• Anonym (Orolig)

Hur skyddar man sig från kronofogden

Vi pratar om att gifta oss men ska först flytta ihop hos mig men jag är rädd för vad som händer om han tar lån som hamnar hos kronofogden. Om kronofogden kommer till oss när vi bor ihop och ska utmäta så kan dom ta allt som finns hemma om jag inte kan visa kvitto på allt som är mitt. Jag har inga kvitton alls kvar på nåt av möbler osv så om han flyttar hit kan alltså kronofogden komma och ta allt som är mitt då? speldator och möbler och samlarobjekt och TV Osv? Hur skriver man i ett samboavtal så jag och mina saker är skyddade från det? 

• Svar på tråden Hur skyddar man sig från kronofogden
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 18:58:58 följande:
    Berätta gärna vilka åtgärder eftersom det är vad jag frågar om. 
    Gör ett äktenskapsförord där ni reglerar vad som är enskild egendom.  Gör det i god tid innan ev utmätning 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kr) skrev 2024-03-08 19:14:47 följande:
    Gör ett äktenskapsförord där ni reglerar vad som är enskild egendom.  Gör det i god tid innan ev utmätning 
    Och om man bara blir sambos utan att gifta sig? 
  • Anonym (Cecily)

Hur stora är skulderna?
    Betalar han på dem idag med tex löneutmätning?

Om man inte har alltför stora skulder och sköter sina betalningar på dem så kommer inte kronofogden komma hem till en och ta en massa saker. De kommer också bara ta saker som har ett andrahandsvärde och som inte orsakar problem. Tex kommer de hem till en familj som har två dyrare tv-apparater så kan de ta den ena, men om familjen bara har en tv utan direkt värde så tar dem inte den.

Jag tycker du ska ringa kronofogden och prata med dem och fråga hur du ska skydda dina tillgångar. 

Du får också räkna med att om han har löneutmätning och flyttar ihop med dig så kommer de börja dra mer på hans lön om/när de upptäcker det, eftersom de kommer räkna med att han har färre utgifter. Men man får papper hem att fylla i. 

Tänk efter både en och två gånger innan du flyttar ihop. Kass ekonomi är nästan smittsamt, det kommer påverka din ekonomi om han tar lån och inte sköter dem, att han är hos kronofogden osv. Tro inte att du har ditt och din ekonomi är säker, för det kan ju sluta med att han har 0 att lägga på ert gemensamma och så står du där med en vuxen man att försörja som du knappt kan bli av med för han vägrar att flytta ut.

• Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 18:58:58 följande:
    Berätta gärna vilka åtgärder eftersom det är vad jag frågar om. 
    Jag tänker att det måste du ta reda på själv utifrån att du inte överhuvudtaget redovisat de ekonomiska förutsättningarna. Vad menar du med kass ekonomi, och är lånen redan tagna, eller hypotetiska?

Rent krasst så är ekonomiskt tänk, dvs en förmåga att hushålla med resurser en oerhört stor del i ett förhållande. Och att skydda prylar från utmätning en VÄLDIGT liten del i vardagen...

Det kostar enorma summor att ha en partner med dåligt känsla för hur man hanterar pengar, och det ger oerhörda sociala och ekonomiska konsekvenserna att leva ihop med en sådan partner.

Spontant tänker jag att det inte är något man kan skydda sig emot, om man inte själv har väldigt bra koll på hur man gör detta, utifrån att ha ordentligt med erfarenhet. 

De flesta som har denna koll skulle vara särbo. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 18:10:12 följande:

Så ni säger att det inte finns några sätt att skydda sig från kronofogden om partnern inte kan betala sina skulder? då Spelar ju samboavtal ingen rolll. 

vår kärlek tvivlar jag inte på det är bara hans ekonomi Som är kass. 

