• Anonym (Vildlemur)

Stå ut i olycklig relation

Tänker att det finns många exempel på personer som spenderar år och även hela liv i relationer/äktenskap de ej vill vara i. Oftast stannar man för barnens skull. Hur gör man för att stå ut ?

nu har jag inga barn. Men är ihop med en man sen 1 år tillbaka. När vi träffades var jag så himla kär, han hade allt. Det har han väl fortfarande- men visar inga tecken på att han är kär i mig (förutom några plikttrogna dejter i samband med alla hjärtansdag eller födelsedagar). Alla hans vänner är i parrelationer som ofta umgås. jag misstänker att han är med mig för att singellivet passar inte hans sociala liv längre, samt att han tycker de är skönt att ha någon att se på tv med på kvällarna och laga mat ihop.

han är trevlig mot mig och vi skrattar mycket. Men vi tar inte på varandra utöver sex, ger inte varandra komplimanger m.m. Jag har försökt länge men får inget gensvar, därför har jag även gett upp på den fronten. I början var sexet grymt, men nu kör vi alltid samma saker och det känns från mitthål väldigt standardiserat. Ingen spänning eller nånting 

jag trivs så bra ihop med honom, han får mig att växa som person på ett intellektuellt plan. Älskar att lyssna på hans kloka anekdoter om saker och ting. Men avsaknaden av någon form av romantik gör så ont imellan åt. 

jag vill ändå vara kvar i relationen då den på ett sätt berikar mitt liv så mkt, vi har Samma syn på ekonomi och vill samma saker avseende familj (och han säger att han vill ha det med mig, när jag frågat) 

jag är 27 och bor i en liten stad i norr. Känns som att alla värda att ha är redan upptagna, och det här är jag beredd att stå ut med för att slippa börja om och ändå ba sluta upp med något slusk från gruvan som inte går att föra intellektuell dialog med.

så min fråga är, hur står man ut i en sån här relation? Gör det ont i början och avtar senare? Eller kommer jag alltid behöva gå med den här stenen i bröstet?

• Svar på tråden Stå ut i olycklig relation
  • Anonym (?)

Skaffa barn, lägg din kärlek på barnet. Hitta någon att ha kul sex med.

Funder också på vilken bild du vill att era barn ska ha av ett sunt förhållande.

Eller så flytt!

• Anonym (Tea)

Du ska inte stå ut! Liksom varför? Du har ju ett helt liv framför dig.

• AndreaBD

Separera och fortsätt att vara vänner! Det verkar det rätta att göra här. Jag är förvånad att du inte har tänkt på den möjligheten än. 

• Familjesus

Man blir ju ledsen när man läser ditt inlägg...

Även om du skriver att du trivs med honom och ni har trevligt ihop så är din rubrik "Stå ut i olycklig relation". Så klart ska man, när man är 27 år  och ett år in i relationen, inte känna att man saknar intimitet, romantik och kul sex. Om det nu är vad man önskar! Man är ju olika och han kanske är nöjd med det, men du är det uppenbarligen inte.

Förutom att ni har olika behov i frågan, handlar det om att du inte känner dig bekräftad? Finns det en oro från din sida att han inte är lika kär i dig som du är i honom?

Prata med honom ordentligt och red ut vad det står för. Om du känner dig trygg i att han älskar dig kanske du kan vila i att ni är olika som personer. Om han, å sin sida, har omsorg om dig och är lyhörd kan han försöka bjuda till och kompromissa så att du känner dig mer nöjd. Jag tänker att man vill att den man älskar ska må bra!

Sen tycker jag att det är en varningssignal om man vid så ung ålder och bara ett år in i förhållandet upplever att man saknar intimiteten och att sexlivet inte är så bra. Risken är att man snart bara blir goda vänner.

• Hjelm

Rätt svar är: man ska inte göra det.

Man ska inte ha relationer som gör en olycklig.

Det finns inga perfekta relationer. De flesta har sina plus och minus. Men ingen relation ska göra dig olycklig.

Du har ett enda liv och vi lever i ett fritt land. Varför så många väljer att stanna kvar i dåliga relationer kan jag inte förstå, speciellt inte när det inte finns barn i bilden och man inte är beroende av någon ekonomiskt.

• Mrs Moneybags

Varför i hela fridens namn ska du tvinga dig att stå ut med någon efter bara 1 års relation? En relation som inte fungerar!

De som stannar för barnens skull gör det oftast för att de
    a. har barn
    b. ser ljuset i tunneln, dvs barnen är rätt stora och 18-årsdagen hägrar 

Ni har ju inga barn så jag skulle lämna illa kvickt innan du råkar bli gravid. 

• Anonym (K)
    Jag levde i en relation där jag gillade att vara med den mannen men det saknades närhet och bekräftelse på kärlek. Jag stod inte ut tillslut och lämnade. Hottade ny kärlek väldigt nära inpå och blev hur bra som helst.

Så mitt tips är att lämna. Du kommer bara bli olyckligare för varje år du saknar dom bitarna som känns viktig för dig. 

Jag blev bara olyckligare varje år och jag blev mer och mer avundsjuk på andra som hade det jag ville ha. Stod inte ut efter 8 år tillsammans. Idag tycker jag det är synd att jag kastat bort så mpnga är på en relation som inte var lycka för mig
Svar på tråden Stå ut i olycklig relation