• Anonym (Anhörig)

Frånväxt

Min son blir frånväxt av sin yngre syster. Han är 13 år, 130 cm lång, väger 28 kilo. Min dotter är 8 år, 141 cm lång, väger 39 kilo. Hon har skostorlek 36, han har skostorlek 33. Min son är väldigt ledsen över att vara mycket liten.

• Svar på tråden Frånväxt
  • Anonym (Emelie)

Fast detta är väl någon som skojar. Min treårigA tjej väger 21kg. Förvisso snart 4 år men ändå . 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-01-03 11:08:44 följande:

Skolläkaren är orolig. Han är väldigt kort och smal

Om han är både kort och smal tyder ju på att han inte äter bra? Alternativt glutenintolerans som gör att han inte kan ta upp näringen. Kanske också hormonellt. 
    Om jag vore er skulle jag dels söka medicinsk hjälp  , dels försöka få honom att äta mer, ge honom det han gillar bäst, om han är kräsen. Försök att få honom att gå upp lite i vikt, vikt driver längd. 

Tittar man på tillvöxtkurvor ligger han ju väldigt lågt, extremt lågt. Har han alltid varit liten?

• Anonym (Anhörig)

Ja, det är verkligen två extremer. Alla tror att sonen är lillebror. Dom tror att han är 6-7 år, och hans syster 9-10 år. Vi har gjort många utredningar, naturligtvis. Han har alltid varit liten, och liten i maten

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-01-03 12:52:18 följande:

Ja, det är verkligen två extremer. Alla tror att sonen är lillebror. Dom tror att han är 6-7 år, och hans syster 9-10 år. Vi har gjort många utredningar, naturligtvis. Han har alltid varit liten, och liten i maten

Vad säger läkarna? Ni bör ju göra en tillvöxtutredning, snarast. Om ni inte redan gjort detta?

I samband med puberteten finns ju en möjlighet för en kille att växa rejält så jag skulle satsa på massor av god och näringsrik mat, många mål om dagen, mycket kött, fisk och bra fett  Gärna lite god efterrätt också 

• TvillingmammaVästgöte

Läste att ni gjort utredning men trots detta missas tex ofta celiaki, tex.
    Finns ingen fysisk orsak får man ju då satsa på maten. Och se till att killen har det extra bra psykosocialt, också. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Emelie) skrev 2024-01-03 12:20:38 följande:

Fast detta är väl någon som skojar. Min treårigA tjej väger 21kg. Förvisso snart 4 år men ändå . 

Hans vikt är inte konstig eftersom han är så kort. Han har en helt hälsosam vikt till sin längd, så den behöver man inte fokusera på. Jag själv och min son vägde båda 17 kg när vi var 6 år. Vi är dock normallånga, om än lite kortare än genomsnittet. 

Det är längden som är extrem i TS fall. Jag skulle utan tvekan begära remiss till endokrin enhet på närmaste sjukhus för utredning och eventuell hormonbehandling. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-01-03 12:52:18 följande:

Jag ber om ursäkt, jag såg inte att ni redan hade gjort utredningar.

Var ligger han på längdkurvan? Hur många kurvor under medel...? 
  • Mrs Moneybags

Förlåt många inlägg men:

Vilka prover har de tagit vid sina utredningar?
    Har han kommit i puberteten än?

• Anonym (Anhörig)

Han ligger långt under medel. Puberteten känns långt bort för hans del. Han är tyvärr ganska omogen dessutom. Ja, längden är en stor oro. När grannarnas sjuåringar hälsar på, ser man honom inte. Han liksom passar in skrämmande bra

Svar på tråden Frånväxt