• Jemp

Hur mycket sparar ni till sommarsemestern?

Anonym (TS) skrev 2024-02-24 22:15:10 följande:

Vi har 57000:- i inkomst netto varje månad. Finns inte mycket utrymme för att spara. 250 000:-/år i resor är nästan en hel årslön för oss. 
    Jag har ut 28kkr i månaden efter skatt. Oftast mindre än det pga vab och liknande. Sambon desamma. Denna månad fick jag 24kkr ut pga av vab och egen sjukdom. 815:- i vab från FK. 
    Jag har ungefär 25 000:- i fasta utgifter varje månad. Huslån, fasta kostnader på huset, elräkning, matkostnader, billån, försäkringar, telefonabonnemang, parkering på jobbet, bränslekostnader för pendling till jobbet. Lägger 1000:- till barnen varje månad till kläder, sportutrustning osv. 500:- till stugan.

Det blir inte många kronor över varje månad. Hur har ni råd att lägga undan så mycket? Bara till huskontot går det 10 000:- var varje månad som ska täcka lån, sopavgift, el, vatten etc. 4500:- var till matkostnader och förbrukningsvaror. 
    Varje månad gör man någon aktivitet med barnen. 500:- för att gå på badhuset, 600:- att äta ute en dag t ex, Leos lekland är 600:- för en gång. 

Vad har ni för utgifter som gör att ni kan spara sådana summor?

Det är ju helt okej löner. Låter som ni har höga utgifter? Har ni stuga är det klart att det drar mer osv. 

Räknar med att sommarresan går på ca 20 i år också. Inom Norden, tågluff gick på liknande i höstas. 

40 för det du beskriver tycker jag låter mycket, men husbil är väl dyrt också. 

• Jemp
    Jemp skrev 2024-02-26 21:08:55 följande:

Det är ju helt okej löner. Låter som ni har höga utgifter? Har ni stuga är det klart att det drar mer osv. 

Räknar med att sommarresan går på ca 20 i år också. Inom Norden, tågluff gick på liknande i höstas. 

40 för det du beskriver tycker jag låter mycket, men husbil är väl dyrt också. 

Fast vi har bara två barn också förvisso. 
Svar på tråden Hur mycket sparar ni till sommarsemestern?