• Anonym (S)

Alltid dåligt samvete för sparande

Tjänar bra och sparar ca 30% av min inkomst på årsbasis. Skulle säkert kunna spara mer och därför alltid detta eviga dåliga samvete. 

Har hus och fritidshus med lån. Dvs skulle kunna amortera mer (dock inte så sugen eftersom belåningen är på 70%, men visst det kostar). Har 2 barn runt 10 år. Vill helst lägga mina pengar på barnen och upplevelser med dem men trots det detta eviga dåliga samvete. För man vet ju att man kan går till frisören mer sällan, köpa mindre utemat osv. 

frågeställningen; hur landar jag i att mitt sparande är ok och mitt beslut runt detta. 

• Svar på tråden Alltid dåligt samvete för sparande
  • Anonym (Roll)

Hur ser dit liv ut i övrigt? Har du roligt? Mår du bra? Livet handlar enligt mig om att ha en balans. Jag har jobbat hårt, levt sparsamt och nu har jag nått mitt första mål. Jag är ekonomiskt självständig och jag kan göra vad jag vill. Jag unnar mig, barnen och mina vänner resor osv. Livets mening är inte att spara, det är ju att leva? Nästa mål är att kunna leva på avkastning helt om jag få för mig att sluta jobba tex. Vad är ditt mål med sparandet ?

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (S) skrev 2024-02-26 10:32:12 följande:

Jag är 45 år. Känner att mer tid ligger bakom mig än framför mig. Känner ev en oro att jag har mina bästa år att spara är nu- framtiden och hälsan vet man ju inte så mycket om. kanske för att jag tjänar bra så är jag mer stresssd av att spara än om jag tjänade mindre. Som att pga hög lön bör jag ha högt sparande, allt annat känns ev oansvarigt. 

Hur såg din barndom ut? Var det alltid lite pengar och pengar som inte räcker till? För många som växte upp fattigt brukar hålla väldigt hårt i pengar när de väl har dem.

För alltså, HAR du pengar så att du kan leva som du vill, göra roliga saker och spara en rimlig nivå behöver du ju liksom inte lägga varje krona du får in på sparkontot och leva på minimi-nivå. Det finns liksom ingen anledning. 

Att bara spara för att spara och glömma bort att leva i nuet är ju bara sorgligt, och oansvarigt när man har barn. 

• Anonym (S)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-26 19:47:16 följande:

Hur såg din barndom ut? Var det alltid lite pengar och pengar som inte räcker till? För många som växte upp fattigt brukar hålla väldigt hårt i pengar när de väl har dem.

För alltså, HAR du pengar så att du kan leva som du vill, göra roliga saker och spara en rimlig nivå behöver du ju liksom inte lägga varje krona du får in på sparkontot och leva på minimi-nivå. Det finns liksom ingen anledning. 

Att bara spara för att spara och glömma bort att leva i nuet är ju bara sorgligt, och oansvarigt när man har barn. 

Jag har inte vuxit upp fattigt, men vi har inte haft en massa extra. Har alltid fått klara mig själv eller vad man ska säga. Husrum med logi har alltid stått på vid gavel men aldrig finansiell hjälp i övrigt. Detta tror jag dock är ganska normalt. Men det där att inte kunna följa med på kompisarnas skidsemester på gymnasiet eller ha en massa extra jobb under studietiden när vännerna fick bidrag hemifrån, det har väl satt lite spår. Låter ju bara bortskämt när man säger det högt när det inte gäller några riktiga problem, men det har väl gjort att jag  är väldigt självständig. Räknar inte med hjälp. Vill säkerställa min egen trygghet. 

bär jag var yngre så hade jag en mer kortsiktig plan med sparandet. Typ dessa pengarna ska jag resa för till jul. Nu är det mer luddigt- dessa pengarna ska jag leva för när jag blir äldre?och frågan är ju då, hur gammal, hur ska jag leva för dem, hur mycket behöver jag. Målet blir lite svävande och det Känns inte som jag gör tillräckligt. 
    det har nästan gått så långt nu att jag tycker det är jobbigt att gå på krogen hur kul det än är och trots att det händer ca 2 ggr per år, för Att ett glas vin kostar 130 spänn och det kan man få en hel flaska för där hemma?.

• Anonym (S)
    Anonym (Roll) skrev 2024-02-26 16:27:52 följande:

Hur ser dit liv ut i övrigt? Har du roligt? Mår du bra? Livet handlar enligt mig om att ha en balans. Jag har jobbat hårt, levt sparsamt och nu har jag nått mitt första mål. Jag är ekonomiskt självständig och jag kan göra vad jag vill. Jag unnar mig, barnen och mina vänner resor osv. Livets mening är inte att spara, det är ju att leva? Nästa mål är att kunna leva på avkastning helt om jag få för mig att sluta jobba tex. Vad är ditt mål med sparandet ?

