• Anonym (mamman)

Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring

Min 15-åring är omöjlig att nå, utbrotten har skett i flera år nu. Jag och pappan känner oss maktlösa. Igår hade jag gjort lite förändringar i hemmet som inte föll henne i smaken och när jag kom hem hade hon förstört det jag fixat med i flera timmar. Jag blev rasande och skrek åt henne, tog även tag i hennes axlar och föste ut henne i rummet och hänvisade henne till rummet. Istället skrattade hon mig i ansiktet och sa att "ha jag kommer ändå tar ner dina jävla fula grejer". Kvällen följdes med att hon spelade hög musik till väldigt sent, höll hela familjen vaken, hon hade låst dörr så vi kunde inte ta högtalaren. Skulle vi gjort det hade hon blivit ännu mer arg (ja ni hör, finns ingen respekt). Jag hotade med att stänga ner spotify. Hon är så fruktansvärt arg och tycker att jag inte låter henne göra något vilket inte stämmer. Hon har tex. en egen moppebil så hon har otroligt mycket frihet. Sen skrev hon i sms till mig att jag håller på att bli som en i vår vänskapskrets som sagt att hon inte gillar dottern (kommit fram genom andra bekanta, vilket jag iofs inte heller tycker är schysst gjort av den kvinnan). Jag känner mig i ett helt desperat läge nu, inför kvällen då hon kommer fortsätta med höga musiken. Imorse slog hon sönder systerns spegel. 

Dottern själv säger att hon tror hon har adhd och när jag säger att vi ska söka elevhälsan så vägrar hon och säger att de inte vet nåt om adhd. Trots att jag förklarat att det är dit man kan vända sig i första hand. 
    Hon fullkomligt hatar mig och pappa och lillasyster. Har tar skärmdumpar på sms-konversationer så hon kan använda det för att "stämma mig" osv. Hon säger att jag slår henne. Hon skriver till mig på sms att jag är hemsk, ful, värdelös mamma, kallat mig h-ord..Snälla kom med råd! 

• Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring
  • Anonym (aldrigtolereat)
    Anonym (så) skrev 2024-01-12 14:39:36 följande:
    Nej, mat och kläder och en säng är inte det enda barn har rätt till i ett samhälle som vårt. 

Och ja, problemet är att TS är ansvarslös och beter sig illa mot sitt barn, och på det sätter har barnet lärt sig att bete sig illa tillbaka. 
    Anonym (aldrigtolereat) skrev 2024-01-12 14:08:57 följande:
    Det märks att du inte har egna barn 

Nej vi hatar inte våra föräldrar för att dom satte gränser och inte belönande oacceptabelt beteende 

Tvärt om är jag glad att mina föräldrar orkade ta tag i det i stället för att curla sönder oss

Så du säger att det är ett fungerande beteende att kalla sin mamma för fula namn och att uppföra sig illa? 

Din uppfostring teknik som går ut på att låta barn göra vad dom vill där vuxna ska vara kompisar i stället för förälder funkar uppenbarligen inte,för då ts hade inte haft behov av att skapa denna tråd 

Konstigt att det märks att jag inte har barn, eftersom jag har två tonårsbarn. Som jag fostrat med kärlek, kommunikation och förståelse. och som fungerat alldeles utmärkt med en god relation och de har ett bra beteende.

Nej, det är inte ett fungerande beteende att kalla sin mamma för fula namn. Men det är inte heller ett fungerande beteende som mamma att skrika, ta tag i barnet och bete sig som TS gör. Och det bör vara högre krav på hur en vuxen förälder beter sig än hur ett barn beter sig och barnet behöver en balanserad och mogen vuxen som förebild. 

