• Linfor

Kanelbullar

Hej! Måste bara fråga, hur skulle ni reagera om er 19åriga son äter upp typ 20 små bullar på två dagar? Min man blir så arg och jämför det Med stöld. Jag säger bara att det är inte ok och att min son skulle ha frågat givetvis och att jag ska säga till min son om detta. Fattar faktiskt inte problemet. Sa även att han kan köpa tillbaka (min man sa nämligen att det var hans) Det hela slutar med ett ?tjafs? om detta. Han tycker jag försvarar min son, medans jag tänker att problemet går ju lätt Att lösa. köpa nya ?frysbullar? och sen påminna min son om att ALLTID fråga först. Nu ligger manen sur i soffan.. suck. Är jag fel ute? 

• Svar på tråden Kanelbullar
  • Bergegardh

Men alltså jag tycker inte din grabb har gjort fel. Har åt ju inte upp alla på en gång heller utan det tog två dagar. Kanske han tog 7 på eftermiddagen, lämnade resten till andra, sen på kvällen 5 och lämnade resten till andra osv. De var små och de var goda. Det är väl hans hus oxå. Ska han sitta och hålla koll på vem som ätit bullar och vem som inte gjort det. Tycker jag inte. Annars får man väl klargöra det från början hur många bullar som får ätas. 

• Aliona

Din son är dåligt uppfostrad som tycker att han kan äta upp en hel påse bullar själv utan att bry sig om de andra i hushållet. Men din man är tramsig som surar. 

• Linfor

Nja dåligt uppfostrad tror jag inte, de flesta säger att han är väldigt väluppfostrad ?. Däremot en aningen ego, men som skrev han har bett om ursäkt för att han åt upp bullarna, han lämnade faktiskt 2 kvar iof. Sen har han köpt nya. Min man säger nu att han ska kasta bullarna han köpt? Min man regerar väldigt märkligt. Men alla har väl dåliga dagar?.

• Anonym (Lis)

Jag hade nog också blivit lite sur/ledsen om nån annan i familjen ätit upp i stort sett allt av något jag köpt hem. MEN nu har han ju bett om ursäkt, köpt nya och förhoppningsvis lärt sig av det så då är det ju ingen mening att fortsätta sura. Så ja båda har gjort fel och de borde kunna lösa det själva som de vuxna människor de är. Sonen framstår som den mest mogna av dem utifrån det du skrivit här.

• Bergegardh
    Linfor skrev 2024-02-12 22:01:02 följande:

Nja dåligt uppfostrad tror jag inte, de flesta säger att han är väldigt väluppfostrad ?. Däremot en aningen ego, men som skrev han har bett om ursäkt för att han åt upp bullarna, han lämnade faktiskt 2 kvar iof. Sen har han köpt nya. Min man säger nu att han ska kasta bullarna han köpt? Min man regerar väldigt märkligt. Men alla har väl dåliga dagar?.

Jag hade aldrig låtit någon tycka ner min son på det sättet din man gör. Han bad om ursäkt och köpte nya. Sen ska din man kasta hans ursäkt i papperskorgen? Låter som din man är 6år och arg för 19åringen köpte fel smak på bullarna. Hur beter sig din man mot din son annars? Om inte detta är en engångshändelse måste du ta ett ordentligt snack med din man. Såhär kan man inte bete sig, speciellt inte som bonuspappa. 
  • OlgaElvira
    Linfor skrev 2024-02-12 22:01:02 följande:

Han ska alltså kasta de nya bullarna i papperskorgen! Som ett straff för sonen, eller straff för dig? Fråga din man vad du eller din son ska göra för att detta STORA BROTT ska kunna förlåtas. Ska ni kyssa hans fötter, ge honom en flaska dyr whiskey, sova utomhus i en vecka? Ska du portförbjuda din son?

Fråga honom!

• Anonym (?)
    Linfor skrev 2024-02-12 20:10:10 följande:
    Kanelbullar

Hej! Måste bara fråga, hur skulle ni reagera om er 19åriga son äter upp typ 20 små bullar på två dagar? Min man blir så arg och jämför det Med stöld. Jag säger bara att det är inte ok och att min son skulle ha frågat givetvis och att jag ska säga till min son om detta. Fattar faktiskt inte problemet. Sa även att han kan köpa tillbaka (min man sa nämligen att det var hans) Det hela slutar med ett ?tjafs? om detta. Han tycker jag försvarar min son, medans jag tänker att problemet går ju lätt Att lösa. köpa nya ?frysbullar? och sen påminna min son om att ALLTID fråga först. Nu ligger manen sur i soffan.. suck. Är jag fel ute? 

Sa du åt sonen att köpa nya bullar?
  • Anonym (Ninni)

Din man verkar ju helt tappad. Slänga bullarna din son köpt som ursäkt?! Något har ju totalhavererat i huvudet på honom. 

Är det här en återkommande konflikt - att din son länsar skafferiet/kylen/frysen? 

• Anonym (Hobbyterapeuten)

Jag gissar att problemet inte är bullarna i sig. Det är något annat och det är därför din man säger att han ska kasta bullarna. Han kanske känner sig utanför eller illa respekterad. 

Visst beter han sig barnsligt men inget kommer bli bättre om du nöjer dig med att kasta det i ansiktet på honom. Fråga varför han blev så upprörd och hur han känner. Försök lyssna på honom utan att döma och sedan när han känner sig respekterad och lyssnad på är han kanske redo att lyssna på dig? 

Kärlek, respekt och kommunikation bör vara grundstenar i ett förhållande. Se bara till så att han även lyssnar på dig till sist. Gör inte misstaget att nöja dig när han har sagt sitt och är glad igen. 

• Anonym (Oj)
    Linfor skrev 2024-02-12 20:10:10 följande:
    Kanelbullar

Känns ju konstigt att han på nitton år inte lärt sig att inte äta upp andras mat utan att fråga först, 
Svar på tråden Kanelbullar