• halvan

    Namnet Sam

    Vi väntar en pojke och har haft svårt att enas om ett namn. Nu är vi inne på Sam och undrar vad ni får för associationer till namnet? Storasyster heter Minna. Tycker ni de passar ihop?

    Andra förslag som varit uppe hos oss är William, Adam och Noah.

  • Svar på tråden Namnet Sam
  • Anonym (Fint)
    Cathariiina skrev 2024-01-14 04:07:19 följande:
    På vilket sätt är det positivt för dig, att namnet är könsneutralt? Det är ju en stor nackdel - kommer att leda till många pinsamma missförstånd och förväxlingar under livets gång. 
    Det var endast en notering att det kan uppfattas som könsneutralt, om TS inte tänkt på detta. Om det är positivt eller ej är ju en subjektiv bedömning som TS själv får göra. personligen gillar jag namet Sam på en pojke, men inte på en flicka.
  • Anonym (O)

    Jag tycker att Sam är fint.

    Tycker inte ni ska gå efter vad andra tycker och vad andra gillar för det finns inget namn som kommer få tummen upp av alla människor. Alla tycker jätteolika om namn men det är ju inget som spelar roll sen.

    Nu för tiden finns det extremt många namn och väldigt många namn som sticker ut, de barn som växer upp idag kommer ha en helt annan bild av personer och deras namn, än tex de som växte upp med att tex kriminella ofta hette -y-namn.

  • halvan

    Jag ser nog inte Sam som så könsneutralt utan mer som ett pojknamn. Lite som Robin, som kan vara könsneutralt men som på det stora hela ses som ett pojknamn. Att de i USA ger enstaviga smeknamn kan jag förstå, men eftersom vi inte gör så här i Sverige är det nog därför jag aldrig tänkt på Sam som ett smeknamn. Här är det väl vanligast med tvåstaviga smeknamn, så OM vi skulle välja Sam så lär han säkert få ett smeknamn på sitt namn.. :)

    Både bebisens pappa och bebisens morfar har enstaviga förnamn, så män med enstaviga och korta namn är rätt vanligt i vår familj. Jag vill inte säga exakt vad de heter men deras namn är i stil med Stig, Nils, Björn, Ben, Sven. Vi har flera sådana namn i vår familj!

    Det är väldigt intressant att läsa er andras åsikter och det är kul att få lite input! Tack för alla era kommentarer! Att några tycker det känns lite snålt med korta namn osv, det är intressant och jag undrar om det beror på att i era familjer har personerna längre namn? Alltså att det är något av en vanesak?

    Sam ligger på namntoppen på plats 18 senast jag kollade, så det verkar ganska vanligt och har också en egen namnsdag. Noah ligger på top 10 och har gjort i flera år. Jag gillar Noah men kanske det blir många Noah i samma klass?

    Någon undrade om Minna är ett finskt namn och det är ett forntyskt namn från början. Sedan är det visserligen vanligt i Finland, men namnet Minna och Mina hittar du på många platser runt om i världen i olika länder. Vi har ingen koppling till Finland :)

  • Cathariiina
    Anonym (O) skrev 2024-01-14 09:55:44 följande:

    Jag tycker att Sam är fint.

    Tycker inte ni ska gå efter vad andra tycker och vad andra gillar för det finns inget namn som kommer få tummen upp av alla människor. Alla tycker jätteolika om namn men det är ju inget som spelar roll sen.

    Nu för tiden finns det extremt många namn och väldigt många namn som sticker ut, de barn som växer upp idag kommer ha en helt annan bild av personer och deras namn, än tex de som växte upp med att tex kriminella ofta hette -y-namn.


    Fast det beror ju på samhällsklass också. Överklassen t.ex. (och många överklass-wannabees apar efter) kommer alltid att döpa sina barn till samma släktnamn, av typen Josephine, Amelie, Caroline, Madeleine, Diana, Sophie, Louise, Henric, Carl, Johan, Fredrik, Olof, Gustav, Peder (eller diverse dubbelnamnskombinationer av dessa: Amelie-Josephine, Carl-Henrik).

    Överklassen kommer ALDRIG att börja döpa sina barn till Luna, Nova, Nea, Mimmi, Tua, Nelly, Tindra, Glimra, Nemo, Neo, Jimmy, Danny, Johnny, Liam, Kevin eller Diesel.