Ett samboavtal styr hur ni ska dela upp egendomar när ni flyttar ifrån varandra om ni inte vill att det ska ske enligt sambolagen. Det säger inget om nuvarande ägarförhållande, så fungerar knappast som skydd emot utmätning, fråga Kronofogdemyndigheten hur ni ska göra.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 18:10:12 följande:

Så ni säger att det inte finns några sätt att skydda sig från kronofogden om partnern inte kan betala sina skulder? då Spelar ju samboavtal ingen rolll. 

vår kärlek tvivlar jag inte på det är bara hans ekonomi Som är kass. 

Ni behöver inte bo ihop för att vara tillsammans. 
  • Anonym (Orolig)
    Lönnsirap skrev 2024-03-08 18:15:52 följande:

Kronofogden börjar inte utmäta saker i hemmet, utan INNAN man hamnar i den situationen tar det viss tid. 

Man behöver ha någorlunda koll på den andres ekonomi och tänk innan man flyttar ihop och en väldigt smart sak är faktiskt att just diskutera ekonomi innan man flyttar ihop, samt åtminstone någon gång i kvartalet. Gärna löpande hela tiden, så att man vet vilka inkomster, lån och utgifter den andre har. 

Sambo-avtal i all ära, men fundera över vilka ledtrådar du har om din blivande sambo/make/maka. Genom att prata om ekonomi, och faktiskt också vara lite observant på varningsklockor så kan man undvika obehagliga överraskningar. 

Jag är också för att faktiskt diskutera saker med jurist, innan man bestämmer hur man vill göra. Har man inte själv koll, så behöver man ju försöka få det. Antingen som du gör nu, genom att fråga, och försöka läsa på, eller genom att faktiskt boka tid på familjebyrå, eller bank.

Det är svårt att ta reda på saker när folk inte kan svara på det man frågar om. jag vill veta vad jag kan göra för att skydda mig om Min framtida sambo skulle bli skuldsatt och få utmätning så inte kronofogden tar MINA saker istället för hans
  • Anonym (Orolig)
    Lönnsirap skrev 2024-03-08 19:48:59 följande:
    Jag tänker att det måste du ta reda på själv utifrån att du inte överhuvudtaget redovisat de ekonomiska förutsättningarna. Vad menar du med kass ekonomi, och är lånen redan tagna, eller hypotetiska?

Rent krasst så är ekonomiskt tänk, dvs en förmåga att hushålla med resurser en oerhört stor del i ett förhållande. Och att skydda prylar från utmätning en VÄLDIGT liten del i vardagen...

Det kostar enorma summor att ha en partner med dåligt känsla för hur man hanterar pengar, och det ger oerhörda sociala och ekonomiska konsekvenserna att leva ihop med en sådan partner.

Spontant tänker jag att det inte är något man kan skydda sig emot, om man inte själv har väldigt bra koll på hur man gör detta, utifrån att ha ordentligt med erfarenhet. 

De flesta som har denna koll skulle vara särbo. 
    Jag tänker att du inte vet Svaret på min fråga utan Mest vill synas. jag har koll på allt utom hur man skyddar sig från att kronofogden utmäter fel persons saker om personen hamnar i skuld 
  • Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 22:50:53 följande:
    Jag tänker att du inte vet Svaret på min fråga utan Mest vill synas. jag har koll på allt utom hur man skyddar sig från att kronofogden utmäter fel persons saker om personen hamnar i skuld 
    Du får se till att dina prylar tydligt är bevisligen dina om du inte vill ha dem indrivna p.g.a en annan människas skulder. Jag fattar faktiskt inte hur du kan ha just detta som prioritet, men det är du fri att ha.

Ingen människa kan idag svara på hur du skyddar tillgångar i FRAMTIDEN på skulder som inte ens uppkommit än, eftersom lagstiftningen ändras och det pågår förändringar både i de faktiska lagarna som i praxis.

Jag vet inte vad du är ute och fiskar efter i din tråd, men uppenbarligen vill du i nuläget inte bekräfta något om din partners ekonomi, eller varför du har oro för utmätning av egendom. 

I min värld låter det som orimliga prioriteringar att just fokusera på detta. 
Svar på tråden Hur skyddar man sig från kronofogden