Min uppfostringsteknik fungerar uppenbarligen, för mina barn är välfungerande. Men det är inte så TS har gjort, och det är därför hon nu har behov av att skriva den här tråden. 
    Tror jag inte ett dugg på. Tror snarare att du är en liten högskoletjej som fått för dig att pedagogisk uppfostran är det enda rätta för en bok har sagt det till dig

Om det sen vore sant så borde du ju förstå att folk är individer. En del barn testar och utmanar mer än andra och då behöver man stå på sig. Kärlek och kommunikation ska alla barn ha men dom behöver också en fast hand som leder dom till vuxenlivet

Du verkar ha ganska svårt att ta till dig det TS skriver. Då hon helt klart och tydligt skrev att dottern hade saboterat och förstört deras hem och med de höjde ts rösten och föste dottern ur rummet vilket är en klart rimlig reaktion 

Du kan prata tills du blir blå om öronen en del behöver mer direkta konsekvenser 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (så) skrev 2024-01-12 15:06:30 följande:
    Fast det är ju stor skillnad på en 3-åring och en 15-åring.

Men även med en 3-åring, jag kan garantera dig att det skulle bli ännu mer skrik och bråk om du som förälder svarade högaffektivt när ditt barn lever om. Som du gör nu så hjälper du honom att reglera sig snabbare, och så är det även med en tonåring i affekt. Om föräldern reagerar i affekt så eskalerar man situationen och beteendet, och tvärtom, om man reagerar lågaffektivt så hjälper man barnet att reglera känslorna.

Och nej, barn gör inte alltid som man säger, och det kan hända att man behöver ta i om det kommer till farliga situationer. Och en 3-åring är inte mogen för några särskilt avancerade resonemang.

Men om man inte kommunicerar med en 15-åring, utan gapar och skriker tillbaka, hotar med det ena och det andra, och tar tag fysiskt, då har man inte ett vettigt föräldraskap utifrån barnets behov och mognad. 

Man slipper inte trots och gränstestande, men man bemöter det vuxet och ansvarsfullt istället för att sjunka till samma nivå som barnet. Och lär därmed barnet hur man kan hantera sina känslor mer vuxet med tiden.
    Ja gud ja, att det skulle bli mer bråk tror jag med, därav att vi valt denna modell.

Jag reagerar mer på de som i såna här trådar anser att man bara ska ge kärlek och inte någon konsekvens. Och att en TS annars har misslyckats. Såklart ska man inte skrika okvädningsord tillbaka eller liknande. Men om en tonåring låser in sig och stör med hög musik hela natten så kanske just låset inte ska vara kvar, men dörren? Så det går att komma in men tonåringen kan stänga om sig. Eller att musiktjänsten stängs efter 22.

För vad gör du som förälder om tonåringen just är tonårstrotsig och gör som i TS, du bemöter lågaffektivt och 15-åringenlåser in sig och stör allas nattsömn?
  • Anonym (Umbrella)
    Nej, mat och kläder och en säng är inte det enda barn har rätt till i ett samhälle som vårt. 
    Nej, problemet är att de lär sig barnkonventionen. De lär sig vad de har för rättigheten, men inte vilka skyldigheter de har. 

Vår låg och mellanstadieskola hade regler som de tog bort där det bland annat stod att barnen hade eget ansvar för att komma ihåg gympakläder, vara rädda om saker och så vidare. Funkat fint i alla år innan, denna skola har funnits i över 100 år. Men plötsligt så kunde man inte sätta sådana krav och säga att barnen hade skyldigheter tyckte rektornerna. 

Se vad som händer i samhället, inte bara TS dotter. Mat och husrum är steg 1. Sedan om det är ett eget rum, delat rum eller så är oväsentligt. Mat får man, men man kan inte kräva att man alltid tycker om maten för så är samhället också. 
  • Tow2Mater
    Anonym (aldrigtolereat) skrev 2024-01-12 08:58:16 följande:
    Slapphet är ju det som behövs eller hur? Barn ska inte få ha gränser utan göra vad dom vill? 
    Sa jag det? Varfor anser du det måste vara antingen ena eller andra ytterligheten?
  • Anonym (Hopp)

Vill bara skänka lite hopp om att det kan bli bättre SEN. Jag har inte tips om hur man ska lösa det nu, själv har jag varit väldigt strikt med min son från start. Hans privilegier rök från tidig ålder om han inte visade respekt, och vi var benhårda. I tonåren är hans revolt att vara lite otrevlig liksom. Jag tror att det är mitt sätt att försäkra mig om att han inte blir som mig. 

