-
Min sambo är närmare 40 år. Vi har barn sedan tidigare båda två i åldrarna 9-15 år. Vi har varit ett par i åtta år.Han saknar förmåga. Han är dels en stereotyper "mansbebis" som inte gör många knop hemma men han saknar även förmågan att sköta barnen. Jag har gjort det under alla år. Både mina och hans.Nu börjar jag ledsna. Vill ha tillbaka mitt liv. Min energi. Ork. Glädje. Men jag har en sådan stor oro för hans barn. Jag har försökt släppa tyglarna lite för att se hur det funkar de senaste två åren och det funkar inte. Barnen bor heltid hos honom då mamman saknar förmåga av andra, mer tydliga, anledningar. De kommer aldrig vara aktuellt för dem att bo hos henne ens växelvis.Hans ena barn gick utan handskar denna vinter fram tills det var många minus ute. Då fick jag nog och sa ifrån varpå han hämtade ett par vantar från garaget. Mitt barn är något äldre så han tar helt sonika hens urväxta grejer till sitt barn trots att jag säger att t ex täckbyxorna saknar foder då det är hål i dem. Han säger då att han ska köpa nya men gör inte det. Desamma med skor som har helt utnött foder t ex. Barnen saknar i regel kläder vid varje skifte i årstid. Han fixar kläder när det gått dagar/veckor efter de egentligen behöver kläderna. De går runt i för små byxor, otjänliga kläder osv tills jag köper kläder åt dem för mina pengar.Han glömmer att planera kalas och skickar ut inbjudan till kompisar två dagar innan kalas så ingen kan komma. Tar förgivet att jag bjuder hans och mina släktingar till hans barns kalas. Beställer inte tårta i tid så det får bli improvisering från Ica typ. Ett par år har det inte funnits då kalas skett på helgen och butiken inte gör tårtor då så då har de varit utan.Han kan inte bemöta barnen känslomässigt. Han har inte pratat om viktiga saker med barnen såsom mens, relationer, preventivmedel etc för att "han vet inte vad han ska säga". Han låter barnen vara ledsna på sina rum av samma anledning. Kan inte prata med dem om deras mamma när de frågar. Kan inte bemöta dem i konflikter med kamrater. Han förstår inte att inte busa erc kvällstid och sen är han sur för att de är vakna för sent.Beställer pizza/hamburgare när de säger till att de är hungriga. Glömmer ge frukost. Glömmer nattfika och är sur när de blir hungriga inför läggdags. Han själv går och småäter hela tiden. Chips, godis, glass. Tänker inte på att andra är hungriga då han själv är mätt...Han sitter mest med telefonen eller spelar dator och hör inte när barnen behöver uppmärksamhet.Jag känner mig orolig inför hur barnen kommer ha det med honom om vi separerar. Nu är det jag som sköter allt ovanstående. Jag har varit på utbildning med jobbet i tre veckor och endast hemma över helgen under en period. Inget funkade. Barnen saknade adekvata kläder till idrotten då han glömde tvätta. De fick inte med sig badkläder till badet då han missat att det skulle vara bad på idrotten och det missade att skicka med fika till en utflykt. Han missade ena barnets utvecklingssamtal och hade panik när ett barn blev sjukt och han "inte kunde vabba". Hans föräldrar fick komma och ta hand om barnen. Bör tilläggas att jag vabbat för alla barn alltid.Jag känner en stark oro för hur mina bonusbarn kommer ha det om vi separerar. Känns som att jag sviker dem om vi separerar. De är såklart välkomna till mig, men jag kommer inte kunna ta en bostad som alla kan ha eget rum i och han kommer förmodligen sura ihop och inte låta dem träffa mig.Vad gör man!? Vill samtidigt inte att barnen ska behöva utstå än mer trauma och typ bli omhändertagna. Känns som att det enda rätta att göra är att stanna åtminstone 9 år till tills äldsta är 18 år... -
Svar på tråden Min sambo saknar föräldraförmåga...
