• Anonym (boman)

    ni som dricker bryggkaffe

    tänker ni på miljön, och att ni dricker kaffe som smakar sämre än kokkaffe?

  • Svar på tråden ni som dricker bryggkaffe
  • LostNLate

    Nej jag tänker inte speciellt mycket på miljön. Men på vilket sätt skulle det vara sämre med bryggkaffe än kokkaffe?

    Kokkaffe dricker jag bara utomhus under vissa omständigheter. Absolut gott men godare vet jag inte. 

  • Anonym (Solig)
    Anonym (boman) skrev 2024-03-06 12:01:38 följande:
    ni som dricker bryggkaffe

    tänker ni på miljön, och att ni dricker kaffe som smakar sämre än kokkaffe?


    Har aldrig direkt reflekterat över att kokkaffe skulle smaka bättre.
    Bryggkaffe är ju en extremt vanlig vara så det är det jag dricker, både hemma, hos andra och på caféer och restauranger.

    Miljön? Jo, visst tänker jag på miljön, men vi alla gör väl val som är rätt miljöovänliga. Bara att vi har mobiler och datorer som vi använder dagligen är väl en av de mest o-miljövänliga saker man kan göra. 
  • Mandel

    Nu är jag totalt lost, men varför skulle bryggkaffe vara sämre för miljön än kokkaffe? 

    Godast är att mala bönorna själv och sedan koka/brygga på det.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Postman
    Anonym (boman) skrev 2024-03-06 12:01:38 följande:
    ni som dricker bryggkaffe

    tänker ni på miljön, och att ni dricker kaffe som smakar sämre än kokkaffe?


    På vad sätt är kokkaffe bättre för miljön än bryggkaffe?
    Jag tycker inte att smakupplevelsen skiljer sig nämnvärt.  
  • Freddie K

    Jag dricker snabbkaffe. True story. 

    Jag fattar inte heller varför kokkaffe skulle vara bättre för miljön än bryggkaffe?


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Jemp

    Finns mig veterligen inga belägg för det. Tydligen nyttigare med brygg dock.

    Väljer ekologiskt för miljön, men dricker kaffe. 

  • Anonym (boman)
    Jemp skrev 2024-03-06 12:23:24 följande:

    Finns mig veterligen inga belägg för det. Tydligen nyttigare med brygg dock.

    Väljer ekologiskt för miljön, men dricker kaffe. 


    "resultatet visar att kvinnor som dricker kokkaffe mer än fyra gånger per dag löper mindre risk att drabbas av bröstcancer än de som har ett snitt på mindre än en kopp per dag"
  • Jemp
    Anonym (boman) skrev 2024-03-06 12:28:26 följande:
    "resultatet visar att kvinnor som dricker kokkaffe mer än fyra gånger per dag löper mindre risk att drabbas av bröstcancer än de som har ett snitt på mindre än en kopp per dag"
    Enligt?
  • Anonym (Martin)

    Brygger mitt kaffe, torkar sumpen och använder som gödning i trädgården. Filterpåsen komposteras. Kokkaffe upplevs som godare när man är i naturen.

    Miljötänk? När kaffet importeras långt härifrån, transporteras, levereras till affären, hanteras där och bärs slutligen hem till mig. Nej.

  • Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (boman) skrev 2024-03-06 12:28:26 följande:
    "resultatet visar att kvinnor som dricker kokkaffe mer än fyra gånger per dag löper mindre risk att drabbas av bröstcancer än de som har ett snitt på mindre än en kopp per dag"
    Är du en sådan där person med foliehatt eller har du någon vetenskaplig grund som du kan referera till?

    Själv gillar jag både bryggt, kokt, espresson och snabbkaffe. :) Det bästa för magen är espresso och snabbkaffe, för det är minst garvsyra där.
Svar på tråden ni som dricker bryggkaffe