Hur gammal är du och vilken summa definierade ditt mål? Hur har din balans sett ut för att nå målet? Tänker att du kan inte ha unnat dig så mycket innan då om målet var ditt sparande? 
  • Anonym (Jerry)
    Anonym (S) skrev 2024-02-26 22:08:14 följande:

Jag har inte vuxit upp fattigt, men vi har inte haft en massa extra. Har alltid fått klara mig själv eller vad man ska säga. Husrum med logi har alltid stått på vid gavel men aldrig finansiell hjälp i övrigt. Detta tror jag dock är ganska normalt. Men det där att inte kunna följa med på kompisarnas skidsemester på gymnasiet eller ha en massa extra jobb under studietiden när vännerna fick bidrag hemifrån, det har väl satt lite spår. Låter ju bara bortskämt när man säger det högt när det inte gäller några riktiga problem, men det har väl gjort att jag  är väldigt självständig. Räknar inte med hjälp. Vill säkerställa min egen trygghet. 

bär jag var yngre så hade jag en mer kortsiktig plan med sparandet. Typ dessa pengarna ska jag resa för till jul. Nu är det mer luddigt- dessa pengarna ska jag leva för när jag blir äldre?och frågan är ju då, hur gammal, hur ska jag leva för dem, hur mycket behöver jag. Målet blir lite svävande och det Känns inte som jag gör tillräckligt. 
    det har nästan gått så långt nu att jag tycker det är jobbigt att gå på krogen hur kul det än är och trots att det händer ca 2 ggr per år, för Att ett glas vin kostar 130 spänn och det kan man få en hel flaska för där hemma?.

Jag tycker att att du ska boka tid med din bank och sätta upp konkreta och genomtänkta mål med ditt sparande som är rimliga för den ekonomi du har. 
    Placera pengar långsiktigt av en del av sparandet . Få hjälp med att tänka logiskt på resten och öronmärka övrigt sparande. 
    Om det inte finns tydliga mål och konkreta avsikter kommer du fortfarande känna det som att du borde göra mer och du blir fartblind och manisk. 

Ett sätt att minska ångest är ju att ha en genomtänkt och rimlig budget att konkret utgå ifrån.  Då vet du att din lön räcker till både att spara rejält och att ha råd att ha en fungerande vardag.  

Många som överdriver sparande inser inte att löpande utgifter där ingår det x antal besök hos frisören, att kunna köpa skor och jacka minst varje årstid, tidningsprenumeration,  gymkort/regelbunden träning, nöjen inom ramen för tex restaurang/bio/ etc... löpande utgifter handlat inte om minimum utgifter utan om en skälig levnadsstandard och livskvalitet.  

Visst kan du dricka billigt vin från systemet hemma i soffan men är det samma sak som att känna livskvalitet?  Ju mer du sparar ju större blir din ångest. Är det livskvalitet?

Det handlar inte heller om att strö pengar omkring dig och alltid gå ut och dricka dyrt  utan om att vid särskilda önskemål och tillfällen ta sig en kväll på restaurang och må gott med god mat, ett gott vin och känna sig avslappnad och tillfreds . Kunna njuta här och nu.  Att faktiskt köpa dom där dyrare hörlurarna som du vet är av bra kvalitet och håller betydligt längre och gör dig nöjd osv. 

Och den stora intressanta frågan är ju om du i slutändan kommer kunna använda dina sparade pengar till det dom är avsedda för eller om du slår bakut och inte kan röra dom då du vant dig vid att leva snålt?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2024-02-26 22:08:14 följande:

Vin tycker jag precis som du, att det är alldeles för dyrt ute, som du säger hellre vin hemma så kan man ju få riktigt bra vin, Men jag vill ju inte dricka själv, men tillsammans med min man och vänner .

Sen händer det ju att jag dricker vin ute , då får man ju se det som kostnaden för att få vara i den miljön.

Jag tycker nog att du skall amortera mer, om du kan, inte roligt att ha så höga lån när man blir äldre. 
  • Anonym (S)
    Anonym (J) skrev 2024-02-26 10:34:06 följande:

Ditt sparande i relation till din inkomst säger inte så mycket, du måste bestämma om ditt totala sparande är stort nog. Buffert, barnspar, spara till semester och vad det nu kan vara. Man måste hitta en balans i att spara och leva nu.

En belåningsgrad på 70% är dock tillräckligt hög för att vara amorteringsbar i min värld.