-
Har han några släktingar som skulle kunna ta hand om barnen där barnen skulle kunna vara placerade?
Skulle hans föräldrar kunna prata allvar med honom och/eller stötta?
Om det finns strikta rutiner på plats, skulle han klara av det praktiska? T.ex. strikta rutiner för måltider, kvällsfika, tvätt m.m.?
Finns det någon misstanke om diagnos hos mannen? -
Vem tog hand om barnen innan du kom in i bilden? Kan inte tänka mig de undgick socialtjänstens ögon, både förskola och andra instanser måste ju anmält.
Anmäl oro. Eller stanna 3-4 år till, tills yngsta blir tonåring och mer självgående. -
Så kom den ja "diagnos-kortet"...Anonym (D) skrev 2024-03-09 23:38:11 följande:Finns det någon misstanke om diagnos hos mannen?
Man kan inte hålla på att försöka förklara bort saker med diagnos.
Finns män (och kvinnor) som har diagnos och ändå klara av att vara utmärkta föräldrar och ta hand om hushållet... -
Man behöver inte "förklara bort" diagnoser bara för att det finns en förklaring i dom.
Det är liksom ingen som "kommer undan" bara för den har en diagnos. Det är däremot en förklaring som både får omgivningen att förstå, och att det ges möjligheter till förändring.
Det här verkar ju vara en person med rätt nedsatt förmåga runt det mesta. Så antingen drar man från det problemet, eller så försöker man tag i det. -
Så kan det vara, jag tror också att diagnoser överanvänds. Det som beskrivs här tycker jag dock låter som klockren vuxen-ADHD. Personen KAN inte bättre, för att det är en enda röra i huvudet. Han KAN inte hålla flera saker i huvudet samtidigt, planera framåt, passa tider och så vidare. Då blir det en omöjligt att planera, så att t.ex. gympakläderna är tvättade och nerpackade just vid den tidpunkt då barnet ska gå hemifrån för att ha idrott i skolan. Och särskilt om det är flera barn också som i det här fallet. Att rådda detta är lika omöjligt, som det skulle vara för dig och mig att valla 10 katter samtidigt utomhus utan selar.EnAnonumius skrev 2024-03-10 09:53:04 följande:Så kom den ja "diagnos-kortet"...
Man kan inte hålla på att försöka förklara bort saker med diagnos.
Finns män (och kvinnor) som har diagnos och ändå klara av att vara utmärkta föräldrar och ta hand om hushållet...
Min exman fick nämligen denna diagnos som vuxen, och det förklarade mycket. Han fick också mycket hjälp av vården, t.ex. ett elektroniskt schema där han ska fylla i allting som ska ske, med rimlig framförhållningstid, och detta schema varnar honom sedan genom pop-up-rutor, att det är dags att sätta igång med sysslan - t.ex. gå till tvättstugan, gå till tvättstugan igen för att flytta över tvätten till torktumlaren, gå till tvättstugan igen för att hämta tvätten, sortera in tvätten, packa barnet A:as idrottskläder i hans väska och barnet B:s badkläder i hennes väska o.s.v.. Det är fortfarande svårt och han missar ibland, men det har blivit mycket, mycket bättre! -
Tukt skrev 2024-03-10 10:12:25 följande:Man behöver inte "förklara bort" diagnoser bara för att det finns en förklaring i dom.
Det är liksom ingen som "kommer undan" bara för den har en diagnos. Det är däremot en förklaring som både får omgivningen att förstå, och att det ges möjligheter till förändring.
Det här verkar ju vara en person med rätt nedsatt förmåga runt det mesta. Så antingen drar man från det problemet, eller så försöker man tag i det.
Ja, som TS beskriver detta, så låter det som att han har en intellektuell funktionsnedsättning.
Har han alltid haft så låg förmåga? Eller är det något nytt? Kan det vara tecken på en svår depression eller annan sjukdom?
