 😛

"Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 10:20:42 följande:
    Vad andra tänker kan du aldrig veta.
    Nä, men om min sambo skulle uttrycka att jag ska betala mer för att mitt barn bor hos oss så skulle det ju vara en indikation. 
Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn