• EpicF

Mitt fel att hon inte kan studera?

Anonym (HB) skrev 2024-02-11 13:56:57 följande:

Själv hade jag studielån från 18 års ålder men det är kanske andra regler nu. 

Hur som helst kan man ju inte ha det i gymnasiet. 

Inte csn isåfall. De har varit från andra halvåret det år man fyller 20 år de senaste 25 åren. 

Och jo, man kan det i gymnasiet om man fortfarande går gymnasiet när man är 20 eller andra halvåret det år man fyller 20 år.
  • EpicF

Anonym (Ellen): Nej, föräldrar inte alls skyldiga att betala en bostad till sina barn. 

Det är skyldiga att stå för kost och logi tills man är 18 eller har gått ut gymnasiet (dock längst till 20år), men det innebär inte att de måste betala egen lägenhet till barnet. Inte ens om barnet väljer att studera gymnasiet på annan ord. Så jo, hon var priviligierad.

• EpicF
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 14:36:53 följande:
    Visst. Men när pappan säger att skolan står för boende och det även ingår mat, då litade jag på det.
    Sedan var det inte ens säkert att hon skulle gå där eller välja något annat.
    Så ditt ansvar som förälder att också kolla upp skolan och boendealternativ försvann? 

Dotterns ansvar att kolla upp saker kring skolan verkar också ha försvunnit. 
  • EpicF

Anonym (Gurkan): Och det är gymnasiet ts dotter ska börja på.... Det är gymnasiet som diskuteras och på gymnasiet får man inte csn-lån om man är under 20 år. 

• EpicF
    Anonym (råkade läsa) skrev 2024-02-11 16:32:47 följande:
    Jag vet det men den som skrev inlägget specificerade inte det och det som stod där var fel.
    Är det rätt självklart när tråden handlar om just gymnasiet? Det ska väl knappast behöva specificeras? 
  • EpicF
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-12 10:07:30 följande:

Fast TS har ju inte tagit ansvar över sin privatekonomi här? Det är fakta. Har inget att göra med hur mycket hon tjänar eller varför, men för att hon inte har kollat upp om hon ens har råd att skicka iväg dottern på idrottsgymnasiet. Det verkar ha kommit som en överraskning att skolan inte står för mat och boende och då börjar hon grina om att hon inte har råd och frågar om hon har någon skuld i att dottern inte kan åka längre. 

Hon har ju vetat hels tiden att hon har en snäv ekonomi. Hon har inte råd med 2-3k extra per månad och det är ju inget fel med det, men det visste hon ju även innan dotter ens sökte till skolan. 

Så nej, självklart har TS inte tagit ansvar för sin privatekonomi här och självklart är det därför även hennes fel att dottern inte kan gå på drömskolan.

Knappast bara hennes fel. Pappan har inte heller tagit sitt ansvar att ta reda på hur skolan fungerar, vad som ingår etc. Dotter har inte heller tagit reda på hur skolan fungerar etc. 

Vill man som barn gå på ett idrottsgymnasium med riksintag så borde man ha ett eget intresse att ta reda på fakta om skolan, boende etc. 
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?