• Anonym (Fundersam)

Jobba som ScrumMaster i tjorvigt team?

Jag har nyligen bytt jobb. På mitt tidigare jobb körde vi sen länge scrum och det var ordentligt ordnat och uppstyrt. På mitt nya jobb påstår dom att dom kör scrum för dom kör sprintar och ungefär där tar scrumbiten slut. Dom har inga sprintmål, inga estimeringar, inga dailys, inga refinements, inga retros, knappt nån prioritering, måste alltid flytta massor till nästa sprint etc. Stakeholders är irriterade för att dom inte vet vad som kommer ut när etc. Jag har förstått att detta går att härleda till en viss senior utvecklare som tycker möten är onödiga och som lyckats driva igenom det så dom hamnat här. Dom har ingen SM och ingen PO. 

Nu har jag hört ett rykte att nån föreslagit att jag kan bli SM. Med tanke på inställningen hos den seniora utvecklaren undrar jag om det verkligen är en sits man vill hamna i. Har någon annan upplevt nåt liknande och gick det att styra upp? Jag är ny på bygget och utvecklaren är en inofficiell ledare som jag misstänker många tar rygg på även om det kanske inte är det bästa för produkterna eller för våra stakeholders.

• Svar på tråden Jobba som ScrumMaster i tjorvigt team?
  • Anonym (M)
    Scrum? 

Kan förklara lite vad der innebär? 
  • PH76
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-27 11:03:35 följande:
    Jobba som ScrumMaster i tjorvigt team?

Jag har nyligen bytt jobb. På mitt tidigare jobb körde vi sen länge scrum och det var ordentligt ordnat och uppstyrt. På mitt nya jobb påstår dom att dom kör scrum för dom kör sprintar och ungefär där tar scrumbiten slut. Dom har inga sprintmål, inga estimeringar, inga dailys, inga refinements, inga retros, knappt nån prioritering, måste alltid flytta massor till nästa sprint etc. Stakeholders är irriterade för att dom inte vet vad som kommer ut när etc. Jag har förstått att detta går att härleda till en viss senior utvecklare som tycker möten är onödiga och som lyckats driva igenom det så dom hamnat här. Dom har ingen SM och ingen PO. 

Nu har jag hört ett rykte att nån föreslagit att jag kan bli SM. Med tanke på inställningen hos den seniora utvecklaren undrar jag om det verkligen är en sits man vill hamna i. Har någon annan upplevt nåt liknande och gick det att styra upp? Jag är ny på bygget och utvecklaren är en inofficiell ledare som jag misstänker många tar rygg på även om det kanske inte är det bästa för produkterna eller för våra stakeholders.

Ska ni få det att fungera "scrum" alltså så kommer det att behöva sponsorship och mandat från senior mgmt, det kommer ni inte att kunna fixa inom squaden om inte alla är med på det.

Se till att det finns en PO som driver backlogen mellan business och utveckling effektivt och att det finns någon i mgmt teamet som har till uppgift att alla squads börjar använda scrum som det ska (om det nu är målet), du blir ni som SM dennes förlänga arm ut i varje squad.
  • Anonym (Konsulten)
    Anonym (M) skrev 2024-02-27 11:07:43 följande:
    Scrum? 

Kan förklara lite vad der innebär? 

Scrum är ett arbetsätt som är väldigt vanligt i tech-företag. Det handlar om att man planerar arbetet ganska detaljerat två veckor åt gången. Varje sådan period kallas för "sprint". Varje dag har man ett kort morgonmöte där man alla säger vad de gjorde igår och vad de ska göra idag. Mellan varje "sprint" har teamet en kort presentation av vad man gjorde under de två veckorna. Man har även en "retro", ett möte där man tittar på vad man gjort bra och dåligt samt kan förbättra baserat på de senaste två veckornas arbete.

Sen finns det olika roller och fler begrepp som det går att läsa om här:

sv.wikipedia.org/wiki/Scrum

• Anonym (Konsulten)

Denna seniora utvecklare beter sig inte som en bra lagspelare och verkar inte heller ha det öppna sinne man behöver ha som utvecklare. Det är det stora problemet här. Han behöver anpassa sig för allas skull.

