• Anonym (Orolig)

Hur skyddar man sig från kronofogden

Vi pratar om att gifta oss men ska först flytta ihop hos mig men jag är rädd för vad som händer om han tar lån som hamnar hos kronofogden. Om kronofogden kommer till oss när vi bor ihop och ska utmäta så kan dom ta allt som finns hemma om jag inte kan visa kvitto på allt som är mitt. Jag har inga kvitton alls kvar på nåt av möbler osv så om han flyttar hit kan alltså kronofogden komma och ta allt som är mitt då? speldator och möbler och samlarobjekt och TV Osv? Hur skriver man i ett samboavtal så jag och mina saker är skyddade från det? 

• Svar på tråden Hur skyddar man sig från kronofogden
  • Anonym (Klara)

Oj, är du säker på att du vill gifta dig med honom? Jag hade inte ens flyttat ihop. 

• Goneril

TS, om du redan har sådana katastroftankar, är det då en bra idé att flytta ihop? Vad vet du egentligen om hans ekonomi? Ja, så är det, det som finns i hemmet kan åka med vid en utmätning om det inte finns klara bevis på att möblerna är dina. Ofta är det ju svårt att bevisa sådana här saker, man sparar inte kvitton i evigheter. Å andra sidan, begagnade prylar brukar inte åsättas så stort värde vi en utmätning så det är väl inte säkert att de åker med.  Detta är ju inte kärnoroblemet här, utan att du känner dig så osäker på din blivande partners ekonomi, jag skulle backa.

• Anonym (Dahlia)

Ta kort på alla dina saker/möbler och printa ett dokument med bilderna där han får skriva på att dessa saker är dina, inköpta innan ni blev sambo och att han inte kan göra anspråk på dem. Förvara dokumentet på ett säkert ställe som inte är i bostaden, hos dina föräldrar eller så.

Det ni köper när han sen bor hos dig räknas som för gemensamt bruk (om det inte är personliga saker som typ dina behåar, smycken eller en damklocka) och ska då ingå i en bodelning.

• Anonym (Orolig)

Så ni säger att det inte finns några sätt att skydda sig från kronofogden om partnern inte kan betala sina skulder? då Spelar ju samboavtal ingen rolll. 

vår kärlek tvivlar jag inte på det är bara hans ekonomi Som är kass. 

• Anonym (ABC)
    Anonym (Klara) skrev 2024-03-08 18:00:59 följande:

Oj, är du säker på att du vill gifta dig med honom? Jag hade inte ens flyttat ihop. 

Inte jag heller
  • Hjelm

Man undviker att dela ekonomi med en person som du misstänker innebär det här problemet...

• Lönnsirap

Kronofogden börjar inte utmäta saker i hemmet, utan INNAN man hamnar i den situationen tar det viss tid. 

Man behöver ha någorlunda koll på den andres ekonomi och tänk innan man flyttar ihop och en väldigt smart sak är faktiskt att just diskutera ekonomi innan man flyttar ihop, samt åtminstone någon gång i kvartalet. Gärna löpande hela tiden, så att man vet vilka inkomster, lån och utgifter den andre har. 

Sambo-avtal i all ära, men fundera över vilka ledtrådar du har om din blivande sambo/make/maka. Genom att prata om ekonomi, och faktiskt också vara lite observant på varningsklockor så kan man undvika obehagliga överraskningar. 

Jag är också för att faktiskt diskutera saker med jurist, innan man bestämmer hur man vill göra. Har man inte själv koll, så behöver man ju försöka få det. Antingen som du gör nu, genom att fråga, och försöka läsa på, eller genom att faktiskt boka tid på familjebyrå, eller bank.

• Anonym (Kr)

Ja, det finns sätt att skydda sig.  Ditt stora orosmoment borde inte vara utmätning av saker utan att du kommer få försörja honom, stå för gemensamma kostnader som bostad, mat, resor, semester och kanske hans kläder, nöjen mm

Enklaste sättet att skydda sig är att inte flytta ihop. 

• Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 18:10:12 följande:

Så ni säger att det inte finns några sätt att skydda sig från kronofogden om partnern inte kan betala sina skulder? då Spelar ju samboavtal ingen rolll. 

vår kärlek tvivlar jag inte på det är bara hans ekonomi Som är kass. 

Det finns åtgärder som man kan göra för att skydda sin egen egendom och göra det tydligt vem som äger vad. Dock är det ju så att en partner blir i viss utsträckning meddragen i en "dålig" ekonomi, utifrån att kronofogden i första hand utmäter inkomst och att de räknar på hushållets kostnader, vilket ju innebär att pengar kommer försvinna från ert gemensamma. 

Med detta sagt, så tänker jag att det framför allt är viktigt på vilket sätt den partners ekonomi "är kass". 

Det är skillnad på att vara "fattig", och att ha ett oansvarigt beteende kring ekonomi. Precis som det är skillnad på att vara hos kronofogden p.g.a en konkurs, eller ett spelmissbruk....
  • Anonym (Orolig)
    Lönnsirap skrev 2024-03-08 18:24:21 följande:
    Det finns åtgärder som man kan göra för att skydda sin egen egendom och göra det tydligt vem som äger vad. 
    Berätta gärna vilka åtgärder eftersom det är vad jag frågar om. 
Svar på tråden Hur skyddar man sig från kronofogden