• Anonym (JK)

Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

Som rubriken lyder, kan jag som 35-årig kvinna bli programmerare. Har inga förkunskaper mer än att jag är jäv#ligt nyfiken och lösningsorienterad. Jag har arbetat inom administration som ledningsansvarig och skapat rutiner, processer och digitaliserat med det verktyg och program vi haft på kliniken (jobbar inom vården). Således är jag är superintresserad att jobba med webbutveckling men har NOLL erfarenhet inom området. Jag har inte heller någon i min omgivning som jobbar med IT.

Min fråga är till er som jobbar med IT- Är det för sent för en för mig?! Skulle ni avråda mig från att ge mig in i ett område jag har intresse för men noll erfarenhet?

• Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?
  • Hum Hum Humla

Det är klart du kan, och det är ju världens roligaste jobb Skrattande Jag tror att en YH-utbildning är rätt väg att gå om man väljer "lite sent" att börja med programmering. De är inte så långa, också har man praktik vilket gör det mycket lättare att få första jobbet sen. 

Ett alternativ kan vara att kolla på testutbildningar på YH. Då kan du både få programmera en hel del, och ha nytta av dina tidigare erfarenheter om du kan jobba med att testa system inom vården. Det kan också vara lättare att få jobb inom test, om man dessutom kan programmera en del. 

• Anonym (scrum master)

Att vara programmerare är egentligen världens lättaste jobb när man väl lärt sig hantverket. Ungefär som att få betalt för att lösa problem typ sudoku, samtidigt som ingen lägger märke till om man bara sitter och dagdrömmer när man känner för det.

Men lönen för dom flesta kommer bara att bli hyfsat medelmåttig i framtiden, med tanke på att jobbet lika gärna kan utföras var som helst på jorden. Och jobben kommer inte att försvinna pga AI, men dom kommer att bli annorlunda.

• Anonym (Lena)
    BuoBä skrev 2024-02-21 18:20:00 följande:
    Jag skulle vilja påstå att hela civilingenjörsutbildningen är "en massa extra" om det enbart är programmera man vill göra. På datainriktningen läser man tunga mattekurser, fysik, elektronik, sannolikhetslära, flera olika programmeringsspråk, logik, mm. 
    Det är en bra utbildning, och många blir programmerare, men för TS kanske inte det är rätt väg. 
    Anonym (M) skrev 2024-02-21 18:20:36 följande:
    Civ ing tillhör ju de längsta utbildningarna du kan gå och lite overkill om man bara vill programmera. Dessutom finns det ju olika inriktningar där, datateknik gör en ju naturligtvis till en IT-människa av rang men går man bygg så är det inte speciellt mycket programmering.. 
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-21 18:31:21 följande:
    Men det var ju det ts ville bli 

Tack för era svar! Jag lärde mig något nytt och förhoppningsvis har ts också nytta av svaren. Jag frågade min kompis och hon sa att när hon började plugga visste hon inte riktigt vad hon ville göra så hon ville gå en bred utbildning med hennes favoritämne matte. Hon säger också att hennes utbildning är en fördel när hon söker jobb då alla vet vad civilingenjör och KTH är för något oftast är det inte programmerare som gör första intervjun. Det är lättare att få in foten med en sån utbildning men utbildningen spelar mindre roll ju längre man jobbar. 
  • Anonym (Jessica)

Lär dig HTML först. Sedan CSS. Fortsätt med MYSQL så du kan bygga din egen databas. Det är svinroligt när man väl lärt sig detta. När man kan skapa ett forum själv. En inloggningsfunktion. posta bilder direkt upp på en hemsida. 

Det finns program då du kan köra det lokalt på din dator utan att köpa webbhotell. Så det kostar inget att prova. Och lär dig gör du snabbt på de sidor jag tipsade dig om. 

• Anonym (Jessica)

Nu blev jag taggad igen. Haha. Nörden kom fram.

• Anonym (Jessica)

Nej men prova på och se om du gillar det. 

• Anonym (PL-tjejen)

TS, är det just programmering som lockar dig? Det är ett asocialt jobb där man spenderar väldigt mkt tid i sitt eget huvud. Jag gjorde det i några år som yngre, det var min sociala natur som satte stopp, annars är det kul på många sätt. 

Det finns som någon skrev många andra intressanta roller inom IT som är roligare imo om man gillar människor och logik samtidigt.

• Anonym (Casanova)
    Anonym (JK) skrev 2024-02-21 15:25:04 följande:
    Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

Som rubriken lyder, kan jag som 35-årig kvinna bli programmerare. Har inga förkunskaper mer än att jag är jäv#ligt nyfiken och lösningsorienterad. Jag har arbetat inom administration som ledningsansvarig och skapat rutiner, processer och digitaliserat med det verktyg och program vi haft på kliniken (jobbar inom vården). Således är jag är superintresserad att jobba med webbutveckling men har NOLL erfarenhet inom området. Jag har inte heller någon i min omgivning som jobbar med IT.

Min fråga är till er som jobbar med IT- Är det för sent för en för mig?! Skulle ni avråda mig från att ge mig in i ett område jag har intresse för men noll erfarenhet?

Nej, det är inte försent för dig. Att du är kvinna är en stor fördel för dig när du söker jobb.

Har du inte sysslat med programmering kommer det att vara väldigt, väldigt svårt för dig i början. Det är en hög tröskel att komma in i det. Det är väldigt många avhopp på utbildningarna.

Men klarar du av att bita i hopp och lösa detta så får du antagligen jobb när du är klar. Ett bra jobb. Men som någon annan sa, AI håller på att förändra grundvalen för hur yrket sköts. Bara spåkulan vet vart det tar vägen.
Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?