• halvan

Namnet Sam

Vi väntar en pojke och har haft svårt att enas om ett namn. Nu är vi inne på Sam och undrar vad ni får för associationer till namnet? Storasyster heter Minna. Tycker ni de passar ihop?

Andra förslag som varit uppe hos oss är William, Adam och Noah.

• Svar på tråden Namnet Sam
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Auditanne

Lite för korthugget för min smak. Hette systern Minna? Är inte det ett finskt namn? Sami låter finare isåfall. Fast väldigt finskt då förstås. 

• Anonym (Vår)
    Blue Waffle skrev 2024-01-13 23:32:15 följande:
    Och alla de namnen är ju strykfula, stackars barn som blir döpta till dem. Verkligen visar att föräldrarna inte brydde sig ett skvatt under de 9mån man blev bakad. Tom är en forkortning av Tomas och Tim av Timothy,  skulle hellre ge mittbarn ett riktigt namn och lämna smenamnsformerna därhän till polarna i skolan.
    Varför så otrevlig
  • Anonym (Manboy)

Har 2 kompisar med Sam som dopnamn. Båda tilltalas dock Sammy, även av föräldrarna!

• Cathariiina

Sam är hemskt. Det är ett smeknamnsnamn, inte ett riktigt namn. Dessutom ett amerikanskt smeknamn, vilket gör det ännu värre. Och som lök på laxen är det könsambivalent - det kan vara ett smeknamn för både Samuel och Samantha. Alldeles för mjukt för ett pojknamn också. 

Av de namnen du nämner, skulle jag i så fall ta Adam, även om det inte är någon favorit det heller. Men det är i alla fall ett riktigt namn. 

• Cathariiina
    halvan skrev 2024-01-13 11:05:24 följande:

Vad intressant att du ser Sam som ett smeknamn, den tanken har aldrig ens slagit mig.. Ofta är väl smeknamn tvåstaviga och enstaviga namn som tex Sam, Bo, Stig får smeknamn som är tvåstaviga, typ Samme, Bosse, Sigge. Så att namnet Sam skulle vara ett smeknamn har jag aldrig tänkt eller hört förut

Ja, det är den svenska tradtionen. Men Sam är ett amerikanskt smeknamn. Där är det tvärtom: flerstaviga namn får först enstaviga smeknamn, och i nästa vända (när någon som är ännu närmare och mer intim med personen vill ha ett eget smeknamn på smeknamnet), så blir det ett tvåstavigt smeknamn. Alltså:

Samantha - Sam - Sammy
    Pamela - Pam - Pammy
    Patricia - Pat- Patty
    Dorothy - Dot - Dotty
    James - Jim - Jimmy
    Kenneth - Ken- Kenny
    Thomas - Tom - Tommy
    Frederik - Fred - Freddy
  • Meddelande borttaget
  • Cathariiina
    Anonym (Vår) skrev 2024-01-13 23:07:20 följande:

Tycker Sam är fint

Det finns flera namn som är korta eller vad en del verkar tycka är smeknamn som Tim, Tom, Eva, Jan o.s.v 

Ja Tim och Tom är också smeknamn, lika fula som Sam.

Eva är ett riktigt namn. Visst känner du väl till Adam och Eva..?

Jan är en kortform av Johannes och sedermera Johan, som blev accepterat som riktigt dopnamn för flera hundra år sedan. Jag tycker dock ändå att Jan är för kort, jag skulle hellre göra dubbelnamn av det i så fall: Jan-Olof, Jan-Erik etc..
  • Cathariiina
    Anonym (Fint) skrev 2024-01-13 13:12:52 följande:

Hej, 

tycker det är jättefint och passar perfekt med syskonnamnet. Låter mycket bättre med olika antal stavelser på syskonens namn än att de ska låta lika. Tycker namnet sam kan vara både gulligt och tufft och kan även vara könsneutralt. Tycker absolut att det är ett riktigt namn såsom Ted, Todd, Max och liknande, sen om något börjat som ett smeknamn, vad spelar det för roll? det är ju inte som att det finns några namn som är ?riktiga? från början,  alla är ju påhittade.

På vilket sätt är det positivt för dig, att namnet är könsneutralt? Det är ju en stor nackdel - kommer att leda till många pinsamma missförstånd och förväxlingar under livets gång. 
Svar på tråden Namnet Sam