• Anonym (elin)

    vill studera men sambo vill en flytta. behöver hjälp

    Hej! 

    Jag är 30+ år och bor med min familj (man och två små barn) i Stockholm och har ingen högre utbildning. Jag jobbar mycket obekväma arbetstider på utslitande, tillfälliga jobb. Har börjat drömma om att studera för att få ett "riktigt" jobb och bättre lön och arbetstider. Jag kommer tyvärr inte in på min drömutbildning i Stockholm, men tror att jag skulle ha chans att komma in på en distansutbildning i Umeå. Står dock att utbildningen har fysiska träffar, då jag behöver åka till Umeå 1 vecka per månad. Är det rimligt att åka från Stockholm till Umeå med flyg1 vecka per månad (har inget boende heller) så det kostar förstås en del. Har även småbarn som jag mår dåligt av att vara borta från...

    Eller ska jag läsa en utbildning i Stockholm som jag inte är lika intresserad av?

    Snälla ge mig råd, vad ska jag göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-01 10:48
    i överskriften ska det stå: sambo vill ej flytta...
    slarv av mig..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-06 11:11
    Tusen tack till alla som tagit sig tid att svara, det betyder massor. Jag läser alla svar!! Jag måste säga att jag blev glatt överraskad över att så många är positiva till att studera och tror att det kan fungera :) Jag ska läsa alla svar igen och fundera samt försöka räkna på de ökade utgifterna.. Stort tack igen till er! :)

  • Svar på tråden vill studera men sambo vill en flytta. behöver hjälp
  • Anonym (Plugg)

    Att resa bort en vecka per månad i teminen är inget konstigt. Hur ni löser kostnaden får ni själva räkna på.

  • Jemp

    Det är inte rimligt att flyga inom Sverige och särskilt inte så ofta. Går dock utmärkta nattåg. Kostnaden får ni ju räkna in i budget. 


    Hur gamla är barnen? Det blir ju en personlig avvägning gällande trivseln, tid borta kontra tråkigare eller roligare utbildning. Är det ett alternativ att vänta nåt år om barnen är väldigt små? Hur förbättras vardagen när du är hemma, och funkar sambons jobb (eller kan anpassas för det, tex deltid) med eget ansvar för barnen de veckorna du är borta?

  • Anonym (rim)
    Anonym (elin) skrev 2024-03-01 10:47:23 följande:
    vill studera men sambo vill en flytta. behöver hjälp

    Hej! 

    Jag är 30+ år och bor med min familj (man och två små barn) i Stockholm och har ingen högre utbildning. Jag jobbar mycket obekväma arbetstider på utslitande, tillfälliga jobb. Har börjat drömma om att studera för att få ett "riktigt" jobb och bättre lön och arbetstider. Jag kommer tyvärr inte in på min drömutbildning i Stockholm, men tror att jag skulle ha chans att komma in på en distansutbildning i Umeå. Står dock att utbildningen har fysiska träffar, då jag behöver åka till Umeå 1 vecka per månad. Är det rimligt att åka från Stockholm till Umeå med flyg1 vecka per månad (har inget boende heller) så det kostar förstås en del. Har även småbarn som jag mår dåligt av att vara borta från...

    Eller ska jag läsa en utbildning i Stockholm som jag inte är lika intresserad av?

    Snälla ge mig råd, vad ska jag göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-01 10:48
    i överskriften ska det stå: sambo vill ej flytta...
    slarv av mig..


    Jag tycker absolut att det kan vara rimligt. Och jag skulle nog inte heller vilja dra upp hela familjen och flytta för att en i familjen vill studera. 

    Det är klart att det är svårt att vara borta från barnen en vecka i månaden, men det går ju. I gengäld är du kanske mer hemma de andra veckorna och kan vara flexibel med studierna och ha barnen hemma lite mer än annars.

    Vad gäller resor så måste du ju färdas på nåt sätt, flyg eller tåg. Och du måste ju hitta nåt slags boende där, hotell en vecka i månaden blir ju alldeles för dyrt. Möjligen vandrarhem i så fall. 

    Kostnaderna för dina studier får ni räkna på, blir ju minskad inkomst plus resorna och boende. Men du har kanske chans att få en bättre lön sen när du är klar?
  • Jemp

    Man kan också få merkostnadslån från CSN för pendling och boende vid träffar på distanskurser. 