Eller beror hans funktionsnedsättning på någon form av drogberoende?
-
Men detta verkar mycket värre än ADHD , han klarar ju inte ens av att tala med sina barn. Jag gissar på att det handlar om droger.Anonym (ADHD-frun) skrev 2024-03-10 10:27:21 följande:Så kan det vara, jag tror också att diagnoser överanvänds. Det som beskrivs här tycker jag dock låter som klockren vuxen-ADHD. Personen KAN inte bättre, för att det är en enda röra i huvudet. Han KAN inte hålla flera saker i huvudet samtidigt, planera framåt, passa tider och så vidare. Då blir det en omöjligt att planera, så att t.ex. gympakläderna är tvättade och nerpackade just vid den tidpunkt då barnet ska gå hemifrån för att ha idrott i skolan. Och särskilt om det är flera barn också som i det här fallet. Att rådda detta är lika omöjligt, som det skulle vara för dig och mig att valla 10 katter samtidigt utomhus utan selar.
Min exman fick nämligen denna diagnos som vuxen, och det förklarade mycket. Han fick också mycket hjälp av vården, t.ex. ett elektroniskt schema där han ska fylla i allting som ska ske, med rimlig framförhållningstid, och detta schema varnar honom sedan genom pop-up-rutor, att det är dags att sätta igång med sysslan - t.ex. gå till tvättstugan, gå till tvättstugan igen för att flytta över tvätten till torktumlaren, gå till tvättstugan igen för att hämta tvätten, sortera in tvätten, packa barnet A:as idrottskläder i hans väska och barnet B:s badkläder i hennes väska o.s.v.. Det är fortfarande svårt och han missar ibland, men det har blivit mycket, mycket bättre! -
Hur mycket har ni kommunicerat kring detta? Inser han att han har problem? Och att du gör allt? Vill han få till en förändring?Anonym (TS) skrev 2024-03-09 20:16:20 följande:Min sambo saknar föräldraförmåga...Min sambo är närmare 40 år. Vi har barn sedan tidigare båda två i åldrarna 9-15 år. Vi har varit ett par i åtta år.Han saknar förmåga. Han är dels en stereotyper "mansbebis" som inte gör många knop hemma men han saknar även förmågan att sköta barnen. Jag har gjort det under alla år. Både mina och hans.Nu börjar jag ledsna. Vill ha tillbaka mitt liv. Min energi. Ork. Glädje. Men jag har en sådan stor oro för hans barn. Jag har försökt släppa tyglarna lite för att se hur det funkar de senaste två åren och det funkar inte. Barnen bor heltid hos honom då mamman saknar förmåga av andra, mer tydliga, anledningar. De kommer aldrig vara aktuellt för dem att bo hos henne ens växelvis.Hans ena barn gick utan handskar denna vinter fram tills det var många minus ute. Då fick jag nog och sa ifrån varpå han hämtade ett par vantar från garaget. Mitt barn är något äldre så han tar helt sonika hens urväxta grejer till sitt barn trots att jag säger att t ex täckbyxorna saknar foder då det är hål i dem. Han säger då att han ska köpa nya men gör inte det. Desamma med skor som har helt utnött foder t ex. Barnen saknar i regel kläder vid varje skifte i årstid. Han fixar kläder när det gått dagar/veckor efter de egentligen behöver kläderna. De går runt i för små byxor, otjänliga kläder osv tills jag köper kläder åt dem för mina pengar.Han glömmer att planera kalas och skickar ut inbjudan till kompisar två dagar innan kalas så ingen kan komma. Tar förgivet att jag bjuder hans och mina släktingar till hans barns kalas. Beställer inte tårta i tid så det får bli improvisering från Ica typ. Ett par år har det inte funnits då kalas skett på helgen och butiken inte gör tårtor då så då har de varit utan.Han kan inte bemöta barnen känslomässigt. Han har inte pratat om viktiga saker med barnen såsom mens, relationer, preventivmedel etc för att "han vet inte vad han ska säga". Han låter barnen vara