Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Dyrt att ladda sin elbil

Huruvida man får ekonomi i en elbil beror ju helt på vad man köper och hur man använder den.

Vi har en äldre elbil med litet batteri. Kostade typ 150 000 kr för fyra år sen och den är perfekt för oss. Vi behöver två bilar hur vi än vänder och vrider på oss och med elbilen så tar den i princip all stadskörning och vi laddar hemma för det allra mesta.

Jag har ännu aldrig betalat för att ladda någon annanstans, eller jo, det har hänt att jag pluggat in den i parkeringshus men då har priset för elen ingått i avgiften. På mitt jobb kan man ladda gratis, långsamt men gratis. Vissa affärer tillåter laddning medans man handlar o s v.

Jag älskar våran elbil och för oss är den perfekt. Vi tankar otroligt sällan numera och använder mest den andra för att åka allihop (vi behöver fler än 5 säten då, för att köra långt - mer än 4-5 mil enkel väg, eller för att övningsköra manuell bil med barnen). 

Men, jag veta f-n om jag varit så sugen på att ha en elbil som enda bil ändå. Just för att jag inte är så sugen på att leta laddare som är upptagna när jag är på resa. Hade jag behövt skaffa mig bara en bil hade jag fått ta mig en rejäl funderare.

Svar på tråden Dyrt att ladda sin elbil