• Anonym (mamman)

Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring

Min 15-åring är omöjlig att nå, utbrotten har skett i flera år nu. Jag och pappan känner oss maktlösa. Igår hade jag gjort lite förändringar i hemmet som inte föll henne i smaken och när jag kom hem hade hon förstört det jag fixat med i flera timmar. Jag blev rasande och skrek åt henne, tog även tag i hennes axlar och föste ut henne i rummet och hänvisade henne till rummet. Istället skrattade hon mig i ansiktet och sa att "ha jag kommer ändå tar ner dina jävla fula grejer". Kvällen följdes med att hon spelade hög musik till väldigt sent, höll hela familjen vaken, hon hade låst dörr så vi kunde inte ta högtalaren. Skulle vi gjort det hade hon blivit ännu mer arg (ja ni hör, finns ingen respekt). Jag hotade med att stänga ner spotify. Hon är så fruktansvärt arg och tycker att jag inte låter henne göra något vilket inte stämmer. Hon har tex. en egen moppebil så hon har otroligt mycket frihet. Sen skrev hon i sms till mig att jag håller på att bli som en i vår vänskapskrets som sagt att hon inte gillar dottern (kommit fram genom andra bekanta, vilket jag iofs inte heller tycker är schysst gjort av den kvinnan). Jag känner mig i ett helt desperat läge nu, inför kvällen då hon kommer fortsätta med höga musiken. Imorse slog hon sönder systerns spegel. 

Dottern själv säger att hon tror hon har adhd och när jag säger att vi ska söka elevhälsan så vägrar hon och säger att de inte vet nåt om adhd. Trots att jag förklarat att det är dit man kan vända sig i första hand. 
    Hon fullkomligt hatar mig och pappa och lillasyster. Har tar skärmdumpar på sms-konversationer så hon kan använda det för att "stämma mig" osv. Hon säger att jag slår henne. Hon skriver till mig på sms att jag är hemsk, ful, värdelös mamma, kallat mig h-ord..Snälla kom med råd! 

• Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring
  • olof 45
    Anonym (mamman) skrev 2024-01-11 11:21:27 följande:

Om jag skulle dra in alla privilegier skulle hon säkert slå sönder hem och sticka härifrån. Förresten på lördag ska hon "bort" men vägrar säga vart. Blir så orolig vad hon kan hitta på när hon är så arg på oss föräldrar.  

Ok? Då ska hon inte "bort". Det är dags att förklara för henne att ni älskar henne, men att hon säkerligen förstår att hon inte kan uppföra sig hur som helst när hon är 15 år. Visst, hon kan rymma, men vad tror hon att socialen och polisen kommer göra då? Konsekvenstänket existerar itne, så ge henne en förklaring.

Jag skulle säga att "frihet under ansvar" är hemskt viktigt i tonåren, så med tanke på hennes beteende så blir det ingen mer moppe-bil. Är hon inte villig att prata med elevhäslan (och "jodå, vi kan diskutera vårt föräldraskap också, det är inga problem - kan vi göra bättre så vill vi såklart det"), så blir det traditionell uppfostran = utegångsförbud och indragna PRIVILEGIER. 

PS. Läs boken "you don't understand me". Om tonåringar!
  • Anonym (aldrigtolereat)

Men snälla du du tror inte det är dax att sluta curla med ungen 

Ta av henne telefonen och datorn montera ner dörren. Sen säg dörr till sitt rum mobil dator är privilegium som man får om man sköter sig 

Det har inte nånting med diagnos att göra det har enbart att göra med slapp uppfostran 

Vi har en tjej med adhd och jag skulle ALDRIG tolerera det beteendet från henne

Sluta med curlingen så ska du få se på resultat 

Nästa gång hon är i skolan. Töm hennes rum på ALLA saker förutom sängen allt annat ska bort inklusive dörren. Informera att pga hur hon har uppfört sig så har hon utegångsförbud i 2 månader och prylförbud . Sen viker du inte en tum 

Skriker hon säger fula saker eller annat så lägger du på en månad

Gör du detta en gång och inte viker ner dig lovar jag att det blir ändring 

• VirgilGon

Först och främst - stor styrkekram till er!
    Har ni testat prata med sos? De kanske kan hjälpa till med en utredning eller ha konkreta förslag på vad ni kan göra.

Förstår att det är svårt att styra en 15åring, det är ju inte som att man kan lyfta upp dem under armen direkt. Tror inte på att ta henbes telefon, då skulle hon troligen sticka. Håller med som någon annan skrev om att dra in månadspeng, drivmedel osv och inte låta henne åka bort. 

Går det någonsin att prata med henne, vad säger hon själv om sin ilska, vill hon få hjälp? Behöver inte nödvändigtvis vara just adhd. Kan hon tänka sig att medicineras, magnesium tex kan vara lite lugnande. 

Lycka till ❤️

• Tow2Mater
    Anonym (aldrigtolereat) skrev 2024-01-11 15:45:26 följande:

Men snälla du du tror inte det är dax att sluta curla med ungen 

Ta av henne telefonen och datorn montera ner dörren. Sen säg dörr till sitt rum mobil dator är privilegium som man får om man sköter sig 

Det har inte nånting med diagnos att göra det har enbart att göra med slapp uppfostran 

Vi har en tjej med adhd och jag skulle ALDRIG tolerera det beteendet från henne

Sluta med curlingen så ska du få se på resultat 

Nästa gång hon är i skolan. Töm hennes rum på ALLA saker förutom sängen allt annat ska bort inklusive dörren. Informera att pga hur hon har uppfört sig så har hon utegångsförbud i 2 månader och prylförbud . Sen viker du inte en tum 

Skriker hon säger fula saker eller annat så lägger du på en månad

Gör du detta en gång och inte viker ner dig lovar jag att det blir ändring 

Så efter några dagar kan hon ha utegångsförbud tills18-årsdagen..... Vem skulle som förälder (eller barn) orka med det?
  • Anonym (Ta bort)

Börja med att ta bort hennes dörr så att hon inte kan låsa.
    Sedan besglagtar ni hennes stereo och andra elektroniska apparater. Köp en senior mobil så att hon bara kan ringa och skicka sms.
    När det kommer till hot så måste du stå bakom hotet till hundra procent. Om du viker dig från hotet så kommer hon inte att ändras.

