• Anonym (mamma)

Dejta eller inte?

Vi separerade för ca 2 år sedan, och alla tre barnen är snart tonåringar. Jag har barnen lite mer än varannan vecka. Nästan varje dag är ett eller flera barn här. Är jag nån gång barnfri passar jag på att träna eller träffa vänner. Visst kan jag sakna en partner nån gång, men det är inte så att jag har svårt att fylla mina dagar. Dessutom känner jag inte att det skulle gynna barnen om jag träffade nån ny. Så än så länge har jag inte övervägt att dejta nån. Men jag börjar tänka tanken att jag kanske kommer göra det nån gång i framtiden när barnen börjar flytta hemifrån. 

Är det det "normala" i min situation att man dejtar eller inte?

• Svar på tråden Dejta eller inte?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-21 22:48:18 följande:

Jag tränar oftast två gånger i veckan, men mer när jag är barnfri. Ibland tillsammans med barnen. 

Skulle väl kunna, men jag ser inga fördelar med att göra det. Har känslan att det bara skulle ge mig bekymmer. 

Om du inte vill och känner för det så, ska du naturligtvis inte göra det. 

Man måste inte ha en partner. Sedan kan det ju hända ändå att du träffar någon, men då kommer det naturligt. 

• Anonym (Fia)

Det finns inget rätt eller fel i detta. Jag tror du känner när du är redo. Har du inget behov av det så låt bli. Man måste ha utrymme i sitt liv för att ge plats för någon annan. Jag har alltid haft något års uppehåll mellan mina relationer, för att landa, utvärdera, utvecklas. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Lolita) skrev 2024-01-21 22:46:31 följande:

Har liknande situation. Jag skulle vilja finna kärleken och ha någon att resa och göra kul saker med.
    har dejtat lite av och till i perioder där jag haft mer barnledig tid men inte funnit någon med det där speciella som gör det värt besväret att introducera barnen.
    nu har jag en fwb som jag träffar en gång varannan vecka och vi båda är rätt nöjda med den situationen. Vi ger varandra närhet och sex, men även en massa trevliga samtal.

Jag vill ju inte träffa nån att resa med, för det skulle betyda att jag måste resa bort från barnen. Har svårt att tänka mig att nån kille skulle vilja resa med mig och barnen, även om det absolut hade varit trevligt. 
  • Anonym (Lolita)
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-21 22:56:22 följande:
    Jag vill ju inte träffa nån att resa med, för det skulle betyda att jag måste resa bort från barnen. Har svårt att tänka mig att nån kille skulle vilja resa med mig och barnen, även om det absolut hade varit trevligt. 
    Barnen är så pass stora att den ena kan klara sig på egen hand och den andra kan stanna en långhelg hos pappan eller någon släkting. om det så bara är en eller två gånger om året så är jag värd det.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Lolita) skrev 2024-01-21 23:18:57 följande:
    Barnen är så pass stora att den ena kan klara sig på egen hand och den andra kan stanna en långhelg hos pappan eller någon släkting. om det så bara är en eller två gånger om året så är jag värd det.

Jag har ingen lust med det. Har inte heller råd även om jag har hög lön. Efter att ensam betala hus med 4 sovrum och resor med 3 barn finns det inga pengar över just nu för resor för egen del. I så fall skulle jag behöva prioritera bort saker med barnen. När jag tänker efter skulle jag nog inte ens vilja lägga ett par hundra på ett restaurangbesök med en dejt. Allt tas ju från pengar jag kan behövs till barnens körkort, fritidsaktiviteter och annat. 

Haha nej det skulle bara bli ytterligare en person som vill ha min tid, uppmärksamhet och pengar :) . Inte värt det även om jag i gengäld skulle få nån att dela ett glas vin med och prata med om fredagskvällarna. Förmodligen skulle han bara ställa upp på det om han sen får knulla. 

• Anonym (Lolita)
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-21 23:34:16 följande:

Jag har ingen lust med det. Har inte heller råd även om jag har hög lön. Efter att ensam betala hus med 4 sovrum och resor med 3 barn finns det inga pengar över just nu för resor för egen del. I så fall skulle jag behöva prioritera bort saker med barnen. När jag tänker efter skulle jag nog inte ens vilja lägga ett par hundra på ett restaurangbesök med en dejt. Allt tas ju från pengar jag kan behövs till barnens körkort, fritidsaktiviteter och annat. 

Haha nej det skulle bara bli ytterligare en person som vill ha min tid, uppmärksamhet och pengar :) . Inte värt det även om jag i gengäld skulle få nån att dela ett glas vin med och prata med om fredagskvällarna. Förmodligen skulle han bara ställa upp på det om han sen får knulla. 

Nä men då har du ju svaret där. Du är inte villig att prioritera en dejt eller sugen på någon att ha sex med, då ska du ju heller inte dejta.
  • Anonym (Fiffi)

Finns inget som är normalt, det är individuellt. 
    Nu har jag varit separerad/skild längre än dig. Är 12 år sen jag valde att lämna barnens pappa. Jag har haft några relationer efter det. Nu har jag varit singel 3, nästan 4 år och trivs med det. Har absolut tid att dejta om jag skulle vilja för mina barn är stora. Jag har funderat flera gånger på om jag kanske borde börja dejta igen men känner bara att nej, jag vill inte. Jag gillar mitt liv som det är och orkar inte lägga energi på en karl. Jag vill inte börja kompromissa eller göra ändringar i mitt liv. Kanske jag kommer dit en dag, att jag är redo att släppa in någon, att ge plats åt en man men jag är inte där nu. 

• Anonym (Lugnare)

Nej, jag söker inte aktivt. Det är lugnare och bättre för barnen att det är bara vi. Sedan är det en annan sak om det skulle hända bara, alltså att man plötsligt skulle finna sig vara oemotständligt tokkär i någon, t.ex. på arbetsplatsen.

Men som sagt - det är inget jag SÖKER, för jag är övertygad om att det blir bättre för barnen ju äldre de blir, innan jag introducerar dem för någon "bonuspappa". Oftast blir ju en ny partner inte en bonus, utan gör livet svårare för barnen. (Det är bra att lyssna på unga vuxna, som har frigjort sig och därför vågar tala ut om hur det var.)

• Anonym (Lugnare)

Nej, jag söker inte aktivt. Det är lugnare och bättre för barnen att det är bara vi. Sedan är det en annan sak om det skulle hända bara, alltså att man plötsligt skulle finna sig vara oemotständligt tokkär i någon, t.ex. på arbetsplatsen.

Men som sagt - det är inget jag SÖKER, för jag är övertygad om att det blir bättre för barnen ju äldre de blir, innan jag introducerar dem för någon "bonuspappa". Oftast blir ju en ny partner inte en bonus, utan gör livet svårare för barnen. (Det är bra att lyssna på unga vuxna, som har frigjort sig och därför vågar tala ut om hur det var.)

• Anonym (Lugnare)
    Anonym (Vf) skrev 2024-01-21 22:36:51 följande:

Varför skulle det finnas en sur gubbe hemma? Man behöver ju inte flytta ihop direkt, på flera år, eller inte alls om det skulle vara så. Skulle det mot förmodan finnas en sur gubbe så hoppas jag man inser att den inte var nåt att ha. 

Fast hur många hunkar tror du vill ha en trebarnsmamma - som förmodligen har spår av graviditeter och förlossningar på kroppen, samt inte kan vara purung längre?
Svar på tråden Dejta eller inte?