  • Anonym (Ring)

    Kolla med universitetet om det är obligatorisk närvaro eller om det bara rekommenderas att man deltar! Kan man vara med på Zoom? Ring och fråga!

  • Anonym (Bara en tanke)

    Hej TS. Jag förstår din tanke på att skaffa en utbildning för att sen kunna få ett bättre jobb och det låter som en bra idé. Jag tror ändå på att det skulle vara bättre för dig i nuläget att försöka hitta ett jobb med bättre arbetstider och bättre lön nära dig. Anledningen till att jag tror att det är en bättre lösning i din situation just nu är för att du skriver att du har 2st små barn. Om du är borta 1 vecka i månaden så kommer det att belasta din man mer och er relation skulle kanske bli sämre av det och det skulle då bli en ännu jobbigare situation för er och för dig känslomässigt.

    Fast om ni har bra förutsättningar att få hjälp med att ta hand om de små barnen så skulle du säkert kunna plugga i Umeå på distans om ni kan få ekonomin att gå runt på de extra utgifterna.

    Räkna på vad som skulle bli den bästa lösningen för er just nu för det är mycket som väger in för att det ska fungera i er familj om du börjar plugga i Umeå.

  • Anonym (S)

    Ja det är rimligt att ta sig norrut en gång i månaden om det är en utbildning du verkligen vill ha. Självklart ska ni inte flytta!!

  • Anonym (rim)
    Anonym (Bara en tanke) skrev 2024-03-01 12:16:05 följande:

    Hej TS. Jag förstår din tanke på att skaffa en utbildning för att sen kunna få ett bättre jobb och det låter som en bra idé. Jag tror ändå på att det skulle vara bättre för dig i nuläget att försöka hitta ett jobb med bättre arbetstider och bättre lön nära dig. Anledningen till att jag tror att det är en bättre lösning i din situation just nu är för att du skriver att du har 2st små barn. Om du är borta 1 vecka i månaden så kommer det att belasta din man mer och er relation skulle kanske bli sämre av det och det skulle då bli en ännu jobbigare situation för er och för dig känslomässigt.

    Fast om ni har bra förutsättningar att få hjälp med att ta hand om de små barnen så skulle du säkert kunna plugga i Umeå på distans om ni kan få ekonomin att gå runt på de extra utgifterna.

    Räkna på vad som skulle bli den bästa lösningen för er just nu för det är mycket som väger in för att det ska fungera i er familj om du börjar plugga i Umeå.


    Varför skulle det belasta mannen att ta hand om sina egna barn, och varför skulle det försämra relationen? Massor av föräldrar är ensamma med sina barn helt eller delvis, om den ena reser, har oregelbundna arbetstider. Det bör man ju klara av om man valt att bli förälder. 

    Känslomässigt att vara borta från barnen är ju en sak, men att utgå ifrån att mannen inte klarar att ta hand om barnen under TS frånvaro är ju en trist grundinställning. Och då inte ens utifrån hans eventuella arbetssituation, utan för att det skulle belasta honom och relationen skulle bli sämre. Låter väldigt mossigt och förlegat. 
  • Hjelm

    Distansutbildningen i Umeå, är det en helt annan utbildning än ditt drömval på hemmaplan eller är det samma/liknande program men lättare att komma in på?

    Hur långt ifrån är du att komma in på utbildningen i Stockholm?

    Jag tänker att det kanske är värt att vänta ett år och under tiden plugga upp betyg, görs högskoleprovet x 2 för att kanske komma in nästa år? Men det kan förstås bero på hur avlägset det är att komma in.

    Du ska hursomhelst inte välja den i Umeå bara för att du kommer in, du ska ha ett genuint intresse av den.

    Huruvida det funkar att vara borta en vecka i månaden kan bara du och din familj svara på, det är helt olika för alla människor och familjekonstellationer.

    Kolla hur möjligheterna ser ut att endera flyga eller åka nattåg. Och annonsera i facebookgrupper för Umeå om det finns billiga övernattningslägenheter. Finns alltid folk som hyr ut rum och så.

  • Anonym (Student.)

    Hej. 
    För mig fungerade det alldelles utmärkt att studera på distans med 1 träff per månad. Jag åkte då från Skåne till Örnsköldsvik samt att jag hadde en bäbis med mig på träffarna. Jag bodde då på vandrahem. Fixar jag det så fixar du det. 
    Lycka tillSkrattande

Svar på tråden vill studera men sambo vill en flytta. behöver hjälp