ledsna på sina rum av samma anledning. Kan inte prata med dem om deras mamma när de frågar. Kan inte bemöta dem i konflikter med kamrater. Han förstår inte att inte busa erc kvällstid och sen är han sur för att de är vakna för sent.Beställer pizza/hamburgare när de säger till att de är hungriga. Glömmer ge frukost. Glömmer nattfika och är sur när de blir hungriga inför läggdags. Han själv går och småäter hela tiden. Chips, godis, glass. Tänker inte på att andra är hungriga då han själv är mätt...Han sitter mest med telefonen eller spelar dator och hör inte när barnen behöver uppmärksamhet.Jag känner mig orolig inför hur barnen kommer ha det med honom om vi separerar. Nu är det jag som sköter allt ovanstående. Jag har varit på utbildning med jobbet i tre veckor och endast hemma över helgen under en period. Inget funkade. Barnen saknade adekvata kläder till idrotten då han glömde tvätta. De fick inte med sig badkläder till badet då han missat att det skulle vara bad på idrotten och det missade att skicka med fika till en utflykt. Han missade ena barnets utvecklingssamtal och hade panik när ett barn blev sjukt och han "inte kunde vabba". Hans föräldrar fick komma och ta hand om barnen. Bör tilläggas att jag vabbat för alla barn alltid.Jag känner en stark oro för hur mina bonusbarn kommer ha det om vi separerar. Känns som att jag sviker dem om vi separerar. De är såklart välkomna till mig, men jag kommer inte kunna ta en bostad som alla kan ha eget rum i och han kommer förmodligen sura ihop och inte låta dem träffa mig.Vad gör man!? Vill samtidigt inte att barnen ska behöva utstå än mer trauma och typ bli omhändertagna. Känns som att det enda rätta att göra är att stanna åtminstone 9 år till tills äldsta är 18 år...
Där kan man ju börja och sätta ultimatum. Som andra skrivit kan det ju röra sig om en diagnos. Men han måste ju vara öppen för att förändras/ta hjälp, annars finns det ju inget att bygga på.
Sen är frågan vad du vill. Finns det några känslor kvar från din sida. Om det varit så här i 8 år kan jag förstå att ingen kärlek finns kvar.
Har ni NÅGOT som är bra mellan er idag (som du beskriver honom verkar han vara en fullständig idiot...)? Vad föll du för hos honom från början?
Men, som sagt, finns ingen vilja till förändring hos honom måste du lämna och orosanmäla. Kanske inser han själv att han inte är en fungerande förälder och du kan stötta honom med barnen även om ni delar på er (dock beskriver du att han nog blir sur och inte låter dig träffa dem). Om du har en god relation till hans föräldrar och de är vettiga kanske du kan prata med dem. -
Ja om det är som TS beskriver det, är inte detta normalt. Både det konsekventa slarvet men också frånvaron av att hantera egna och andras känslor.TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-10 10:28:23 följande:Ja, som TS beskriver detta, så låter det som att han har en intellektuell funktionsnedsättning.
Har han alltid haft så låg förmåga? Eller är det något nytt? Kan det vara tecken på en svår depression eller annan sjukdom?
Eller beror hans funktionsnedsättning på någon form av drogberoende?
Hade personen inte haft en funktionsnedsättning, hade man kunnat ryta i och säga åt han att "skärpa till sig". Men som det är nu krävs det professionell hjälp, men också att mannen visar en god portion sjukdomsinsikt. -
Åh fy fan vilken situation..
Du sjunker samtidigt som du vet att om du räddar dig själv så offras barnen (som du verkar älska). Usch..
Kan du prata med hans föräldrar eller andra vuxna i hans närhet?
grejen är att om du inte lämnar så finns risk att du bränner ut dig helt och lägger en massa år på att offra din hälsa. Kan du prata med skolan?