Jobba som ScrumMaster i tjorvigt team?
Jag har nyligen bytt jobb. På mitt tidigare jobb körde vi sen länge scrum och det var ordentligt ordnat och uppstyrt. På mitt nya jobb påstår dom att dom kör scrum för dom kör sprintar och ungefär där tar scrumbiten slut. Dom har inga sprintmål, inga estimeringar, inga dailys, inga refinements, inga retros, knappt nån prioritering, måste alltid flytta massor till nästa sprint etc. Stakeholders är irriterade för att dom inte vet vad som kommer ut när etc. Jag har förstått att detta går att härleda till en viss senior utvecklare som tycker möten är onödiga och som lyckats driva igenom det så dom hamnat här. Dom har ingen SM och ingen PO.
Nu har jag hört ett rykte att nån föreslagit att jag kan bli SM. Med tanke på inställningen hos den seniora utvecklaren undrar jag om det verkligen är en sits man vill hamna i. Har någon annan upplevt nåt liknande och gick det att styra upp? Jag är ny på bygget och utvecklaren är en inofficiell ledare som jag misstänker många tar rygg på även om det kanske inte är det bästa för produkterna eller för våra stakeholders.