Jag hade personligen tagit ett empatiskt samtal med utvecklaren, förklarat problemet och låtit honom suga på det någon dag. Hans initiala reaktion kan ju bli lite jobbig eventuellt. Men efter han fått smälta det så kan han ändra sig.

Sen kan man prata med den officiella ledningen. Kanske att man gör det tillsammans med denna seniora utvecklare. Jag tänker bara att det kan väcka lite negativa känslor och skapa konflikt om denna seniora utvecklare känner att man går bakom ryggen på honom.

• Anonym (Fundersam)
    PH76 skrev 2024-02-27 11:18:39 följande:
    Ska ni få det att fungera "scrum" alltså så kommer det att behöva sponsorship och mandat från senior mgmt, det kommer ni inte att kunna fixa inom squaden om inte alla är med på det.

Se till att det finns en PO som driver backlogen mellan business och utveckling effektivt och att det finns någon i mgmt teamet som har till uppgift att alla squads börjar använda scrum som det ska (om det nu är målet), du blir ni som SM dennes förlänga arm ut i varje squad.
    Nope, nån PO finns så klart inte heller utan det är istället halvkrig mellan olika intressenter och ingen som har mandat att sätta prio. Skrattande Som du hör är förutsättningarna lysande.
  • PH76
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-27 14:53:19 följande:
    Nope, nån PO finns så klart inte heller utan det är istället halvkrig mellan olika intressenter och ingen som har mandat att sätta prio. Skrattande Som du hör är förutsättningarna lysande.
    Är det likadant i alla squads?
  • Arcnice

Personligen gillar jag iallafall grundtanken med agile, men jag avskyr verkligen scrum. Tycker mest att det innehåller en massa möten som oftast inte ger något mervärde men som projektledare och chefer älskar eftersom det är något som är enkelt att mäta att man genomfört.

Mitt team jobbar mer mot kanban hållet eller möjligen att man kan kalla det scrumban, men vi jobbar inte i sprintar utan mer mot milestones eller planerade release datum för features. Behövs förfiningar eller omprioriteringar för det som skall göras drar vi ihop sådana möten ad hoc vid behov.

Tror att många ogillar scrum just för att (enligt min erfarenhet) processen blir viktigare än det tänkta utfallet av att vara agil.

Kanske värt att fundera på om scrum verkligen är det arbetssätt som ni ska ha.

Däremot tycker jag att en PO eller en motsvarande person som drar in krav utifrån och är den som har sista ordet gällande prioriteringar är viktigt.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-02-27 11:43:09 följande:

Denna seniora utvecklare beter sig inte som en bra lagspelare och verkar inte heller ha det öppna sinne man behöver ha som utvecklare. Det är det stora problemet här. Han behöver anpassa sig för allas skull.

Jag hade personligen tagit ett empatiskt samtal med utvecklaren, förklarat problemet och låtit honom suga på det någon dag. Hans initiala reaktion kan ju bli lite jobbig eventuellt. Men efter han fått smälta det så kan han ändra sig.

Sen kan man prata med den officiella ledningen. Kanske att man gör det tillsammans med denna seniora utvecklare. Jag tänker bara att det kan väcka lite negativa känslor och skapa konflikt om denna seniora utvecklare känner att man går bakom ryggen på honom.

Nu är jag som sagt helt ny på bygget och har ingen ledarroll alls men verkar ha mer erfarenhet av scrum än vad alla i detta gäng har tillsammans. Dom verkar ha kört mer korrekt ett tag (vet ej hur länge) men sen nånstans har man fått igenom att ta bort typ ALLA scrum ritualer som ingår MEN man fick inte kapa att köra sprintar för det är bestämt på högre ort nånstans men egentligen ville man hellre köra kanban (utan att mäta nåt). Alltså jag är med på att man ska göra sånt som ger ett värde och ta bort annat men här verkar det som att nån missat att förklara just värdet av dessa ritualer. Man har noll insyn i hur det går för folk, stakeholders vet inte vad som kommer ut när, man refinar inte så vem som helst kan plocka uppgiften, man drar inga lärdomar efter sprintens slut och bryr sig inte om man fixade vad som sas innan sprinten startade.

