• Anonym (lagom)

    Kräver ni att barnen ska träna?

    Jag tränar själv 1-3 dagar i veckan och har gjort det hela mitt liv. Mer eller mindre i perioder. Min syster och mina föräldrar samma. Nu när mina föräldrar (ca 80 år) är pensioner och har lite mer tid tränar mamma ca 4 dagar i veckan (om hon inte är förkyld eller så, vilket hon tyvärr är ganska ofta). Min pappa tränar nog bara en gång i veckan, men spelar golf på sommaren och håller igång i trädgården. 

    Har tre barn och har alltid haft som regel att dom ska hålla på med minst en sport. Nu är dom tonåringar och jag känner att jag har lagt grunden men dom måste börja göra sina egna val. Äldsta har slutat med sin sport, men gymmar flera dagar i veckan självmant. Nu märker jag att mellanbarnet helst inte vill göra nåt om han slipper. Även yngsta har samma tendenser. 

    Min sambo och hans familj har inte alls samma vanor som jag och min familj. Jag känner att jag alltid har ett ansvar att vara en bra förebild, men när dom är vuxna inte lägga mig i deras val.  

    Vad har ni för regler? 
    Hur länge bör man styra dom? 

  • Svar på tråden Kräver ni att barnen ska träna?
  • EpicF
    Anonym (Övergång) skrev 2024-03-15 03:07:28 följande:

    EpicF
    Att uppmuntra är att styra.


    Nej, det är en skillnad på att uppmuntra och att styra  
  • Anonym (en till)
    Anonym (lagom) skrev 2024-03-12 22:47:46 följande:
    Kräver ni att barnen ska träna?

    Vad har ni för regler? 
    Hur länge bör man styra dom? 


    Barn rör ofta på sig mer än vuxna. Ni hinner med det senare, att kräva att män ska träna.
  • Anonym (Förälder)

    Nej mina tv pojkar har inga tränings krav jag har mottot "VÅGA VÄGRA IDROTT"
    Men det lyssnar dom inte på det den ena gillar att springa och läsa kartor så han fick börja orientera.
    Den andra gillar motorsport så han får börja skruva i fordon.
    Idrotten i dag har en alt för negativ inverkan på samhället 

  • Anonym (resonera)
    Anonym (lagom) skrev 2024-03-12 22:47:46 följande:
    Kräver ni att barnen ska träna?

    Jag tränar själv 1-3 dagar i veckan och har gjort det hela mitt liv. Mer eller mindre i perioder. Min syster och mina föräldrar samma. Nu när mina föräldrar (ca 80 år) är pensioner och har lite mer tid tränar mamma ca 4 dagar i veckan (om hon inte är förkyld eller så, vilket hon tyvärr är ganska ofta). Min pappa tränar nog bara en gång i veckan, men spelar golf på sommaren och håller igång i trädgården. 

    Har tre barn och har alltid haft som regel att dom ska hålla på med minst en sport. Nu är dom tonåringar och jag känner att jag har lagt grunden men dom måste börja göra sina egna val. Äldsta har slutat med sin sport, men gymmar flera dagar i veckan självmant. Nu märker jag att mellanbarnet helst inte vill göra nåt om han slipper. Även yngsta har samma tendenser. 

    Min sambo och hans familj har inte alls samma vanor som jag och min familj. Jag känner att jag alltid har ett ansvar att vara en bra förebild, men när dom är vuxna inte lägga mig i deras val.  

    Vad har ni för regler? 
    Hur länge bör man styra dom? 


    Sport och träning är ju inte samma sak. Fysisk aktivitet kan man ju tycka att alla borde ha, men att utöva en sport passar verkligen inte alla. Jag tränar mycket, men sportar aldrig, hatar sport. 

    Sen tycker jag att tvång är dumt på många sätt, jag försöker snarare jobba med uppmuntran och egen förståelse i mitt föräldraskap. Alltså att barnen ska få en egen förståelse för vikten av motion, sköta tänderna, ha en bra kost och liknande, snarare än att jag tvingar dem. Jag vill att de skapar egna hållbara rutiner som håller även när de är vuxna och ingen tvingar dem längre. 

    Regler? Väldig få, vi för istället resonemang om hur och varför. 
    Styra dem? Små barn, mycket, stora barn, allt mindre. 
  • Anonym (Övergång)

    EpicF

    Ja, det är en viss skillnad men du kan inte uppmuntra utan att styra. Att uppmuntra är ett sätt att styra.

  • Anonym (lagom)
    Anonym (Aldrig med min kofot) skrev 2024-03-13 16:44:38 följande:

    Inga krav och inget tvång här. Aldrig. Jag själv tvingades, krävdes och pressades långt över egentlig kapacitet av min föräldrar och det var ett fruktansvärt sätt att växa upp. 

    Uppmuntrar gör jag så klart men vill de inte så vill de inte. Det brukar gå i vågor det där. 


    Det är ju inte över deras kapacitet att träna valfri sport minst en gång i veckan. 
  • Anonym (lagom)
    Anonym (resonera) skrev 2024-03-15 09:25:40 följande:
    Sport och träning är ju inte samma sak. Fysisk aktivitet kan man ju tycka att alla borde ha, men att utöva en sport passar verkligen inte alla. Jag tränar mycket, men sportar aldrig, hatar sport. 

