• Onuj

Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn

Jag har precis fött mitt första barn och googlar mina fingrar blodiga över hur jag ska kunna göra saker som att ordna med frukost åt mig själv när pappan sover.

Jag hittar bara massa tips om att "ladda kaffekokaren kvällen innan" men HUR FAN gör jag det när jag bär på ett spädbarn. Jag kan ju inte bara lägga det på diskbänken...
    Jag köpte en bärsjal men då stod det att om barnet vägde under tre kilo så skulle man prata med läkare innan. Så det är out of the question.
    Hur ska jag göra när jag behöver gå på toa??? Jag sa till pappan att då lägger jag väl den på golvet så länge och han tyckte jag var dum i huvudet för golvet är ju kallt. Jag tänkte att då lägger jag väl ett gäng filtar på golvet då men han tyckte att så kan man inte göra... hur torkar jag mig medans jag håller i en bebis???
    Idag gjorde jag ett provisoriskt babynest av filtar i hörnet på soffan medans jag löste kaffefrågan 4 meter bort i köket. Helt otroligt att jag måttade rätt när jag tittade mer bort mot soffan än på kaffeapparaten... och jag kan ju inte lämna rummet för att starta en maskin tvätt t.ex.
    Så alltså hur EXAKT lägger jag ifrån mig mitt spädbarn???
  • Svar på tråden Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn
  • cosinus

sjal (jag har också haft en unge under 3 kg och burit runt i sjal på BB utan att det var några konstigheter)

Lägga på golvet på filtar

En sån där uppblåsbar skötbädd som kan lätt kan kasta ner var man vill, en handduk eller filt och bebis ligger bra där. 

Babyskyddet från bilen eller babysitter (man kan vika handdukar som stöd runt om bebisen vill till att sjunka ner eller ihop). Funkar utmärkt korta stunder även i början.

Du får tänka att det är helt ok att lägga ifrån sig bebisen, hade du haft ett äldre syskon hade du behövt göra det titt som tätt. 

• Maymom
    Agda90 skrev 2024-01-18 08:51:12 följande:

Varför sover pappa när du ska fixa frukost? Kan inte bebis ligga i sängen med honom?

Ja det undrar man ju men kan ju finnas en bra förklaring, typ skiftjobb. Om inte det så är väl bästa svaret:
    Lägg bebisen på pappan.😉😁
  • IceFrappe

lägg ifrån dig det på en baby nest, en babysitter ja i Sängen. hur tror du alla andra kvinnor gör? och tycker du ska be pappa. Knipa igen, om han inte själv kan bidra så ska han inte öppna munnen heller. 

• Agda90
    Maymom skrev 2024-01-18 09:21:09 följande:
    Ja det undrar man ju men kan ju finnas en bra förklaring, typ skiftjobb. Om inte det så är väl bästa svaret:
    Lägg bebisen på pappan.😉😁
    Min man jobbad skift när våra var små. Så jag vet hur jobbigt det kan vara. Men när hans skift "klaffade" rätt så stannade han uppe när han kom hem, tog hand om barnen medan jag fixade frukost. Vi åt tillsammans. Jag och barnen åkte till jobb och förskola och han gick och la sig. 

Men skift jobb är pest
  • Fjäril kär

* ge bebis till pappa 
    * lägg bebis i sängen 
    * i barnvagnen eller ta loss liggdelen och använd den , enkelt att flytta runt där du befinner dig
    * lägg bebis i ena armvecket och gör dina saker med en arm 
    * babynest, filtar, kuddar eller täcke i soffan 
    * babysitter eller babyskyddet till bilen 
    * bärsjal 
    * på golvet med tex ett täcke under sig 
    * en vagga, spjälsäng eller liknande 

Du behöver inte titta på bebisen hela tiden. Självklart kan du hämta post, kissa eller ta en kort dusch bara bebis ligger tryggt och säkert. 

Pappan har också ansvar för bebis givetvis och ska Självklart vara den som tar över om du ska göra något och ni båda r hemma. 

• Mia448

Hur tror du folk med tvillingar gör?
    Lägg barnet i vagnen eller i sin säng. De tar inte skada av att ligga där 5 min då och då.

• Onuj
    Nicco123 skrev 2024-01-18 07:35:27 följande:

Men hände nått när du gjorde kaffe eller? Började barnet skrika eller varför behövde du titta ditåt hela tiden? Lät väll utmärkt att du gjorde ett litet babynest. 

Nää hon är superlugn, skriker bara för mat typ... men jag måste väl ha henne under konstant uppsikt?
  • elsi
    Onuj skrev 2024-01-18 10:01:34 följande:
    Nää hon är superlugn, skriker bara för mat typ... men jag måste väl ha henne under konstant uppsikt?
    Uppsikt/och att du hör henne från ett angränsande rum är fullt tillräckligt. Du behöver inte titta aktivt på henne hela tiden. 
  • Fjäril kär
    Nej du behöver inte stirra på henne varje vaken stund. Självklart kan du titta på tv , kolla mobil , äta mat eller hämt posten när bebis ligger tryggt på sin plats . 
  • vissli
    Varför? Det har du ju inte när du sover?

- resesäng - finns små lätta som man kan flytta runt mellan rum
    - liten spjälsäng 
    - babysitter (när bebis är stor nog)
    - vagn
    - mjuklift

skapa lämpliga nedläggningsplatser nära där du är mest, så du kan ha koll.
Svar på tråden Men HUR lägger jag i från mig mitt spädbarn