Och den seniora utvecklaren är den allmänt negativa typen och vill göra noll annat än koda.
  • Anonym (Scrum)

När det är så löst strukturerat bör man i det minsta inte kalla det scrum. Kalla det Kanban istället.

Men annars, hur mycket av arbetsuppgifterna kräver egentligen en formell scrum struktur? Är samarbete  i teamet essentiellt för att nå dom gemensamma målen, eller håller varje man ändå bara på och jobbar med sina egna mål i sin egen silo? Om det är det sista är det kanske inte mer formell scrumstruktur man skall efterlysa utan bara mer synlighet och kontakt med omvärlden.

• Anonym (Fundersam)
    PH76 skrev 2024-02-27 15:04:17 följande:
    Är det likadant i alla squads?
    Är ny så har dålig koll men från vad jag hört finns inga POs men dom andra teamen verkar bara ha en stakeholder (beställare) så det gör jobbet enklare där.
  • Anonym (Fundersam)
    Arcnice skrev 2024-02-27 15:05:13 följande:

Personligen gillar jag iallafall grundtanken med agile, men jag avskyr verkligen scrum. Tycker mest att det innehåller en massa möten som oftast inte ger något mervärde men som projektledare och chefer älskar eftersom det är något som är enkelt att mäta att man genomfört.

Mitt team jobbar mer mot kanban hållet eller möjligen att man kan kalla det scrumban, men vi jobbar inte i sprintar utan mer mot milestones eller planerade release datum för features. Behövs förfiningar eller omprioriteringar för det som skall göras drar vi ihop sådana möten ad hoc vid behov.

Tror att många ogillar scrum just för att (enligt min erfarenhet) processen blir viktigare än det tänkta utfallet av att vara agil.

Kanske värt att fundera på om scrum verkligen är det arbetssätt som ni ska ha.

Däremot tycker jag att en PO eller en motsvarande person som drar in krav utifrån och är den som har sista ordet gällande prioriteringar är viktigt.

Att nån kan prioritera verkar alla överens om MEN man kan inte komma överens om vem denna person ska vara.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Scrum) skrev 2024-02-27 15:09:49 följande:

När det är så löst strukturerat bör man i det minsta inte kalla det scrum. Kalla det Kanban istället.

Men annars, hur mycket av arbetsuppgifterna kräver egentligen en formell scrum struktur? Är samarbete  i teamet essentiellt för att nå dom gemensamma målen, eller håller varje man ändå bara på och jobbar med sina egna mål i sin egen silo? Om det är det sista är det kanske inte mer formell scrumstruktur man skall efterlysa utan bara mer synlighet och kontakt med omvärlden.

3-veckorssprintar verkar vara det som gäller och i min värld har man då ett fåtal sprintmål man ska möta samt att man ska försöka slutföra det som teamet åtagit sig. Och i ärlighetens namn, ett erfaret team som jobbar med produkter dom kan borde kunna få ihop mellan tummen och pekfingret vad som är rimligt att hinna med under närmaste 3 veckorna om inget oförutsett händer. Och visst, man kan ha hand om support där det dyker upp ärenden, men man kan lämna slack i sprinten för det alt. köra en egen bräda med en (eller antal resurser som behövs) utvecklare som enbart har hand om dom ärendena en sprint.
  • BuoBä

Ta INTE den rollen! Utan en PO som har sista ordet vad gäller prioriteringar är det dödsdömt. Du kommer bara bli ovän med alla.

Får ni en PO på plats så röstar jag också på Kanban. Eventuellt med WIP-gränser. Det är mer flexibelt och man kan jobba med storleken på uppgifterna så man får bra snurr från todo till klart. Men det krävs en prioriterad lista.

• Anonym (Fundersam)
    BuoBä skrev 2024-02-27 15:59:28 följande:

Ta INTE den rollen! Utan en PO som har sista ordet vad gäller prioriteringar är det dödsdömt. Du kommer bara bli ovän med alla.