Går hon ut på lördag trots att ni har sakt nej så ring polisen och säg att hon har rymt.
    Hör av dig till socialen och be om råd, 15 åringen styr och ställer hela familjen och det är inte rätt. Du måste skydda de andra syskonen.
    Hur är hon i skolan?
    Är hon lika bestämd där med?
    Hur ser hennes umgänge ut? Kan hennes kompisar influera henne till sakerna hon håller på med?

Kan du prata med föräldrarna till hennes kompisar och säga att de ska skicka hem henne när hon kliver in?
    Det krävs en by för att uppfostra barn.

• Tukt

Som bekant lyssnar inte barn på vad föräldrar säger, utan ser hur föräldrar gör.
    Det är förvisso svårt att se allt som sker i en familj, men om man som vuxen hanterar känslor genom utbrott så är det rätt god chans att barnen gör det samma.
    Förändrar man saker hemma utan att alla är med på det, eller att de fått chansen, så gör kanske ett barn det tillbaks. Barnen bor faktiskt i hemmet också, de är inte bara inneboende. Brist på respekt, belönas med annan brist på respekt.
    Men är barnet 15, är det förmodligen för sent för att göra så mycket åt det, annat än att hoppas nästa utvecklingssprång löser det. 

• Anonym (f)

Vet ni att hon inte håller på med droger tex?

I övrigt, har ni råd så betala för en utredning.

Annars måste ni gå emot hennes önskan och få hjälp där ni kan få den, via skolan tex

Vänta inte tills hon blir 18, det gjorde vi och det blev total katastrof när han var vuxen att välja själv och flyttade, och sedan inte alls klarade av vuxenlivet.

• Anonym (Joanna)

En mopedbil är inte frihet det är ett ansvar och något man ska visa att man är nog ansvarsfull att få använda.
    Min dotter hade en a-traktor och hon visste att om hon misskötte sig så skulle den ryka.
    Vem tankar den och vem står på försäkring?
    Är det inte dottern som tar hela kostnaden så har hon inte rätt att nyttja fordonet som hon vill.

Skulle aldrig tagit bort en dörr till mina barns rum, men skulle ta bort möjligheten att låsa den.

Skulle mina barn förstöra saker för varandra så skulle de få stå för den kostnaden.

Sluta komma med tomma hot.

Hade aldrig tolererat att få min sömn förstörd pga en arg tonåring, hade sagt åt henne att skärpa sig och om det inte skedde så rök Spotify, Wi-Fi skulle begränsas till vissa tider osv 

• Anonym (f)

Disciplin och sätta hårt mot hårt kommer aldrig hjälpa om hon lider av psykisk ohälsa som hon inte får hjälp med. 

• Anonym (Oo)

Känner igen mig lite I hennes beteende var ett liknande beteende jag hade, jag slog sönder saker, jag skrek på min familj framför allt min mamma jag betedde mig inte alls, försökte hoppa från balkong på 4de våning bara för ge igen på min mamma, rymde hemifrån, skolka, var i många slagsmål i skolan, blev avstängd från skolan pga bråk, nått jag skäms lite över i äldre ålder men jag va en tonåring och idag har jag faktiskt inte pratat med min familj på nästan 5-6år. släkt övertala min mamma att mitt beteenden berodde på droger vilket jag absolut inte gjorde. blev skickad till hvb och SIS instution pga mitt beteend. 

Grunden till mitt beteende var mitt mående jag försökte visa att jag inte mådde bra jag inte kände mig hörd och väldigt ensam. Jag drog mig ifrån familjen väldigt mycket och om jag hade fått den support och hjälp jag hade behövt från min familj så kanske de hade blivit annorlunda och jag hade haft kontakt med min familj idag. 
    så jag råder att bara gå att sätta dig ner bredvid din dotter när ni inte precis bråkat och bara fråga, vad har hänt. Pusha henne inte för mycket, om hon inte är redo att prata och blir pushad kn det bli hon stänger sig ännu mer, kallas stolthet många tonåringar har det haha

för all den ilskan kommer från nånstans antingen hon är arg på nått ni gjort, att ni inte ser och hör henne eller så är hon arg från nått annat men det går ut över er får hon inte kan ta ut det nån annan stans, har hon ett förhållande? Hur har hon det med vänner/i skolan? ser ni nått mönster när det börjar? Tonåren är jätte förvirrande ålder med hormoner, försöka hitta sig själv, skola, förhållande och så mycket mer tonåren kan va väldigt jobbiga för vissa. det kommer lugna ner sig med åldern desto mer hon mognar men för att rädda er situation så behöver ni hitta vad som gör hennes känslo att expolodera. visst det kan vara ADHD jag har själv det men nu när jag hittat mig själv mer så är jag hur lugn som helst adhd gör det inte lättare men adhd är inte grunden till problemet. adhd gör så man får alla känslor starkare men vad får henne att känna ilska? 

hoppas jag kunde hjälpa lite med mitt svar :) 

Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring