• Anonym (Blodgruppsfundering)

Blodgruppsfundering

Hur är det möjligt? Blodgrupp RH-

Hej!

Jag har två barn som båda är A rh-.
    Hur är det möjligt?

Deras pappa och jag är båda A rh+.
    Våra föräldrar är på pappans sida bägge A rh+ och mina föräldrar är A rh + samt AB rh+.

Hur kan barnen då bli RH-? Det finns ju inga anlag genetiskt för detta? Eller?

Snälla förklara för mig.

• Svar på tråden Blodgruppsfundering
    JodiBabe skrev 2024-02-22 14:38:07 följande:

Hm startade du två trådar?
    Skrev iaf i din andra!

Blev två av misstag. ☹️

Tack, ska kolla den.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:26:13 följande:

Tack för förtydligandet.

Hur stor är sannolikheten att få två rh-negativa barn när varken jag, barnens pappa eller någon av våra föräldrar är rh-negativa?

Att ni fått två rh-negativa barn på två graviditeter, 0,25*0,25, dvs 6,25% sannolikhet. Ovanligt men inte omöjligt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:26:13 följande:

Tack för förtydligandet.

Hur stor är sannolikheten att få två rh-negativa barn när varken jag, barnens pappa eller någon av våra föräldrar är rh-negativa?

25 %. Era föräldrar behöver du inte ta med i beräkningen eftersom det är klart att både du och din man måste ha ett positivt och ett negativt anlag (+ -). 

Då finns det fyra möjliga varianter:  ++,  + - ,  - +   och --. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2024-02-22 14:44:42 följande:
    25 %. Era föräldrar behöver du inte ta med i beräkningen eftersom det är klart att både du och din man måste ha ett positivt och ett negativt anlag (+ -). 

Då finns det fyra möjliga varianter:  ++,  + - ,  - +   och --. 
    Jag menade chans per graviditet, inte sammanlagt. 

Tack för era svar!

Ni som är kvinnor och rh-, hur många barn har ni fått och har det inneburit komplikationer för er med anledning av att ni är rh-?

• AndreaBD
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:35:38 följande:
    Tack, förstår lite mera nu. 👍

1. Har du/ditt barn haft problem vid ev. Graviditet/förlossning?
    2. Vet du sannolikheten för att få två barn med rh- när bägge föräldrar + grandparents är rh+?
    3. Vet du sannolikheten för att få två barn med rh+ enligt förutsättningarna ovan?
    Jag har 3 barn som alla är rhesus-positiva. Det är då det kan bli problem. Man får en spruta så att man inte bildar antikroppar, efter varje förlossning av dett rhesus-positivt barn. Första barnet är inget problem. Men sen måste man förebygga så att det inte blir antikroppar. 

För dig eller dina barn är det ingen risk. Men om du får en dotter som är rhesusnegativ, och hon skaffar barn, så måste man också kolla och ge spruta mot antikroppar. Det kan alltså först drabba dina barnbarn. Men det är ingen fara, det går att ju att förebygga problem. 

Moa: Försöker citera dig, men det går inte. Tack för att du orkade räkna ut sannolikheten för att få 2/2 barn med rh-. 👍

AndreaBD: Fungerar inte att citera dig. Tack för svar! Hjälper sjukvården till att informera eller måste man själv vara påläst om vad man behöver?

Stämmer det att det är viktigt för en rh- kvinna att direkt få en spruta efter ett missfall?

• Sunflora
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:41:31 följande:

Tack för svar.

Betyder det då att alla nyfödda barn har typ 2-20% chans att bli rh-?

Jag menar, alla människor borde ju ha recessiva rh- gener som ligger latent och kan ge utslag för eller senare? 

I vårat fall måste ju den där rh- genen ligga långt bort eftersom ingen av våra föräldrar är rh-?

Nej, sannolikheten är 100% om båda föräldrarna är Rh negativa och om en är det får man en annan procent. 

Varför tror du att alla människor bär på anlag för Rh - ? De gör de inte. En eller båda dina föräldrar bär på Rh negativa anlag det är så du har ärvt det precis som att dina barn ärvt sina rh negativa gener från dig. 

Svar på tråden Blodgruppsfundering