När jag var tonåring... Då HATADE jag min mamma. Hon förtjänade inte hat, men jag hade inga känslor för henne när jag blev arg på henne. Jag skrek, slog i dörrar, rymde i bara nattlinne och gömde mig i en skog (hon jagade mig), gjorde farliga saker, drack rikligt med alkohol, slog till min mamma (hon slog tillbaka), kastade saker. De här bråken skedde v a r j e  dag under flera år. Fattar inte hur de orkade. Vid ett tillfälle fick jag totalt utegångsförbud, men snäll som min mamma var fick jag träffa kompisar om de kom hem till oss.

Jag flyttade så fort jag fyllde 18. Det blev lite lugnare redan innan dess, men mamma var tydlig med att det var vad hon ville, och jag förstår att hon var trött! Vändningen kom när vi inte bodde ihop längre. Vi pratade i telefon två gånger i månaden och sen började jag hälsa på hemma, klarade av ett dygn innan jag blev arg igen. Nu har det gått 22 år sen jag flyttade. Vi pratar i telefon varje vecka och uppdaterar oss om vad som händer i våra liv. När min son var liten sågs vi några gånger varje månad, nu ses vi en gång per kvartal. Skickar ofta bild eller uppdatering till varandra på Messenger. 

Vi har en ganska god relation helt enkelt! Jag känner inget hat och hon verkar inte heller göra det. Vi har inte pratat om allt som hänt och det verkar inte som att någon av oss vill göra det heller. Vår relation är god, men kanske inte så djup som vissa andra verkar ha. 

Jag kan inte komma på en enda sak som skulle förändra mitt beteende under tonåren. Jag var så arg att jag inte var mottaglig. Jag hade defintivt inte velat ha nån diskussion om vad jag egentligen behövde. Nu i efterhand hittar jag inte heller något som saknades mig. Däremot genomgår jag nu som vuxen en adhd-utredning. Det var min läkare som föreslog det, eftersom livet generellt är kantat av kaos för mig. Så kanske det hänger ihop ordentligt med mina tonår. Jag vet ju ännu inte om jag har ADHD men enligt läkaren är det stor sannolikhet. Vi får väl se. Om det är så, så är det inte något jag kommer dela med min mamma eftersom hon inte tror på såna diagnoser ;) 

TS, jag hoppas verkligen att det blir bättre för er också. Gör det som måste göras. Ta bort den där moppen, håll ut, prata med elevhälsan utan henne. 

Det kommer förmodligen bli folk av henne också.

Lycka till!

• Anonym (Betty)
    Anonym (så) skrev 2024-01-12 13:11:27 följande:
    Straff fungerar om det är rädsla och ögontjäneri man vill uppnå. Och om man vill att barnet ska försvinna ur ens liv så fort det kan. 

Men vill man ha en fungerande relation, och fostra en fungerande människa, så är det helt fel väg att gå.

Förälderns dåliga beteende då - ska det också straffas hårt? 
    Föräldrarna har inte betett sig dåligt. De har med rätta blivit förbannade när dottern förstört saker i hemmet. Inget konstigt med det. Man får bli arg på sitt barn när det beter sig dåligt. Man är inte en dålig förälder för det. Skrämmande att så många tycker att man är en dålig förälder för att man höjer rösten och ryter ifrån till sitt barn. Hon har alltså kommit hem och förstör saker som mamman har gjort. Jag skulle ha blivit svinförbannad och låtit mitt barn få veta det mycket tydligt. 

