Inlägg från: nova99 |Visa alla inlägg
  • nova99

    Svensk välfärd?

    Hej. 


    Jag är en 24-årig kvinna som varit djupt deprimerad i flera år. Nu mår jag lite bättre men har fortfarande psykiska problem, och jag känner att jag behöver prata med en psykolog. Men det verkar ju vara så otroligt svårt att få? Har pratat med min psykiatriker om detta (privat men kopplad till försäkringskassan) och han säger att jag isåfall får gå till privat psykolog och betala själv, vilket är jättedyrt! Har pratat med vårdcentralen och de sa att jag hade för ?svåra? problem för dem och hänvisade mig till psykiatrin. Var hos psykiatrin men de ansåg att jag inte mådde tillräckligt dåligt för att få gå till en psykolog.

    Vad ska man göra? Är det så här Sverige ser ut idag? :( 


    Psykisk hälsa
  • Svar på tråden Svensk välfärd?
  • nova99

    Jag vill bara tillägga att jag har verkliga problem som jag vill prata om med psykolog. Har trauman från barndomen bland annat. Är inte detta ganska starka skäl? Åh jag blir så ledsen för det känns som att ingen vill hjälpa mig.

  • nova99

    Tack för era snälla svar <3 Ja alltså jag pluggar på komvux så har inte råd att gå privat. Skulle i och för sig kunna be mina föräldrar om hjälp men känns inte så schysst då de inte har så jättemycket pengar. 

    Det jag tyckte var så konstigt var att VC tyckte jag hade för lätta problem och därför fick jag ingen hjälp där? så de som har lättare besvär går före då eller? Märkligt. 

  • nova99

    Förlåt, SVÅRARE besvär ska det stå såklart. VC tyckte jag hade för SVÅRA besvär för att få hjälp.

  • nova99

    Ja, det är verkligen jobbigt. Japp, vårdcentralen skickade en remiss till psykiatrin. Jag fick träffa läkare och sjuksköterska på psykiatrin och jag var tydlig med att jag ville gå och prata med någon men jag blev nekad? Kanske ska kontakta dem igen, vet inte. 

  • nova99

    Men är det så idag att man brukar få bekosta psykolog själv? Att man inte kan förvänta sig det av den offentliga vården? 

  • nova99

    Kollade upp tjänsten Mindler och tyckte det lät super men man får tydligen inte hjälp där om man är inne i psykiatrin så att säga. Suck. 

  • nova99
    Anonym (Googla) skrev 2024-02-03 05:07:29 följande:

    Hur enkelt som helst att gå in på 1177 och skicka in egen remiss på träffa psykolog tar sen MAX  3 mån i kö som längst. Kan tom i dag få psykolog rakt i mobilen, det kostar bara 3-4 besök sen gratis i ett år. Är folk helt handlingsförlamad i dag? Googla. Vi är sinnesjukt bortskämda med billig vård!!


    Oj vilken tråkig ton. Jag är väl ändå inte handlingsförlamad? Jag gör mitt bästa :)
Svar på tråden Svensk välfärd?