Inlägg från: Anonym (Partner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Partner)

    Bråk över kaffekopp

    Ponera att du glömmer en kaffekopp i diskhon på morgonen. Det händer inte ofta, kanske två gånger i månaden. När du kommer hem meddelar din partner, som varit hemma hela dagen, att du glömde kaffekoppen i diskhon på morgonen. Hen ber dig sen att ställa in den i diskmaskinen. 

    Hen har alltså gått ledig hela dagen, men underlåtit att plocka undan kaffekoppen eftersom hen anser det ditt ansvar.

    Hur hade du reagerat?

  • Svar på tråden Bråk över kaffekopp
  • Anonym (Partner)
    Dr Nail skrev 2024-03-04 16:42:48 följande:

    Jag skulle ta kopphelvetet och diska det. Varför bråka om en grej man själv missade och är skyldig?


    Den behövdes inte ens diskas. Jag trodde att diskmaskinen var ren, eftersom jag missade att min partner tömde den när jag duschade. Hen hade alltså kunnat ställa in den i maskinen. 
  • Anonym (Partner)
    Dr Nail skrev 2024-03-04 16:42:48 följande:

    Jag skulle ta kopphelvetet och diska det. Varför bråka om en grej man själv missade och är skyldig?


    Den behövdes inte ens diskas. Jag trodde att diskmaskinen var ren, eftersom jag missade att min partner tömde den när jag duschade. Hen hade alltså kunnat ställa in den i maskinen. 
  • Anonym (Partner)
    Anonym (P) skrev 2024-03-04 16:52:54 följande:

    Glömt i diskhon? Har ställer vi allihop kaffekoppar mm lite varstans! Hamnar koppen i diskhon är det ju stora A i diskhantering. (När det är läge att köra diskmaskinen samlar någon av oss ihop disken, så den står ju inte och dräller i dagar). 


    Det låter som att du bor med disk-Hitler. 


    Ja, jag bor med disk-Hitler. 
    Tukt skrev 2024-03-04 16:52:28 följande:

    Om "hen" i det här fallet inte är sprängfylld med psykiatrisk problematik kan det ju vara ett utslag av att något är fel i relationen.
    Alltså är en sådan där signal viktig att ta tag i.


    Jag börjar ana att det handlar om någon form av psykiska problem. Allt som avviker får numera min partner att bli tokig. Om jag använder en matkniv när jag lagar mat, och sen ställer den i diskmaskinen istället för att använda den när jag äter, läxar hen upp mig för hur slarvig jag är. 
    Jemp skrev 2024-03-04 16:51:28 följande:

    Det är väl bara att ställa in den. 


    Iom att du skriver att det inte brukar hända hade jag funderat på vad som fick partnern att reagera och känna det var nödvändigt att påpeka. 


    Hen påpekar numera ALLT. Varenda litet misstag ska nagelfaras och förklaras. 
  • Anonym (Partner)
    Anonym (P) skrev 2024-03-04 17:03:06 följande:
    Försöker din partner styra dig på andra sätt? Hur du klär dig? Vilka du umgås med? Hur du rör dig eller hur du pratar? Vad du ser på TV? 
    Nej. Men hen måste ha det på ett visst sätt hemma. Annars blir hen jättestressad.
    Anonym (leta djupare) skrev 2024-03-04 17:05:12 följande:

    Det är inte koppen som är problemet.

    Uppenbarligen tycker hon (hen?) att du inte gör tillräckligt, inklusive väldigt enkla saker. 

    Hade det hänt mig skulle jag ha satt mig ner för ett samtal. Sagt att små saker kan man missa, och det gäller henne själv också, och det kunde ha varit en enkel sak för henne att ställa in den i maskinen - särskilt om du la den i vasken i tron om att disken var ren (fast den naturliga följdfrågan på den blir ju då: varför tömde du inte diskmaskinen om du trodde den var ren??). Det hade i terin också varit en enkel sak för dig också, att göra rätt från början. Men normalt finns lite space i ett förhållande för sådana här små missar. 

    men eftersom hen reagerade så starkt, så fråga! typ " Jag plockar ibland in en kopp åt dig, och du åt mig, och detta känns som en relativt liten miss. Vad är du arg för, egentligen? Att jag inte plockade ut disken fast den var ren? Upplever du att jag ofta lägger saker i vasken istället för att anstränga mig några sekunder till? Känner du att du bär för mycket av våra gemensamma uppgifter i hemmet? Hjälp mig förstå?"


    Det är spännande, eftersom jag står för all tvätt och huvuddelen av matlagningen och städning. Jag står också för att barnen har kläder i rätt storlek och att för små kläder städas ur garderoben. Jag ser till att gympapåsar är packade och att presenter köps till kalas. Så om hen får ställa in en kaffekopp, blir hen inte överbelastad så att säga.

    Det går inte att tala med hen. Min partner är helt låst i detta. 
  • Anonym (Partner)
    Anonym (Alicia) skrev 2024-03-04 17:14:31 följande:
    Så hur tänkte ni när ni skaffade barn om ni inte ens kan prata om en sån här liten grej..?
    För att beteendet är tämligen nytt. Det har eskalerat under några år nu. Någon spåkula hade jag tyvärr inte. 
  • Anonym (Partner)
    Anonym (Q) skrev 2024-03-04 17:48:54 följande:

    Låter som att det ligger djupare problem i relationen och att det här inte handlar om en kaffekopp. Vad hände för några år sedan när beteendet började?


    Jag började jobba efter föräldraledighet, och han behövde därmed dela på bollandet av arbete/barn/hem. 
  • Anonym (Partner)
    Anonym (P) skrev 2024-03-04 17:25:57 följande:

    Förstår att du funderat på psykisk ohälsa. Det gör jag också. Jag brukar säga att någonstans ska vi alla kanalisera vår ångest. Din partner lägger den på ordning i hemmet och nu är ångestnivån hög? 


    Ta dig tid och kolla upp hur hen mår. Folk på väg in i väggen kan reagera sådär - gripa efter punkter där de kan ha kontroll i ett liv som i övrigt känns som en tornado. När du stör den där enda grejen hen fortfarande har kontroll över ballar hen ur. Det blir ett hot om att förlora även den sista utposten. 


    Min partner har självvalt inte jobbat på nio månader. Hen går promenader, äter långlunch med vänner och kollar på film om dagarna. Men det här med ordning är mycket viktigt för min partner. Där det passar vill säga. Att låta kläder ligga på soffan stör inte min partner. Eller att hen fyller kastruller med vatten och låter dem stå i diskbänken en hel dag. Ordningen är ytterst selektiv. 
  • Anonym (Partner)
    Anonym (Men herregud!) skrev 2024-03-04 21:47:35 följande:

    Har du inte lämnat honom ännu? För det är väl samma människa som är avundsjuk/svartsjuk på era barn och får omotiverade och irrelevanta utbrott även på dem? 


    Skiter faktiskt i dig TS men era barn ska inte behöva leva med att bli psykiskt misshandlade och nertryckta!


    Va? Nej, verkligen inte. Han har oerhört tålamod med barnen och är jättefin med dem.
Svar på tråden Bråk över kaffekopp