Det är ju såklart bra att amortera men avkastningen på börsen har historiskt varit bättre än räntekostnaden. Därför har jag fått mer för pengarna på börsen än via amortering. Men det är klart. Lånegraden borde sänkas för att vara på en ok nivå när man blir gammal. Tror isf inte vi bor kvar i stort hus när barnen flyttar. Men vem vet. Jag tror också att det känns tryggare att ha pengarna på börsen - där innehav kan säljas och pengarna göras tillgängliga. amorterar jag så är pengarna borta på ett annat sätt. 
  • Anonym (Roll)
    Anonym (S) skrev 2024-02-26 22:09:45 följande:
    Hur gammal är du och vilken summa definierade ditt mål? Hur har din balans sett ut för att nå målet? Tänker att du kan inte ha unnat dig så mycket innan då om målet var ditt sparande? 
    Definierade inte en summa utan minestrones. Efter gymnasiet var det: Vill äga mitt boende och kunna åka utomlands minst två ggr per år. När jag studerade på universitetet för 15 år sedan jobbade hela tiden jag halvtid och levde extremt billigt. Tog CSN men sparade pengarna till kontantinsats. Valde ett jobb där jag visste jag skulle kunna tjäna hyfsat hög lön direkt efter studier. Efter studierna så var mitt mål att bli bäst på jobbet, så jobbade ofta 7-18. Bodde i en etta på 20kvm och exakt alla pengar gick till att bygga huset som jag bor idag. Det var ett klokt beslut. Idag är huset lågt belånat och värt ca 7 miljoner. Kunde köpa ut mitt ex ur huset, pga min höga inkomst och genom att låna upp på huset. Sedan har inkomsten stadigt ökat genom åren och mina omkostnader har varit de samma och ganska låga ändå. Idag är balans för mig att tex enbart köpa kläder på rea, planerar och äter hyfsat prisvärd mat. Försöker leva ganska billigt generellt, och  lägger hellre pengarna på att resa. Är utomlands ca en gång per månad och har varit ännu mer framgångsrik i jobbet under de sista 5 åren. Mitt mål är nu att vara smart med min arbetstid. Dvs jobba smart och hårt, men aldrig jobba övertid. Hade kunnat spara och tjäna ännu mer pengar om jag jobbade mer. Men tid med mina barn och resa är värt mer. Balans som sagt. Är 35 år.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2024-02-27 07:27:31 följande:
    Det är ju såklart bra att amortera men avkastningen på börsen har historiskt varit bättre än räntekostnaden. Därför har jag fått mer för pengarna på börsen än via amortering. Men det är klart. Lånegraden borde sänkas för att vara på en ok nivå när man blir gammal. Tror isf inte vi bor kvar i stort hus när barnen flyttar. Men vem vet. Jag tror också att det känns tryggare att ha pengarna på börsen - där innehav kan säljas och pengarna göras tillgängliga. amorterar jag så är pengarna borta på ett annat sätt. 

Våra barn har flyttat ut men vi kommer inte att sälja huset. Just nu studerar de och kommer förhoppningsvis hem vissa lov.
    Sen när de kanske bildar familj vill vi ha plats för alla hemma hos oss. 

Vi kommer bo kvar så länge vi orkar sköta huset och lite till, finns ju firmor man kan anlita för underhåll och även trödgårdsskötsel. Och hjälp med snöskottning har alla gamla i vårt område. 

• Anonym (S)
    Anonym (Roll) skrev 2024-02-27 07:28:55 följande:
    Definierade inte en summa utan minestrones. Efter gymnasiet var det: Vill äga mitt boende och kunna åka utomlands minst två ggr per år. När jag studerade på universitetet för 15 år sedan jobbade hela tiden jag halvtid och levde extremt billigt. Tog CSN men sparade pengarna till kontantinsats. Valde ett jobb där jag visste jag skulle kunna tjäna hyfsat hög lön direkt efter studier. Efter studierna så var mitt mål att bli bäst på jobbet, så jobbade ofta 7-18. Bodde i en etta på 20kvm och exakt alla pengar gick till att bygga huset som jag bor idag. Det var ett klokt beslut. Idag är huset lågt belånat och värt ca 7 miljoner. Kunde köpa ut mitt ex ur huset, pga min höga inkomst och genom att låna upp på huset. Sedan har inkomsten stadigt ökat genom åren och mina omkostnader har varit de samma och ganska låga ändå. Idag är balans för mig att tex enbart köpa kläder på rea, planerar och äter hyfsat prisvärd mat. Försöker leva ganska billigt generellt, och  lägger hellre pengarna på att resa. Är utomlands ca en gång per månad och har varit ännu mer framgångsrik i jobbet under de sista 5 åren. Mitt mål är nu att vara smart med min arbetstid. Dvs jobba smart och hårt, men aldrig jobba övertid. Hade kunnat spara och tjäna ännu mer pengar om jag jobbade mer. Men tid med mina barn och resa är värt mer. Balans som sagt. Är 35 år.

Det låter ifs inte som att du heller går på krogen så ofta?. Eller unnar dig guldkant mer än resorna? äta billigt, köpa kläder endast på rea är ju mycket strikt i de flestas ögon. Har du en absolut summa eller en % som du ska spara varje år/ månad? När du reser, hur tänker du då, är det även billiga resor som gäller?
    superbra att du hittat ett mål som funkar för dig och det är nog typen som du som får mig att känna mig slösig som inte sparar mer/ prioriterar mina utgifter hårdare. 
    Ju mer jag har på banken ju svårare blir det att spendera tycker jag?

Svar på tråden Alltid dåligt samvete för sparande