Dottern däremot hade ingen anledning att bli arg. Hon har alltså kommit hem och förstör saker. Med rätta blivit ordentligt tillsagt/utskälld. Och blir därefter själv sur och låser in sig och spelar hög musik. Vad är det för jäkla mjäkande du håller på med att "det är inte konstigt att hon låser in sig och spelar hög musik när föräldrar beter sig dåligt och skriker och skäller på henne". Nej nej. Föräldrarna har till skillnad från dottern en anledning att vara riktigt rejält förbannade på henne. Hon har ingen anledning att vara arg "tillbaka".  
  • Anonym (Betty)
    Anonym (så) skrev 2024-01-12 15:06:30 följande:
    Fast det är ju stor skillnad på en 3-åring och en 15-åring.

Men även med en 3-åring, jag kan garantera dig att det skulle bli ännu mer skrik och bråk om du som förälder svarade högaffektivt när ditt barn lever om. Som du gör nu så hjälper du honom att reglera sig snabbare, och så är det även med en tonåring i affekt. Om föräldern reagerar i affekt så eskalerar man situationen och beteendet, och tvärtom, om man reagerar lågaffektivt så hjälper man barnet att reglera känslorna.

Och nej, barn gör inte alltid som man säger, och det kan hända att man behöver ta i om det kommer till farliga situationer. Och en 3-åring är inte mogen för några särskilt avancerade resonemang.

Men om man inte kommunicerar med en 15-åring, utan gapar och skriker tillbaka, hotar med det ena och det andra, och tar tag fysiskt, då har man inte ett vettigt föräldraskap utifrån barnets behov och mognad. 

Man slipper inte trots och gränstestande, men man bemöter det vuxet och ansvarsfullt istället för att sjunka till samma nivå som barnet. Och lär därmed barnet hur man kan hantera sina känslor mer vuxet med tiden.
    Man sjunker inte till samma nivå som banret för att man blir förbannad när de slår sönder saker i huset. Dottern är förbannad på föräldrarna utan anledning. Tex om hon med rätta blir tillsagt. Det finns ingen anledning för hennr att bli sur för att föräldrarna blir arga när hon gjort något dåligt. Tvärtom borde hon be om ursäkt och säga förlåt. Föräldrarna däremot har en väldigt stor anledning att bli flyförbannde  när hon tar sönder saker i huset. 
  • Anonym (Betty)

Och ja, problemet är att TS är ansvarslös och beter sig illa mot sitt barn, och på det sätter har barnet lärt sig att bete sig illa tillbaka. 

Nej vi hatar inte våra föräldrar för att dom satte gränser och inte belönande oacceptabelt beteende 

Tvärt om är jag glad att mina föräldrar orkade ta tag i det i stället för att curla sönder oss

Så du säger att det är ett fungerande beteende att kalla sin mamma för fula namn och att uppföra sig illa? 

Din uppfostring teknik som går ut på att låta barn göra vad dom vill där vuxna ska vara kompisar i stället för förälder funkar uppenbarligen inte,för då ts hade inte haft behov av att skapa denna tråd 

Konstigt att det märks att jag inte har barn, eftersom jag har två tonårsbarn. Som jag fostrat med kärlek, kommunikation och förståelse. och som fungerat alldeles utmärkt med en god relation och de har ett bra beteende.

Nej, det är inte ett fungerande beteende att kalla sin mamma för fula namn. Men det är inte heller ett fungerande beteende som mamma att skrika, ta tag i barnet och bete sig som TS gör. Och det bör vara högre krav på hur en vuxen förälder beter sig än hur ett barn beter sig och barnet behöver en balanserad och mogen vuxen som förebild. 

