• Anonym (Hej)

    Ni som har barn 7-9

    Hur upplever ni klimatet i skolan och bland barnen och deras vänner ? Har en dotter på 9 år och märker att det blivit betydligt värre nu i trean , framförallt mellan tjejerna. Mycket tjafs och intriger. Är det vanligt ? Och nej , min dotter är inte oskyldig. Hon är en del av detta men jag uppfattar ibland som vissa andra föräldrar tror att deras barn är änglar.

  • Svar på tråden Ni som har barn 7-9
  • Aliona

    Bland sonens vänner och i skolan är det jättebra klimat. Pojkar och flickor leker tillsammans, alla får vara med, de är snälla mot varandra, väldigt artiga och det är nästan aldrig större konflikter. 


    Sonens tidigare bästa vän dock, en tjej, hamnade på en annan skola, och där är det helt annorlunda. Små grupper som aldrig blandas, flickor övar hjulning eller går runt i par och pojkar spelar innebandy eller fotboll. En otrolig massa tjafs och intriger mellan tjejerna. Pojkar som drar i flickornas tröjor för att titta på brösten, och visar snopparna för flickor när de går in på toaletten. 


    De går i ettan. 

  • cosinus

    För oss har lågstadiet varit ganska lugnt för alla 4 barnen. De har lekt med kompisar ganska brett. Både i skolan och hemma på gatan och olika konstellationer har kommit och gått.

    däremot vid årskurs 5-6 har det blivit rörigare för tjejerna. Då har det varit väldigt tydligt att vissa tjejer dragit iväg och blivit mer typiska tonårstjejer medans mina varit helt ointresserade av smink och kläder och hellre velat fortsätta som innan fast mindre lek såklart. Då har de bytt vänner och fastnat med var sin mindre klick genom högstadiet.

    Killarna har däremot haft kvar sitt umgänge under den tiden, de har på nåt sätt varit mindre brydda i varandras intressen och ändå fortsatt hänga som innan även om de dragit lite åt olika håll. 


    På mellanstadiet har samtliga barns klasser också haft diverse stormar i olika klasschattar. Det har lugnat sig på högstadiet. 

  • Anonym (från)
    Anonym (Hej) skrev 2024-01-29 08:15:06 följande:
    Ni som har barn 7-9

    Hur upplever ni klimatet i skolan och bland barnen och deras vänner ? Har en dotter på 9 år och märker att det blivit betydligt värre nu i trean , framförallt mellan tjejerna. Mycket tjafs och intriger. Är det vanligt ? Och nej , min dotter är inte oskyldig. Hon är en del av detta men jag uppfattar ibland som vissa andra föräldrar tror att deras barn är änglar.


    Från mellanstadiet började det vara så i båda mina barns klasser. Mer bland tjejerna än killarna.

    Jag tror att det delvis är en normal utveckling som beror på att barn i den ålder utvecklas så olika att de hamnar i ofas med varandra. Några är kvar i barnfasen och leker häst, medan andra redan fått mens och är på väg in i tonåren.

    I min dotters klass bytte alla umgänge under de tre mellanstadieåren. Och nu i högstadiet är det tydliga grupperingar i hennes klass. Jag minns det även från min uppväxt på 80-talet, så tror inte att det är ett nytt fenomen. 

     
  • Jemp

    Har en 8-åring, i ettan. 


    Tolkar det i stora drag som ett okej klimat, lärarna vittnar om god stämning. Klassen verkar ha bra sammanhållning, men hör tyvärr en del om retande inom fritids som är åldersblandat. Det sistnämnda oroar såklart.


    Såklart förekommer konflikter, men tolkar sonen som att de är begränsade och tas omhand. 

Svar på tråden Ni som har barn 7-9