Anonym (Orolig) skrev 2024-03-04 21:48:25 följande:
Tack för att du tog dig tid att svara! Känns lite lugnare efter jag läste ditt svar ..
Du har rätt , ibland är det dumt att gå in och läsa journalen. Jag pluggar till ssk (men har haft uppehåll ganska länge nu när jag har varit hemma med yngsta barnet) och har läst många journaler när jag har haft praktik .. men har mycket kvar att lära mig fortfarande och har tyvärr ingen erfarenhet alls av gynekologi.. så det blir ju ofta så att man oroar sig mer om man läser journalen..
Vad bra att det gick bra för dig ialalfall :) Dermoidcystor är inte vätskefyllda eller? Det är inte troligt att det är en sån jag har?
Har som sagt haft gullroppscystor förut , det är det enda jag vet om att jag har haft ialalfall
Dermoider kan uppkomma lite varstans, bland annat i ansiktet utöver äggstocka. Bildas i fosterstadiet och kan sedan slumpmässigt börja tillväxa. De kan innehålla lite olika saker, vanligt är hår, talg och/eller tänder. Tror de förr misstogs för typ ?fångade tvillingar?. Ofarliga men ser inte ut som de vanliga cystorna på ultraljud, ser mer solida ut. De kan dock bilda malignt melanom då de kan innehålla hudceller, och de är tunga och kan vrida äggstocken därför opererar man bort dem. Den är mer högekogen.
När jag sedan fick cysta nr 2 lärde jag mig att äggstockscancer är ovanligt om cystan bara har en kammare. Så redan med bara ultraljud är de rätt säkra på diagnos farlig/ofarlig.
Jag är inte sjukvårdsutbildad, men det ingick mycket fysiologi och histologi i min lärarutbildning. Trots det undviker jag journalen, tycker framförallt mätvärden är svårtolkat då de ofta samtolkas med andra värden och inte vara referensvärdet för ett visst. T.ex. missade de att skicka ut värdet för tumörmarkören, jag såg i min journal att det var högre än sist - men det gick att förklara med ngt gynekologen hade koll på när jag ringde dit.
Har de inte ens nämnt någon storlek, är cystan säkert mindre. Hoppas du kan släppa oron.