• Anonym (Less mamma)

Han vägrar ge tillbaka sakerna

Tonåringen har tagit med sig massor av saker till sin pappa som jag vill ha tillbaka, men han vägrar med orden "det är hennes och hon behöver dem här också". Dottern är autistisk och klarar inte gå emot pappans ord, så vad kan jag göra?

• Svar på tråden Han vägrar ge tillbaka sakerna
  • EpicF

Ts: Familjeterapi behöver ni för att kunna diskutera precis de sakerna och komma fram till en enhet utan detta ska gå ut över era dotter. 

Förstod du verkligen inte det? 

• Anonym (f)
    EpicF skrev 2024-01-28 14:14:13 följande:

Ts: Familjeterapi behöver ni för att kunna diskutera precis de sakerna och komma fram till en enhet utan detta ska gå ut över era dotter. 

Förstod du verkligen inte det? 

Vad skulle terapi hjälpa för en man som inte förstår att kontrollera vad sin tonåring tar med till sin mamma är fel, när det är prylar mamman har köpt`??
  • Anonym (Lilli)

Hur gammal är flickan?

Om allt finns hos pappan och du köper nytt att ha hos dig och hon tar med det till pappan och sedan inte får ta tillbaka det till dig

Så är väl det enklaste då att hon inte tar med det till pappan? Och gör hon det ändå och pappan vägrar låta henne ta med det till dig igen, då får hon väl stå sitt kast? 

Att hon är autistisk ska väl inte spela någon roll, hon kommer ju då snabbt förstå att det man tar med sig till pappa stannar där och tar hon med sig saker från dig så kommer de inte finnas hos dig.

Jag hade köpt nytt och en låda och lagt i och sagt att om detta tas med till pappa så ersätts det inte. Curla inte för att hon är autistisk!
    Tvärtom! Autistiska får ju ofta lära sig den hårdare vägen men de lär sig.

• Anonym (Less mamma)
    Anonym (f) skrev 2024-01-28 14:10:21 följande:

en bra hårborste hos varje förälder känns rimligt

en laddare för 700 är väl aldrig rimligt, vad är det ens?

Det har hon, men även om hon inte hade det så är det inte mitt ansvar att köpa det som ska vara hos pappan.

Det är en laddare som laddar jättesnabbt, men varför är det relevant? om jag tycker det är värt det så är det väl inget mer med det? Den ska fortfarande vara här och inte hos pappan.
  • Tow2Mater
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 14:19:30 följande:
    Det har hon, men även om hon inte hade det så är det inte mitt ansvar att köpa det som ska vara hos pappan.

Det är en laddare som laddar jättesnabbt, men varför är det relevant? om jag tycker det är värt det så är det väl inget mer med det? Den ska fortfarande vara här och inte hos pappan.
    Nå hur tänker du lösa det då? Vänta på att pappan löser det? Vänta på att flickan själv löser det?
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Lilli) skrev 2024-01-28 14:19:23 följande:

Hur gammal är flickan?

Om allt finns hos pappan och du köper nytt att ha hos dig och hon tar med det till pappan och sedan inte får ta tillbaka det till dig

Så är väl det enklaste då att hon inte tar med det till pappan? Och gör hon det ändå och pappan vägrar låta henne ta med det till dig igen, då får hon väl stå sitt kast? 

Att hon är autistisk ska väl inte spela någon roll, hon kommer ju då snabbt förstå att det man tar med sig till pappa stannar där och tar hon med sig saker från dig så kommer de inte finnas hos dig.

Jag hade köpt nytt och en låda och lagt i och sagt att om detta tas med till pappa så ersätts det inte. Curla inte för att hon är autistisk!
    Tvärtom! Autistiska får ju ofta lära sig den hårdare vägen men de lär sig.

14 och hon är definitivt inte curlad. Däremot disträ och väldigt fixerad vid det nyaste hon fått. Det är pappan som är främsta problemet här. Det drabbar ju inte bara henne, det drabbar syskonen också när hon oväntat tar med sig saker som förväntas finnas.
  • Anonym (Less mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-01-28 14:22:25 följande:
    Nå hur tänker du lösa det då? Vänta på att pappan löser det? Vänta på att flickan själv löser det?
    Jag frågar ju här för att få tips om hur jag kan gå tillväga...FÅR han ens göra såhär, är inte det egentligen stöld?
  • Tow2Mater
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 14:24:06 följande:
    Jag frågar ju här för att få tips om hur jag kan gå tillväga...FÅR han ens göra såhär, är inte det egentligen stöld?
    Polisanmäl. Polisen kan forklara om anmälan har bäring eller inte.
  • Anonym (C)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 13:50:09 följande:
    Nej, STORA saker ska jag stå för, inte vardagsgrejer.
    Ja, precis. Saker som är så dyra att det är orimligt att ha dubbel uppsättning av dem.

Jag försöker bara hjälpa dig att sticka hål på pappans argument här.

Jag misstänker att han inte är så sugen på att köpa hårborstar och pennor som syskonet ska ha hemma hos dig. Något du rimligtvis har rätt att kräva om han kräver att du köper sådant till dottern.
  • Anonym (Lilli)

Det enda som kommer fixa detta är att du pratar med din 14-åriga dotter om att sluta ta med saker till pappa!

Hon fattar väl själv att de blir kvar där eftersom hon inte vågar säga emot honom när han talar om att hon inte får ta med dem tillbaka.

Hon är 14 och även om hon är disträ och fixerad vid sakerna får hon ju som sagt lära sig den hårda vägen?

Antingen tar hon med sakerna till pappan och då har hon inga hos dig

eller

Så tar hon INTE med saker till pappan, och då har hon saker hos båda två.

I värsta fall får väl du också gå igenom hennes väska innan hon åker till sin pappa, så att hon inte får med sig några saker dit.

Du kan inte ändra på pappan och din dotter får helt enkelt lära sig att inte ta med sina saker dit om hon vill att de ska finnas hos dig också.

Svar på tråden Han vägrar ge tillbaka sakerna