Min uppfostringsteknik fungerar uppenbarligen, för mina barn är välfungerande. Men det är inte så TS har gjort, och det är därför hon nu har behov av att skriva den här tråden. 
    Men snälla. Du kan inte säga att din teknik funkade för dina barn är välfungerande. Dina barn är antagligen inte likadana som ts dotter så du har nog haft lite andra förutsättningar. Ts dotter har med stor sannolikhet nån slags diagnos. 

Och jo det är helt ok att höja rösten, blir förbannad och ta tagi/fösa bort ett barn som förstör saker hemma. Och man föregår inte med dåligt exempel om man blir riktigt rejält arg när ens barn beter sig så. 

Jag ser inte alls problemet med att bli arg på en person som gjort något dåligt. Dottern däremot är omotiverat arg på sina föräldrar. Tex är det omotiverat att hon blir arg och slår sönder saker som mamman gjort. Tex är det omotiverat att blir arg när man får en skarp utskällning efter att man tagit sönder saker. Det är INTE omotiverat att bli arg när dottern slår sönder saker. Det är inte omotiverat att bli arg när dottern som "hämnd" för utskällning låser in sig och spelar hög musik. 

Inget av detta är exempel på att bete sig illa mot sitt barn. Jag ser bara att dottern beter sig illa. 

Dock är det ansvarslöst av ts att låta dottern ha lås på dörren, högtalare, mopedbil etc. 
  • Tukt
    Anonym (Betty) skrev 2024-01-13 11:06:27 följande:
    Men snälla. Du kan inte säga att din teknik funkade för dina barn är välfungerande. Dina barn är antagligen inte likadana som ts dotter så du har nog haft lite andra förutsättningar. Ts dotter har med stor sannolikhet nån slags diagnos. 

Och jo det är helt ok att höja rösten, blir förbannad och ta tagi/fösa bort ett barn som förstör saker hemma. Och man föregår inte med dåligt exempel om man blir riktigt rejält arg när ens barn beter sig så. 

Jag ser inte alls problemet med att bli arg på en person som gjort något dåligt. Dottern däremot är omotiverat arg på sina föräldrar. Tex är det omotiverat att hon blir arg och slår sönder saker som mamman gjort. Tex är det omotiverat att blir arg när man får en skarp utskällning efter att man tagit sönder saker. Det är INTE omotiverat att bli arg när dottern slår sönder saker. Det är inte omotiverat att bli arg när dottern som "hämnd" för utskällning låser in sig och spelar hög musik. 

Inget av detta är exempel på att bete sig illa mot sitt barn. Jag ser bara att dottern beter sig illa. 

Dock är det ansvarslöst av ts att låta dottern ha lås på dörren, högtalare, mopedbil etc. 
    Det i sig, är ofta ett problem i de flesta relationer. Att man bara ser en sak som kan vara fel. I det här fallet dottern. Och detta trots att man haft 15 år på sig som förälder att inte hamna där.
  • Anonym (Biobonus)

Applåder! Så bra du är! Tänk om alla bara gjorde som du så skulle det inte finnas några krig. Nejdå, men du framstår som aningens självgod och dömande. Du måste inse att alla barn fungerar inte som dina barn, och det är inte bara familjen som har inflytande över barns utveckling utan även samhället (som förändrar sig snabbt över bara några år), sociala media, vilket område man bor i, vilken skola man går i, vilka vänner man har.

Jag tror också på kärlek, förståelse och kommunikation, men det garanterar inte automatiskt bra uppförsel hos barnen. I vår familj fungerade det fint på tre av fyra barn. Det fjärde var som TS dotter. Vi hade några turbulenta år, men nu i sena tonåren har vi en jättefin relation. Vi har alltid varit noga med att säga att vi älskar barnet men avskyr det dåliga beteendet. Vi har definitivt varit arga och visat det, då vi absolut tror på att sätta personliga gränser kring vad vi tolererar att andra gör mot oss och säger till oss. Det är också viktigt för att visa syskonen att elakheter mot dem inte tolereras.

Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring