• Cathariiina

    Bör jag vara misstänksam?

    Ja, självklart är det en scam. Det är bara en tidsfråga tills "hon" börjar be dig om pengar med fantasifulla ursäkter. Det är troligen inte en kvinna alls bakom kontot, utan en svart man i Nigeria eller Ghana. Kan vara ett helt brottssyndikat också, som samarbetar om att hålla igång konversationerna genom flera olika falska profiler och med många olika brottsoffer.

    Kan du kopiera in lite av vad hon har skrivit, så kan jag kolla på språket?! Jag brukar se direkt om det är en person med svenska (eller engelska eller tyska) som modersmål, som har skrivit en text. 

  • Cathariiina
    Anonym (TS) skrev 2024-02-08 22:59:45 följande:
    Hon vill träffas och eftersom jag inte har lätt för att få tjejer så vill jag tacka ja men min hjärna säger efter detta att jag bör undvika att träffa henne
    Det skulle med stor sannolikhet aldrig bli någon träff, för hon finns inte. Utan det kommer att hända en massa konstiga saker på vägen som kostar pengar, som hon måste "låna" av dig för att hon till slut ska kunna komma till dig. 
  • Cathariiina
    Anonym (TS) skrev 2024-02-10 11:24:13 följande:
    Hon skriver ofta väldigt kortfattad, ofta är det bara ja eller ok hon svarar med men jag kanske kan hitta nåt meddelande som är lite längre.Jag hittade ett par exempel. Det är dom längsta meddelanden jag hittar som hon skrivit

    Nej inte det. Jag försöker förstå vad syftet med att skriva till mig är

    Jag är singel och är ute efter ett förhållande. Jag är inte ute efter utseendet utan det är hjärtat som är viktigast

    Det skulle ändå märkas när man ligger i säng med varandra. Lika bra att vara ärlig från första början.
    OK, det där ser inte omedelbart tokigt ut. Skulle väl vara att vi vanligen säger "ligger i sängen" och inte "ligger i säng". Men det är ett misstag som även obildade svenskar kan göra. Dock finns det väldigt bra översättningsprogram idag, och att h*n skriver så korta meddelanden är ett tecken på att h*n inte är bra på svenska språket, för då skulle hon ju vilja skriva mer utförligt till dig och uttrycka sina känslor - om hon verkligen tycker så mycket om dig. 

    Scammarna har ett antal färdiga citat ur dikter och romaner som de hittat på nätet, och använder till alla. De kopierar in sådant mellan de korta svaren, så att det ska bli lite mer utförligt och vältaligt (de låtsas alltså att de har skrivit detta själva). Men detta är ju på engelska då, det är möjligt att de inte har något sådant förråd av citat på svenska att ta till. 
  • Cathariiina

    ...för övrigt är det inte FEL att kommunicera med en person så här, om det ger en något. En liten fantasi i vardagen - även om det vore bättre för dig om du skulle kunna hitta en riktig tjej i ditt närområde.

    MEN då måste man komma ihåg att aldrig skicka den där första dollarn! För sedan trappas det upp och tar aldrig slut. Alltså: skicka aldrig så mycket som en dollar till henne, inte vad hon än påstår att hon behöver pengarna till! För ingen normal människa frågar någon som de aldrig träffat i verkligheten efter pengar, utan då ÄR det en scam. Då VET man det. Då ska man blocka direkt. Det behövs inga ursäkter eller förklaringar, utan bara blocka.

  • Cathariiina
    Anonym (TS) skrev 2024-02-11 07:57:36 följande:
    Jag konfronterade henne om bilderna som jag hittat på andra hemsidor och hon tog bort sitt konto så jag undvek en kula kan man nog säga
    Bra! Och det var nog aldrig en "hon" du pratade med, utan snarare någon sådan här figur:

    NIGERIAN Romance Scammer REVEALS SECRETS! - YouTube
  • Cathariiina
    Anonym (TS) skrev 2024-02-11 08:02:58 följande:
    Ja man kan inte bli dum bara för att man längtar efter kärlek
    Men många blir det tyvärr. Jag brukar titta på "Catfish" som nämndes i tråden. Man blir helt förtvivlad när man ser det. En man har arbetat sig till döds för att lämna ett nest egg till frun, så att hon ska klara sig bra livet ut när han är borta - och sedan är det tänkt att barnen ska ärva.

    ...men frun kärar ner sig i ett par stulna foton och en påhittad identitet (amerikansk officer på hemligt uppdrag i Aghanistan, brittisk ingenjör på oljeplattform i Nordsjön, sjökapten, pilot etc.). Och sedan för hon över alla sina pengar, säljer huset, tömmer sina pensionsfonder, får leva i misär sina sista år... och till barnen blir inget kvar. 
  • Cathariiina
    Anonym (Deck) skrev 2024-02-11 17:47:52 följande:
    Åh nej, var det hon svenskan som sitter i ett utländskt fängelse nu för att catfishen övertygade henne att ta en väska över gränsen (fylld med droger) hon trodde fortfarande att han fanns på riktigt. Så oerhört tragiskt.
    Jag talar inte om ett bestämt brottsoffer, det är ungefär samma historia varje vecka - med nya kvinnor. Och mörkertalet är enormt stort, eftersom offren skäms så mycket att de aldrig våra polisanmäla. Och än mindre ställa upp i en Youtubekanal, såklart. 
Svar på tråden Bör jag vara misstänksam?