• Anonym (Tio)

Vad kan en kurator göra?

Kurator kan sjukskriva andra veckan. Sen måste läkare göra det. Men är det en välfungerande vc är det klart man samarbetar och om kurator bedömer att det finns behov av sjukskrivning så är det i samråd med läkare. Var förberedd på att de helst inte vill sjukskriva, iaf inte på heltid och inte så länge eftersom de vet att det är svårare att komma tillbaka. Deltidssjukskrivning i kombination med behandling är det troligaste. Kbt, stödsamtal, strategier. Kuratorn kan göra mycket, alt psykolog. 

• Anonym (Tio)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-25 08:46:20 följande:
    Men nej, en kurator kan INTE sjukskriva.
    JO kurator får sjukskriva andra sjukveckan. Jag jobbar på VC och vet det!
  • Anonym (Tio)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 12:28:48 följande:
    Nej, det får kuratorer inte.
    Vår kurator på min VC där jag jobbar sjukskriver andra sjukveckan. Det får de göra. Därefter när det är till försäkringskassan måste läkare sjukskriva. Kuratorer får sjukskriva andra sjukveckan. Om de vill eller gör det är en annan fråga. Men så är det!!
  • Anonym (Tio)

Orkar inte tjafsa om det mer, kuratorer och andra leg yrken går sjukskriva andra sjukveckan därefter när det är sjukskrivning till försäkringskassan behövs läkarintyg. I en normal verksamhet samarbetar olika yrken och om kuratorn bedömer att pat behöver vara sjukskriven en längre tid så pratar man med varandra.

• Anonym (Tio)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 13:13:40 följande:
    Nej, så är det inte. Endast läkare får sjukskriva. En kurator har inte formell kompetens att bedöma sjukdom, lika lite som en fysioterapeut, sjuksköterska osv. Spelar ingen roll vilken vecka det är frågan om.
    Du har helt enkelt fel. 
  • Anonym (Tio)

Kuratorer har den rätten jo, har precis haft denna diskussion med våra arbetsgivare. Dag 8-14 kan leg yrken sjukskriva. Våra kurator gör det som sagt redan.

• Anonym (Tio)

Jag skriver det för sista gången. Kuratorn sjukskriver andra sjukveckan och samråder sedan med läkare om hen bedömer att det behövs en längre sjukskrivning eftersom det då är läkare som måste sjukskriva. Första två veckorna betalar arbetsgivaren sjuklön, därefter är det försäkringskassan. Det är därför det har betydelse vilken vecka det är. Hoppas du får bra hjälp ts! 

• Anonym (Tio)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 14:05:46 följande:
    Och du kan fortfarande inte styrka det...

kuratorer kan inte sjukskriva, oavsett vecka. Prova att läs i länken, det finns lagar och regler och de är ganska tydliga.

att skriva att en kurator ens skulle bedöma om om någon behöver sjukskrivas är bara pinsamt, de har inte den kompetensen. Ungefär som att säga att en operationssköterska skulle utföra ett hjärtbyte istället för kirurgen eller ens göra bedömningen att den behövdes.
    Nu är du ute på hal is. Jag kommer inte lägga upp interna dokument här. Sidan du hänvisar är från 2021 det händer saker på detta område. Kuratorn kan bedöma psykisk ohälsa, kris och stressreaktioner t ex minst lika bra som läkare om inte böttre. Vill du diskutera kuratorers kompetens får du nog dock starta en egen tråd.
  • Anonym (Tio)
    Anonym (Ngnf) skrev 2024-02-26 14:38:26 följande:

Eller svarar du inte folk som också jobbar på en vårdcentral eller?

Jag vet inte vad du menar. Jag beskriver hur det är där jag jobbar. Det är ju inget jag kan ha fel om. Det är så det är. Kapa inte ts tråd mer om den här debatten. Hon får väl prata med kuratorn och höra hur de jobbar. Det kommer iaf vara en stor fördel för henne att träffa kuratorn först. Det är inte pinsamt att tycka att kurator kan bedöma psykisk ohälsa och om pat kan jobba utifrån den. Det är däremot pinsamt att påstå motsatsen! 
  • Anonym (Tio)
    Anonym (Ngnf) skrev 2024-02-26 14:59:18 följande:

Menar det hade inte behövt bli en så stor diskussion ens. men du vet ju inte ens vem som står på intyget eller hur det funkar sa du? Så hur vet du då att de kan? 

Jag har inte skrivit att jag inte vet vem som står på intyget och hur det funkar. Kuratorn skriver intyget och står på intyget. Det finns en särskild blankett för dag 8-14. Fysioterapeuter sjukskriver också dag 8-14. Det är en överenskommelse i vår region. Jag kan inte svara på hur det ser ut i din region. Men så är det här och det är det jag beskrivit hela tiden!
Svar på tråden Vad kan en kurator göra?