• Anonym (Nyfiken)

    Du som bor i lägenhet vad stör dig?

    Till er som bor i lägenhet vad stör ni er på hos era grannar allra mest ? 
    Berätta gärna om du bor i nybyggt eller gammalt hus för tänker ex ljudnivån skillnaden är ju enorm där. 

  • Svar på tråden Du som bor i lägenhet vad stör dig?
  • Anonym (P)

    Jag är helt med på att barn låter. Det gör mina också ibland. Men när grannen monterade en ribbstol i sina mycket morgonpigga barns rum, gick en gräns för mig. Familjen bodde inte ens över oss, utan snett över, men vi vaknade ändå av dunsande och smällande när ungarna hoppade från ribbstol ner i golvet kvart över fem på morgonen. 

  • Anonym (Trivs)

    När jag läser här så tackar jag min skapare för min lägenhet och mina grannar.
    Bor i ett hus från slutet av 50-talet, med bara små tvåor i min trappuppgång. Lägenheterna ligger liksom på rad och jag bor i mitten, så jag har inte några grannar vägg i vägg med de större lägenheterna i trapphusen bredvid.

    Vi är alla mellan ca 45-65 och jag hör ytterst sällan något från någon granne. Har svårt att tro att jag någonsin stört någon här heller.

    Fördelen med detta kvarter är att det är jättelång kötid för en lägenhet här, jag hade stått i 15 år när jag fick min och då var jag ändå inte förstatjing på den utan hade riktig bondtur som fick den.

    Tror inte att jag någonsin kommer att flytta härifrån.

  • Anonym (A)

    Stör mig på att tvättstugan allt som oftast är ostädad och att det lämnas skräp i trapphuset som ingen tar hand om.           

  • Anonym (Stackars_hund)
    Anonym (fett sur) skrev 2024-03-08 07:26:15 följande:

    Träskpaddor och kriminella/ bonnläppar som röker, det är nog värst. 

    Det är 50 år sen huvuddelen av befolkningen fattade att rökning är bajs, så exakt hur tröga är de som röker idag, undrar jag? 


    Låt folk få röka om de vill, vissa kanske behöver det pga att de känner att det lindrar stress eller sämre mående. Börjar tröttna på folk som ska sätta sig till doms över andra pga deras laster. Har du inte eller har du aldrig själv haft någon osund last? I så fall bör du inte uttala dig.

  • Anonym (Solo)

    Det stör mig att behöva stöta på dem och då ska man hälsa och låtsas vara glad att se dem. 

  • Anonym (V)
    Anonym (Rök) skrev 2024-03-08 06:21:26 följande:

    Cigarettrök!

    Den tar sig in oavsett men det är extra illa på grund av konstigt konstruerade balkonger. Rök från balkongerna nedanför stiger uppåt och fångas upp under balkongtaket på översta våningen, som är konstruerat som en uppochnedvänd låda. Och längs ena sidan av den "lådan" är lägenhetens friskluftsintag placerat.

    Huset är byggt 1970.


    Samma för mig. När grannen röker stinker det rejält. Ventilation som drar in luft utifrån sitter på balkongen. I mitt fall är det rökförbud med det struntar folk i.
  • Anonym (V)
    Anonym (Stackars_hund) skrev 2024-03-08 12:54:02 följande:
    Låt folk få röka om de vill, vissa kanske behöver det pga att de känner att det lindrar stress eller sämre mående. Börjar tröttna på folk som ska sätta sig till doms över andra pga deras laster. Har du inte eller har du aldrig själv haft någon osund last? I så fall bör du inte uttala dig.
    Haha wtf. Du vet att andra hands rökning är nästan lika farligt som att röka själv? Och för de som ej röker så är lukten väldigt illa. Man ska kunna känna sig trygg hemma.
    Hur svårt är det att gå några steg utanför huset? När man röker har man ofta dåliga lungor och då är lite motion bra.
  • Anonym (Stackars_hund)
    Anonym (V) skrev 2024-03-08 13:01:59 följande:
    Haha wtf. Du vet att andra hands rökning är nästan lika farligt som att röka själv? Och för de som ej röker så är lukten väldigt illa. Man ska kunna känna sig trygg hemma.
    Hur svårt är det att gå några steg utanför huset? När man röker har man ofta dåliga lungor och då är lite motion bra.
    Aha, så folk får röka utomhus alltså. Ber om ursäkt, trodde du menade generellt.

  • Mrs Moneybags

    Där jag bor nu stör jag mig inte på något alls faktiskt! Det är så bra eftersom det är ett sk stjärnhus där varje lägenhetsstapel har sin egen "arm" ut från huskroppen. Vi som bor längst ner hör med andra ord bara lite från våningen över. Vi har inga grannar åt sidorna. 

    I mitt förra hus hade vi några grannar på ena sidan som hade häftiga gräl och skrek och hade sig. Det var jättejobbigt, för jag misstänkte att frun fick stryk. Han var väldigt elak och jag kunde höra varje ord. 

  • Anonym (B)

    Hög musik. (Speciellt med hög bas).
    Barn som skriker och/eller springer och hoppar omkring inomhus.

    De som av någon anledning "klinkar" på trappräcket, som är av järn. 
    De som vandaliserar, smutsar ner, klottrar osv.

Svar på tråden Du som bor i lägenhet vad stör dig?