Får ni en PO på plats så röstar jag också på Kanban. Eventuellt med WIP-gränser. Det är mer flexibelt och man kan jobba med storleken på uppgifterna så man får bra snurr från todo till klart. Men det krävs en prioriterad lista.

Ja, jag misstänker att det är en roll som är dömd att misslyckas. På mina tidigare ställen har det alltid funnits ett mycket tätt samarbete mellan PO och SM och dom har stått enade i arbetssätt och annat. Och även om det tagit viss tid har alla i teamet uppskattat korta dailys och refinements så alla har bra förståelse för alla uppgifter och det har aldrig varit nåt snack om vad som är viktigast i varje sprint för det har varit supertydligt.

Kanban går bort eftersom 3-veckorssprintar gäller. Har ingen aning om hur högt upp det beslutet togs men det verkar vara ett hårt beslut som inte ändras 
  • BuoBä
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-27 16:13:49 följande:
    Ja, jag misstänker att det är en roll som är dömd att misslyckas. På mina tidigare ställen har det alltid funnits ett mycket tätt samarbete mellan PO och SM och dom har stått enade i arbetssätt och annat. Och även om det tagit viss tid har alla i teamet uppskattat korta dailys och refinements så alla har bra förståelse för alla uppgifter och det har aldrig varit nåt snack om vad som är viktigast i varje sprint för det har varit supertydligt.

Kanban går bort eftersom 3-veckorssprintar gäller. Har ingen aning om hur högt upp det beslutet togs men det verkar vara ett hårt beslut som inte ändras 
    Istället för att kalla det scrum och inte följa någon metod alls så kan ni kalla det scrum och jobba enligt kanban. Det kan knappast bli sämre...Vem skulle märka skillnad och klaga liksom?
  • Anonym (Dede)

Alltså dessa löjliga ord. Så oerhört glad att jag slipper arbeta med sånt. På en tidigare arbetsplats körde de 5S, men det var inte lika cringe.

• Anonym (Konsulten)
    BuoBä skrev 2024-02-27 15:59:28 följande:

Har inte jobbat på ett enda tech-företag där man blir ovänner. Har 25 år i branschen. Det hör liksom till rollen med agilt, code review, retrospective, etc att kunna ge och ta konstruktiv kritik. Ovänner blir bara folk som inte ska jobba i branschen. 
  • BuoBä
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-02-27 19:59:10 följande:
    Har inte jobbat på ett enda tech-företag där man blir ovänner. Har 25 år i branschen. Det hör liksom till rollen med agilt, code review, retrospective, etc att kunna ge och ta konstruktiv kritik. Ovänner blir bara folk som inte ska jobba i branschen. 
    Det här stället verkar rätt dysfunktionellt, och bara agilt på pappret. Det är stor risk att utvecklarna blir griniga, och ledningen har orealistiska förväntningar på vad scrum mastern ska åstadkomma. Så ovänner var kanske något överdrivet, men det kommer vara en extremt otacksam roll. 
  • Ascendere

Låter inte som Scrum eller inte Scrum är problemet utan ett bristande ledarskap.
    Skulle säga att det är inte en SM som behövs i första hand utan en PO som har ledaregenskaper och vågar sticka ut hakan och ta beslut. Utan denna roll är det ingen idé att ens försöka med något Scrum-liknande.

• Anonym (skippa)

Jag är PO i ett SW team.

Vi körde scrum flera år. Massa onödiga möten, många mantimmar med estimat som aldrig stämde. Retro där samma personer klagade på samma saker varje gång. 

Sen blev det sommarsemester och lite andra saker som hände så vi körde Kanban några månader. Så skönt. 

Sen slutade vår scrummaster och jag blev standin några månader. Jag körde stenhårt med snabba standup varje dag och prioriterad backlog. Men skippade det mesta annat. 

Nu har vi fått en ny scrummaster som försöker införa all. velocity, statistik osv. Varje möte blir det tjafs, för ingen i teamet vill hålla på det detta. 

Svar på tråden Jobba som ScrumMaster i tjorvigt team?