• Anonym (Anhörig)

Frånväxt

Min son blir frånväxt av sin yngre syster. Han är 13 år, 130 cm lång, väger 28 kilo. Min dotter är 8 år, 141 cm lång, väger 39 kilo. Hon har skostorlek 36, han har skostorlek 33. Min son är väldigt ledsen över att vara mycket liten.

• Svar på tråden Frånväxt
  • Anonym (Freew)
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-01-03 17:23:47 följande:

Ja, så är det. Varför nu det ska ha någon betydelse om det är en ovanligt kort man, eller en ovanligt kort kvinna. Är vi inte jämställda? Ska inte det gälla alltid? Jag förstår att det är bråttom. Problemet är att sonen inte vill. Finns det ingen mer här med liknande problem? Nu känner jag mej ännu mer förtvivlad. Dottern har diet. Hon är tyvärr lite överviktig. 

Jaha, är du personen som fiskar om samma sak i 140 cm tråden?
  • Anonym (Joline)

Vikten är väl inte dålig i förhållande till längden? Men frågan är varför han inte växer mer? Har läkarna ingen som helst aning? Har ni mycket kortare personer i släkten? Min elvaåring är 1.41 och väger knappt 27. Där kämpar vi med vikten för att han också ska kunna fortsätta växa på längden. 

• Anonym (Sven)

Lite i samma sits med fyra barn. Den äldsta verkar bli kortast och 3 o 4;längst. Speciellt 3an på 12 år.... växte nyligen om mig, längst i skolan, 3,5+ standardavvikelser över kurvan. Har börjat försöka att inte tala om hans längd.

• Anonym (Emma)

Har ni frågat läkaren om råd?Är ni väldigt små i familjen?

• Anonym (Anhörig)

Ja, eftersom det är det äldsta barnet som är kortast, är det extra känsligt

• Anonym (Kort)

Inte till någon tröst kanske men min son var också bland de kortare som 13-åring. Ett par månader efter 14-årsdagen började han växa. Nu, på väg mot 15, är det 1-2 cm per månad får väl se var det slutar. Varken först eller sist bland kompisarna. Vi tror att han till och med att han kommer växa förbi killen som alltid varit längst då han verkar avstannat i sitt längdsprång. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-01-03 18:42:05 följande:

Ja, eftersom det är det äldsta barnet som är kortast, är det extra känsligt

Förstår detta!
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2024-01-03 12:03:09 följande:

Men jisses, sök hjälp till den stackars tonåringen. måste vara oerhört plågsamt för honom i skolan. Ni kommer förstöra hans liv om ni inte söker hjälp, ingen tjej vill ha rn superkort kille 

Jaha och? Tror du han vill ha någon tjej då? Du vet väl inte hans sexualitet.
  • Anonym (...)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-03 17:41:04 följande:
    Problemet är ju, att normen säger att mannen ska vara längre än kvinnan i förhållandet, och därför blir utbudet mer begränsat för korta män och långa kvinnor. Men ju fler som bryter mot normen desto bättre såklart, då kanske den kan luckras upp med tiden.
    Äh men lägg bara ner med dina heteroideal. Du tänker inte ens tanken att killen kan komma ut som gay när han blir äldre. Eller kanske inte vill ha någon alls. A-sexuell. Men det är ingen riktig man i dina ögon kanske.
  • Anonym (...)

Och varför önskar ni denna kille, att kunna locka till sig en ytlig människa som bara vill ha långa män. Är det något att hänga i julgranen? Usch jag spyr vilka hemska resonemang i tråden.

Svar på tråden Frånväxt