Inlägg från: Anonym (Kaffe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffe)

    Vad göra åt skrämmande grannen?

    Jag hade nog blivit psyksjuk av att ha en sån granne som TS som får högljudda utbrott 93 gånger om dagen. Och nej, jag hade så klart inte förväntat mig total tystnad av grannar med barn men att stå ut med sånt som TS beskriver från sin familj är alldeles för mycket. Det ger en ju ingen chans till lugn och ro i sitt egna hem. 

  • Anonym (Kaffe)
    Anonym (mandarinen) skrev 2024-02-17 15:25:27 följande:

    Konstigt att tråden utvecklas till att misstänkliggöra TS, när det är uppenbart grannen som har grova aggressionsutbrott.

    TS - ring 114 14 och fråga polisen om råd.
    Tala med styrelsen om problemet också de har en skyldighet att agera.


    Det finns regler i bostadsrätter och en av dom är att man inte ska väsnas speciellt efter vissa klockslag. De finns ju där för allas trivsel. Att ha en vrålande människa som får utbrott stup i kvarten är mer än man kan begära av grannar att stå ut med. Om ungen inte kan kontrolleras så får ju föräldrarna flytta,  helst ut i skogen. Eller sätta in ungen på hem. Sorry, men man kan inte kräva att alla andra här i världen ska offra sin frid så att ens okontrollerbara barn kan få sina diagnosutbrott dag ut och dag in. 
    Man skulle ju tex inte heller husera skränande hyenor i sin lägenhet eller en flock med vilda babianer just av den anledningen. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kaffe)
    Anonym (Rädd) skrev 2024-02-17 13:18:19 följande:
    Vad göra åt skrämmande grannen?

    Vi bor i en bostadsrätt och har tyvärr inte möjlighet att flytta i dagsläget, annars hade ju det varit allra bäst såklart. 


    Under oss bor en man som är psykiskt sjuk, kriminell (har bl a suttit inne för misshandel) och hotfull. 

    Jag har barn på 1,5 år och en 5-åring med IF och autism. Äldsta barnet får ofta utbrott, går inte att resonera med som med vanliga 5-åringar och är ganska svår att ha att göra med överhuvudtaget. Det är mycket skrik från barnet. 


    Yngsta barnet är bara 1,5 år som sagt och springer och är ganska klumpig, tappar ofta saker i golvet, dunsar när han går och springer snarare än går. Vi har mattor för att dämpa, men det låter såklart ändå. 


    Grannen under blir VANSINNIG varje gång flickan som är 5 skriker. Då låter det som att han demolerar sin lägenhet, han vrålar en massa fula ord och skrämmer upp oss alla. Detta är triggande för dottern som då blir ännu värre eftersom hon är rädd. Jag är ett nervvrak varje dag pga stressen det skapar hos mig att dottern får utbrott och grannen blir hotfull. 


    Vågar inte klaga på honom pga att han som sagt är kriminell och jag tror på allvar att han är en sån människa som skulle kunna ringa på och skada oss. Finns det nåt jag kan göra? Förutom att flytta då, vilket inte är möjligt just nu 


    Vaddå inte har möjlighet att flytta i dagsläget? Klart ni kan. Om hela huset brann upp nu om 5 minuter så hade ni ju fått flytta också. Det är bara att packa och flytta helt enkelt. 

    Det enda andra alternativet är ju att stanna och fortsätta att sprida terror med ert okontrollerbara barn samt leva i rädsla för den okontrollerbara mannen under er. Han kanske också har IF (vad är det?) samt autism, det vet ju inte du. Många med diagnoser blir tyvärr kriminella, just för att de inte kan hålla sig själva i schack. 

    Du har två val här, stanna och lev som ett nervvrak eller ändra dina planer och flytta. Att se till så att grannen blir vräkt för hans nervutbrott som ditt barn har drivit honom till är inte realistiskt och skulle förmodligen ta väldigt lång tid om det ens går och han kanske blir så förbaskad att han mördar er innan dess, när han får reda på att du försöker få han vräkt. 

    Jag skulle nog själv få alla möjliga slags psykdiagnoser om jag bodde under någon som dig. Jag är tacksam för att bo i hus, inga grannar som stör. 
Svar på tråden Vad göra åt skrämmande grannen?