• Anonym (Crazy in love)

    Får en lärare inleda en relation med sin (vuxna) elev?

    Någon som vet hur det ligger till här? 


    Jag har nämligen fått en väldigt fin kontakt med min lärare på Yrkeshögskolan där jag studerar. Jag är 6 år äldre, så är inte i nån beroendeställning rent åldersmässigt. 


    Vi har verkligen klickat på det personlighetsmässiga planet. Det började med att vi fick till många och långa diskussioner då vi bondade över ett intresse vi har gemensamt. Detta direkt efter lektionstid. Sen satt vi och lunchade ihop vid två tillfällen, varav ett var en annan studerande också med. Det ledde sen till många mejl som eskalerat och jag vet liksom inte om vi ens får hålla på och skriva såhär mycket som vi gör (absolut inget sexuellt). Han är åt det aspiga hållet och jag har alltid varit den där snygga kamouflerade nörden som överraskar genom helt andra intressen och åsikter än man kan tänka sig vid första anblicken. Han är precis den typen av man jag brukar falla för och det är alltså det jag har gjort. 🙈 

    Man brukar kunna känna av om det är ömsesidigt och jag är rätt övertygad om att så är fallet här. Han beter sig dock alltid korrekt i klassrummet och jag har inga fördelar där. 

  • Svar på tråden Får en lärare inleda en relation med sin (vuxna) elev?
  • OlgaElvira

    Nu är ni båda vuxna såvitt jag förstår. Men, om det är en lärare som i sin yrkesroll ska betygssätta dig. Då är det olämpligt och läraren kan råka riktigt illa ut. Ni bör se till att ni inte har någon som helst lärare - elev relation om ni avser att ha en relation. Läraren bör också ta upp frågan med sina överordnade.

  • Anonym (LA)
    Anonym (Crazy in love) skrev 2024-01-31 18:06:40 följande:
    Får en lärare inleda en relation med sin (vuxna) elev?

    Någon som vet hur det ligger till här? 


    Jag har nämligen fått en väldigt fin kontakt med min lärare på Yrkeshögskolan där jag studerar. Jag är 6 år äldre, så är inte i nån beroendeställning rent åldersmässigt. 


    Vi har verkligen klickat på det personlighetsmässiga planet. Det började med att vi fick till många och långa diskussioner då vi bondade över ett intresse vi har gemensamt. Detta direkt efter lektionstid. Sen satt vi och lunchade ihop vid två tillfällen, varav ett var en annan studerande också med. Det ledde sen till många mejl som eskalerat och jag vet liksom inte om vi ens får hålla på och skriva såhär mycket som vi gör (absolut inget sexuellt). Han är åt det aspiga hållet och jag har alltid varit den där snygga kamouflerade nörden som överraskar genom helt andra intressen och åsikter än man kan tänka sig vid första anblicken. Han är precis den typen av man jag brukar falla för och det är alltså det jag har gjort. 🙈 

    Man brukar kunna känna av om det är ömsesidigt och jag är rätt övertygad om att så är fallet här. Han beter sig dock alltid korrekt i klassrummet och jag har inga fördelar där. 


    Nej, det är olagligt så länge han betygsätter dig. Sansa dig lite kvinna och vänta tills studierna är färdiga. Köp en dildo tills dess. Knulla är inte allt här i världen. 
  • Anonym (Crazy in love)
    Anonym (LA) skrev 2024-01-31 18:30:07 följande:
    Nej, det är olagligt så länge han betygsätter dig. Sansa dig lite kvinna och vänta tills studierna är färdiga. Köp en dildo tills dess. Knulla är inte allt här i världen. 
    Jag är kär i honom, tror du att en dildo ersätter det? 
  • Anonym (Crazy in love)
    OlgaElvira skrev 2024-01-31 18:21:34 följande:

    Nu är ni båda vuxna såvitt jag förstår. Men, om det är en lärare som i sin yrkesroll ska betygssätta dig. Då är det olämpligt och läraren kan råka riktigt illa ut. Ni bör se till att ni inte har någon som helst lärare - elev relation om ni avser att ha en relation. Läraren bör också ta upp frågan med sina överordnade.


    Problemet är dock att kursen han har mig i inte är slut än, så han kommer att betygsätta mig ja. Förstår ju att jag måste avvakta med att säga nåt om mina känslor tills kursen är slut? 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (LA) skrev 2024-01-31 18:30:07 följande:
    Nej, det är olagligt så länge han betygsätter dig. Sansa dig lite kvinna och vänta tills studierna är färdiga. Köp en dildo tills dess. Knulla är inte allt här i världen. 
    Nej, det är inte olagligt. Däremot olämpligt att sätta betyg, men det är en rektorsfråga.
  • Anonym (Crazy in love)
    Tukt skrev 2024-01-31 19:33:40 följande:

    Får och bör, är olika saker.


    Så om vi sköter det snyggt är det inget han kan bli straffad för? För jag vill verkligen inte att han ska råka illa ut. 
  • Tukt
    Anonym (Crazy in love) skrev 2024-01-31 19:44:07 följande:
    Så om vi sköter det snyggt är det inget han kan bli straffad för? För jag vill verkligen inte att han ska råka illa ut. 
    Det är ju, som någon eller några skrivit ovan, upp till skola och rektor. Och även om det vore okej, så finns det ju en påtaglig risk att det ligger den som är lärare till last.
    Dessutom är det ju en fråga om arbetsmiljö för hela klassen.
    Men i ditt resonemang kan man spåra en brist på omdöme. Så där av "bör".
  • Jemp
    Anonym (Crazy in love) skrev 2024-01-31 19:44:07 följande:
    Så om vi sköter det snyggt är det inget han kan bli straffad för? För jag vill verkligen inte att han ska råka illa ut. 
    Av arbetsgivaren så jo, risken finns.

    Beroendeställning är ju mycket mer än bara ålder, det här är ett klockrent exempel.

    Är det här enda kursen du ska ha honom i?
  • Anonym (Crazy in love)
    Jemp skrev 2024-01-31 20:31:16 följande:
    Av arbetsgivaren så jo, risken finns.

    Beroendeställning är ju mycket mer än bara ålder, det här är ett klockrent exempel.

    Är det här enda kursen du ska ha honom i?

    Ja. 


    Påverkar det något att han endast är där på uppdrag, eller hur man nu ska uttrycka det? Alltså han är inte anställd på skolan egentligen utan på ett annat ställe, han är liksom inhyrd. Är det en fördel eller nackdel i sammanhanget? 

Svar på tråden Får en lärare inleda en relation med sin (vuxna) elev?