    Vilket gör att inte bara de i överklassen/övre medelklassen, utan alla människor som har någon koll på det här för att de är allmänt observanta och samhällsintresserade, i alla tider framöver kommer att få olika förväntningar på Samuel respektive Sam, på Eleonora respektive Ellie. Och detta gäller även dagispersonal, lärare, rekryterare, chefer...
  • Cathariiina
    halvan skrev 2024-01-14 10:55:27 följande:

    Både bebisens pappa och bebisens morfar har enstaviga förnamn, så män med enstaviga och korta namn är rätt vanligt i vår familj. Jag vill inte säga exakt vad de heter men deras namn är i stil med Stig, Nils, Björn, Ben, Sven. Vi har flera sådana namn i vår familj!


    Fast nu rör du ihop det. Ben är ett amerikanskt smeknamn (på Benjamin), Stig, Nils, Sven och Björn är riktiga namn. Och inte för korta, enligt mig.

    Enstaviga namn med två och tre bokstäver (Bo, Lo, Per, Jan) som ÄR riktiga namn är inte heller ett problem av den anledningen, men jag tycker PERSONLIGEN att de är lite för trist och snålt korta, och därför skulle jag göra dubbelnamn av dem om jag av någon anledning ville ta dem. (Ivar-Lo, Per-Erik, Jan-Olof).
  • linani
    halvan skrev 2024-01-14 10:55:27 följande:

    Både bebisens pappa och bebisens morfar har enstaviga förnamn, så män med enstaviga och korta namn är rätt vanligt i vår familj. Jag vill inte säga exakt vad de heter men deras namn är i stil med Stig, Nils, Björn, Ben, Sven. Vi har flera sådana namn i vår familj!

    Det är väldigt intressant att läsa er andras åsikter och det är kul att få lite input! Tack för alla era kommentarer! Att några tycker det känns lite snålt med korta namn osv, det är intressant och jag undrar om det beror på att i era familjer har personerna längre namn? Alltså att det är något av en vanesak?


    Sam låter korthugget på svenska eftersom det sägs med a som kort vokal. Med engelskt/amerikanskt uttal blir det ett längre ljud. Stig, Björn, Sven och Nils har också längre uttal, även om de är enstaviga. 
    Sam kan väl i så fall jämföras med Tim, Tom, Kim - som även dom låter kantiga och avhuggna i mina öron (och då har jag själv partner med ett liknande namn!)
    Tänker också att Sam inte är så historiskt vedertaget som namn här, men att ljudet förekommer i början på många ord... Samhälle, samvete, sammanslutning, osv. Tror det bidrar till min känsla av att "Sam" inte är ett komplett ord utan en förkortning för något.
  • Anonym (X)

    Tycker Sam är ok men ett trist namn jag själv inte skulle väja tror jag. Kan vara för att jag bara känner en katt med det namnet, och inte en särskilt trevlig katt dessutom.
    =^.^=
    En sak ni alltid kommer får tänka på när ni har namn som börjar på det andra namnet sista bokstav är att tilltala det en av barnen först.
    Annars blir det Sam Inna eller Sa Minna när ni ropar på dem. Jag skulle själv välja Noah av era förslag.

  • Anonym (X)
    linani skrev 2024-01-14 15:49:13 följande:
    Sam låter korthugget på svenska eftersom det sägs med a som kort vokal. Med engelskt/amerikanskt uttal blir det ett längre ljud. Stig, Björn, Sven och Nils har också längre uttal, även om de är enstaviga. 
    Sam kan väl i så fall jämföras med Tim, Tom, Kim - som även dom låter kantiga och avhuggna i mina öron (och då har jag själv partner med ett liknande namn!)
    Tänker också att Sam inte är så historiskt vedertaget som namn här, men att ljudet förekommer i början på många ord... Samhälle, samvete, sammanslutning, osv. Tror det bidrar till min känsla av att "Sam" inte är ett komplett ord utan en förkortning för något.
    Sam Lag. Flört
  • Anonym (Väldigt fint)

    Tycker namnet Sam är väldigt fint. Har en bror född 2010 som heter så. 
    Namnet börjar bli väldigt populärt så det verkar vara många som gillar namnet.

    Har aldrig tänkt på att det skulle vara ett smeknamn överhuvudtaget.

Svar på tråden Namnet Sam