• Anonym (Singer)

    Alla kan lära sig sjunga..

    .. sägs det! 


    Men, tror ni på det?

  • Svar på tråden Alla kan lära sig sjunga..
  • Anonym (Nähähä)
    Anonym (Singer) skrev 2024-03-05 22:58:34 följande:
    Alla kan lära sig sjunga..

    .. sägs det! 


    Men, tror ni på det?


    Inte bara inte tror. Jag vet hahaha. Som ung blev jag petad ur kören innan jag ännu inte fattat att jag lät som en brölande flodhäst med astma. Men skam den som ger sig så inte gav jag upp i första taget. Förrän jag fick höra mig själv i en inspelning. Efter det så blev det bara att sjunga ensam i duschen. 
  • Anonym (Kalle)

    Det beror på hur man menar. Alla kan inte lära sig sjunga rent, och rytmiskt men alla kan variera tonhöjden med rösten och i bästa fall halvimitera en melodi man hör. Att det låter apa är en annan sak. Långt ifrån alla har musiksinnet för att sjunga bra ens om de försöker. En hellre-än-bra-kör kan nog de flesta klara av om de vill.

  • Anonym (Mimmi)

    Jag är inte utbildad eller professionell sångerska men har sjungit i avancerade körer i hela mitt liv och har några sologigs om året. 

    Jag vill säga att det är 100% procent sant att alla kan bli bättre på att sjunga än vad de är i utgångsläget (möjligtvis undantaget faktiskt tondöva, men de utgör 1-2 procent av befolkningen). Men hur mycket bättre man kan bli, varierar enormt. Med träning kommer man långt men alla kan inte bli storslagna sångare. Det är som med allt annat, man har olika anlag och förutsättningar.

  • Anonym (A)
    Anonym (Nähähä) skrev 2024-03-05 23:05:54 följande:
    Inte bara inte tror. Jag vet hahaha. Som ung blev jag petad ur kören innan jag ännu inte fattat att jag lät som en brölande flodhäst med astma. Men skam den som ger sig så inte gav jag upp i första taget. Förrän jag fick höra mig själv i en inspelning. Efter det så blev det bara att sjunga ensam i duschen. 
    Glad
  • Anonym (V)

    Det finns säkert de som är hopplösa fall, alltså tondöva där de aldrig kan lära sig att sjunga så det låter någorlunda bra.

    Men mellan den absolut mest tondöva och den mest "skillade" sångfågeln finns ju en enorm stor variationen av mer eller mindre "kompetenta" sångare med mer eller mindre "behagliga" röster".

    De allra flesta kan, om de vill lära sig att sjunga på ett sätt som låter bättre.

  • Anonym (V)
    Anonym (V) skrev 2024-03-06 10:54:06 följande:

    Det finns säkert de som är hopplösa fall, alltså tondöva där de aldrig kan lära sig att sjunga så det låter någorlunda bra.

    Men mellan den absolut mest tondöva och den mest "skillade" sångfågeln finns ju en enorm stor variation* av mer eller mindre "kompetenta" sångare med mer eller mindre "behagliga" röster".

    De allra flesta kan, om de vill lära sig att sjunga på ett sätt som låter bättre.


  • Anonym (wail)

    Ja, det tror jag. Men alla låter inte som Stevie Wonder eller Mariah Carey.

  • Anonym (V)

    Kolla Chris Kläffords alla auditions från 2010 till 2017 i idol.
    Man kan höra hur han tar en del sura toner i de två första klippen, sedan börjar han sjunga jättebra år 2017. 

    Min bild av honom är att han hade en grund, en förståelse för musik, det som vissa kallar för musiköra. Han förstår hur det "ska låta", men hans teknik var inte den bästa i början. Den övade han upp och blev bättre och bättre.

  • Mrs Moneybags

    Alla kan tränas upp, särskilt om man börjar från födseln med rytmik och sånger. Alla kommer dock inte upp till samma nivå. 

    Men - alla har inte fallenhet för musik precis som alla inte har fallenhet för att bli nästa Armand Duplantis med långa ben och atletisk begåvning. Däremot har han precis som en professionell sångare tränat dagligen, timme efter timme för att finslipa sin förmåga. 

    Sångrösten består av dels den fysiska konstruktionen av din röstapparat, dels dina öron - din förmåga att höra musik och lyssna på dig själv och korrigera dig. Till detta kommer övning och intresse och konstnärligt uttryck. Alla har inte samtliga bitar och det är helt okej. 

  • Anonym (Mis)

    Det beror på vad man menar med att kunna sjunga. Jag vet en som sjöng för sina barn varje kväll men det gick knappt att höra vad det var för melodi. Men barnen gillade det och somnade gott. 


    En del har svårt att sjunga med andra (sk brummare) men kan sjunga hyfsat ensamma. 


    Jag tror att alla kan bli bättre på att sjunga om de tränar, men att långt ifrån alla kan nå en sån nivå att andra kan tänka sig att betala för att lyssna. 

  • AndreaBD

    NEJ. Jag har som barn varit i kyrkokören och körledaren har långsamt försökt få mig att förstå att jag inte har någon bra sångröst. Efter flera år alltså. Det var väldigt långsamt och försiktigt. Och jag är hyfsat musikalisk, har spelat flera instrument. Men jag har just ingen bra sångröst. Det går INTE att lära sig. Det går att förbättra det man har från börjat något. Men inte särskilt mycket. 

    Eller låt oss säga så här: Om man har något att bygga på från början, så kan man bygga på det. Har man dock inte, så blir man inte så mycket bättre. Det finns två delar i det: Rösten och musikaliteten. Och det räcker att en av dem är dåligt för att det inte ska funka. 

Svar på tråden Alla kan lära sig sjunga..