Anonym (Anonym1) skrev 2024-01-31 12:08:45 följande:
Det sårar mig som mamma till pojkar?
?när mammor med döttrar eller både söner och döttrar skriver att de är sååå glada för att de fått en dotter så de kommer ha en kompis och nån som besöker dem som äldre. Och att de kommer få såååå mycket bättre kontakt med barnbarnen än den stackars farmorn.
Det sårar. Jag har två ljuvliga söner på 5 och 3 år, kan inte få fler barn heller pga förlossningskomplikationer. Älskar mina barn och skulle aldrig byta dem. Hade aldrig haft en tanke på att det av en del anses finare med ett annat kön till jag ramlade in här på Familjeliv och såg trådar om det. Jag var glad för mammaskapet och alla äventyr vi har ihop.
Det känns. Går de här kvinnorna runt och tycker synd om mig när vi ses? Möter jag nån med den här tanken att jag är sämre när vi hämtar på förskolan? Hur ser de på mina pojkar - ?fin pojke, men tur jag inte fick pojkar??
Jag har två barn, en dotter och en son, älskar dom lika mycket och värderar dom inte på olika sätt. Bland våra vänner har vissa både söner och döttrar, en del bara söner, en del bara döttrar.
Har inte hört någon värdera barnen olika eller tycker att det ena är finare än det andra eller att någon tycker synd om någon som har pojkar.
Jo jag har också läst och hört diskussioner om kön men inga jag känner ser ner på pojkar eller tycker synd om mammor till pojkar, dom som har bägge könen tycker ju inte mer om det ena.
Bland våra vänner träffar barnen oftast både far om morföräldrar, det beror mer på om vart dom bor. En del har antingen morföräldrar eller farföräldrar boende längre bort och då träffar men ju mer dom man bor närmast.
Jag har bröder, min ena bror har flyttat iväg så då träffar inte våra föräldrar hans barn lika ofta men både mina och min andre brors barn träffar våra föräldrar ofta.
Mina föräldrar har dock haft mina brorsbarn mer på helger med övernattning än deras mormor haft, dvs min svägerskas mamma, hon är själv då morfar inte lever längre och har varit barnvakt mer kvällar som vardagskvällar om det varit något
och kommit förbi oftare då hon bor nära, men mina föräldrar som då är två st har övernattningar och åker iväg med barnbarnen.
Sen blev det likadant när jag fick barn, mina föräldrar är två medans det bara är min mans pappa som lever, så bara farfar.