    Sen tycker jag att tvång är dumt på många sätt, jag försöker snarare jobba med uppmuntran och egen förståelse i mitt föräldraskap. Alltså att barnen ska få en egen förståelse för vikten av motion, sköta tänderna, ha en bra kost och liknande, snarare än att jag tvingar dem. Jag vill att de skapar egna hållbara rutiner som håller även när de är vuxna och ingen tvingar dem längre. 

    Regler? Väldig få, vi för istället resonemang om hur och varför. 
    Styra dem? Små barn, mycket, stora barn, allt mindre. 
    Jag menar sport som i träning. Alltså att man byter om, tar i lite och oftast blir svettig av. Att cykla 2km till gitarrlektionen är bra, men räcker inte som träning tycker jag. Är det däremot 5km enkel väg till gitarrlektionen skulle jag kunna tycka att det kan räknas som ett träningspass för ett barn. 
  • EpicF
    Anonym (lagom) skrev 2024-03-15 19:02:53 följande:
    Jag menar sport som i träning. Alltså att man byter om, tar i lite och oftast blir svettig av. Att cykla 2km till gitarrlektionen är bra, men räcker inte som träning tycker jag. Är det däremot 5km enkel väg till gitarrlektionen skulle jag kunna tycka att det kan räknas som ett träningspass för ett barn. 
    Om 2km på cykel är träningspass eller inte beror också på terrängen. Uppförsbackar? Skogsteräng? Etc. 

    För ja, 2km (4km tur/retur) till ex gitarrlektionen kan absolut räknas som ett träningspass för ett barn. 
  • Anonym (Aldrig med min kofot)
    Anonym (lagom) skrev 2024-03-15 18:56:23 följande:
    Det är ju inte över deras kapacitet att träna valfri sport minst en gång i veckan. 
    Det är verkligen inte poängen. 
  • Anonym (man väljer själv)

    Min far försökte trakassera mig till att hålla på med sport.

    Det resulterade i att jag inte rörde mig en meter frivilligt och hatade idrott tills jag var 25 och hade bett honom dra åt helvete för resten av livet (det var dock inte bara av den anledningen).

  • Anonym (lagom)
    Anonym (g) skrev 2024-03-13 17:25:37 följande:

    Vad sägs om gympalektioner eller bara inte snigla på promenaden?


     


    Uppmuntra, låta barnen testa olika alternativ är givet. Att tvinga tonåringar som har fullt upp med sig själv och skola att ha aktiviteter utöver det som de inte är tillräckligt intresserade av... Nej. Sporter med många träningar och matcher brukar vara vad som ges upp i tonåren då ungdomen inte orkar. Inte med själva träningspasset utan allt runtom, allt flängande.


    Det kan jag hålla med om. Alla barnen har testat på någon sådan lagidrott som innebär flängande. Dom får hålla på det med om dom vill såklart men jag föredrar annan typ av träning. Äldsta gymmar nu bara, och jag misstänker att dom andra kommer landa där också till slut, men det finns ju annat, som parkour, dans, racketsport, friidrott, simning, kampsport som man kan gå på en gång i veckan utan att det är massa matcher däremellan. 
  • PH76
    Anonym (lagom) skrev 2024-03-15 19:43:43 följande:
    Det kan jag hålla med om. Alla barnen har testat på någon sådan lagidrott som innebär flängande. Dom får hålla på det med om dom vill såklart men jag föredrar annan typ av träning. Äldsta gymmar nu bara, och jag misstänker att dom andra kommer landa där också till slut, men det finns ju annat, som parkour, dans, racketsport, friidrott, simning, kampsport som man kan gå på en gång i veckan utan att det är massa matcher däremellan. 
    Våra är inte heller speciellt intresserade av lagsporter, men du ska inte tro att alla de du räknar upp är 1ggr i veckan, min äldsta som fyller 12 i år simmar 4 dagar i veckan, innan var det 3 ggr i veckan och då hade han även karate 3 ggr i veckan men la ner karaten när simningen gick upp till 4 träningar. Dottern som fyller 8 är simning 2 ggr i veckan.
  • Anonym (Ff)

    Den bästa motionen man kan få är den du utövar var dag. Man kan inte tvinga någon till aktivitet som de inte är intresserad utav. Däremot tycker jag att man som förälder ser till att barnen lärt sig tidigt med att gå eller cykla till från skolan var dag om man endast har några kilometer och där man heller inte är beviljad skolskjuts. Låt ungarna ta sig fram på egen hand och låt de inte vara bekväma med skjuts överallt. Tycker det gäller vissa aktiviteter med. 

    En del som tex gymar har inte ens orken till att gå i trappor utan måste ta hissen. Ska man inte ta all möjlighet man får? Desamma så utnyttjar man väl att gå eller cykla om det endast handlar om några  få kilometer. Nä, istället väljer man sitta i bilkö 40 min mot att ta cykeln som kanske enbart tar 10 min. Var ligger logiken i det? 


     

Svar på tråden Kräver ni att barnen ska träna?