• Anonym (JK)

Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

Som rubriken lyder, kan jag som 35-årig kvinna bli programmerare. Har inga förkunskaper mer än att jag är jäv#ligt nyfiken och lösningsorienterad. Jag har arbetat inom administration som ledningsansvarig och skapat rutiner, processer och digitaliserat med det verktyg och program vi haft på kliniken (jobbar inom vården). Således är jag är superintresserad att jobba med webbutveckling men har NOLL erfarenhet inom området. Jag har inte heller någon i min omgivning som jobbar med IT.

Min fråga är till er som jobbar med IT- Är det för sent för en för mig?! Skulle ni avråda mig från att ge mig in i ett område jag har intresse för men noll erfarenhet?

• Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?
  • Anonym (20 år i branchen)

Huruvida du kan bli programmerare har inget med kön och endast lite med ålder att göra. Men för att bli en skicklig programmerare krävs fallenhet i form av t.ex. logiskt tänkande.

Om du ogillade matte och NO-ämnen i skolan kan det vara värt att fundera ett varv till om just programmering är rätt karriär för dig. Finns som sagt andra roller såsom projektledare, produktägare osv som kan passa bättre om man inte har fallenheten.

• Anonym (scrum master)

Visst kan du bli programmerare men det kräver ju helst några års kurser. Skall det gå snabbare kunde du kanske överväga andra roller inom IT, som testare t.ex.

Är du utåtriktad, handlingskraftig och allmänt strukturerad finns det en roll inom IT som heter scrum master som du kanske kunde överväga och som inte kräver så många kurser. Där skall man inte programmera själv men leda ett team på en handfull programmerare utan att själv vara expert på vad dom håller på med. Man skall bara vara bra på att kommunicera med folk som har olika roller inom IT.och på att samordna. Jobbet går ut på att se till att programmerarna använder sin tid riktigt och att andra får att veta vad dom håller på med. 

• Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2024-02-21 16:10:45 följande:

jag fick höra att AI skulle ta över så att yrket kommer försvinna.
    Såg en artikel om en kvinna som fick sparken redan pga AI 

Varför tumme ner. Jg startade själv en tråd om programmering för ca en månad sedan och fick svaret att det inte var någon idé pga AI.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Lena) skrev 2024-02-21 16:02:43 följande:

Klart du kan byta bana. Min kompis är programmerare hon är utbildad civilingenjör (5- åring utbildning) Jag vet inte om man kan gå andra vägar också. Du skulle alltså vara 40 när du är klar och ha 25-27 år kvar i arbetslivet. 

Man läser webbutveckling eller webbprogrammering iaåfall 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (scrum master) skrev 2024-02-21 16:55:38 följande:

Visst kan du bli programmerare men det kräver ju helst några års kurser. Skall det gå snabbare kunde du kanske överväga andra roller inom IT, som testare t.ex.

Är du utåtriktad, handlingskraftig och allmänt strukturerad finns det en roll inom IT som heter scrum master som du kanske kunde överväga och som inte kräver så många kurser. Där skall man inte programmera själv men leda ett team på en handfull programmerare utan att själv vara expert på vad dom håller på med. Man skall bara vara bra på att kommunicera med folk som har olika roller inom IT.och på att samordna. Jobbet går ut på att se till att programmerarna använder sin tid riktigt och att andra får att veta vad dom håller på med. 

Man kan bli det även utan att ha läst en utbildning, dock  föredrar såklart de flesta det 
  • Anonym (JK)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-21 17:24:50 följande:
    Tack för era inlägg.
    När jag läser på nätet verkar webbutvecklare (front och backend) vara den "enklare" varianten men helst vill jag ju helhjärtat gå in på det som kommer ge jobb och en bra lön. Helst går jag en yh-utbildning.
    Ni som jobbar inom it - kan inte ni ge era råd och dela med er erfarenhet?
    Är yrket komplicerat? Har ni nån gång ångrat och i sådan varför? Vad tror ni är klokast att ge sig in på just inom it?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2024-02-21 16:10:45 följande:

jag fick höra att AI skulle ta över så att yrket kommer försvinna.
    Såg en artikel om en kvinna som fick sparken redan pga AI 

Vem tror du programmerar AI?!
  • Anonym (-maken)

Min make är yrkeslärare på YH i programmering har äldre kvinnor, 30+ som kommer ut med jobb varje år. Äldsta har varit över 50 år 

Det spelar ingen som helst roll hävdar han vilka exakta förkunskaper man har om man faktiskt är villig att sätta igång och lära sig. De flesta har inga förkunskaper, utan just ett intresse och vilja, och att man tycker det är kul.

Har man inte programmering med från gymnasiet, vilket jag gissar du inte har, så har många yrkeshögskolor intro-kurser

• Anonym (Vi kan)

Jag är 42 år och studerar mitt andra år på univeritetet till mitt drömyrke. Kan jag så kan du

• Anonym (Lena)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-21 17:24:50 följande:
    Jag vet inte exakt vilka kurser som ingår i civilingenjörsprogrammet men min kompis har bara läst det inget annat och hon har en bra lön och lätt att få jobb så man måste inte läsa en massa extra. Hon är varken webbutvecklare eller webbprogrammerare.   
Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?