• EpicF

Sambo separation, vad gäller?

Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-19 15:37:40 följande:
    Jag har läst specifikt om sambos. Det står på flera sidor att om man för ett arv så ska det stå i testamentet att det avses som enskild egendom för att man i te ska behöva dels det ned sambon. 

Bör jag skriva ett avtal med sambon om att alla mina pengar är mina och vice versa?
    Det gäller bara om man är gifta. Är man sambo så delar man på det som är köpt gemensamt till bohaget, och även bostad om den är köpt för gemensamt bruk. Det du har på dina bankkonton är dina och det han har är hans. 

Det häller om man inte har enskilda samboavtal. Som sambo kan man absolut skriva avtal att man önskar dela på arv (så länge de då inte är märka enskild egendom) och andra sparade medel, men det är inget måste enligt sambolagen. 
  • EpicF

Ts: Ja, huset är din enskilda egendom om detta är märkt i ett testamente eller att ni har skrivit samboavtal om detta. 

För flyttar ni in gemensamt i dott ärvda hus (eller lägenhet) så ska den delas vid en separation om inget avtal finns eller att det är märkt enskild egendom. 

• EpicF

Ts: Nej, om du ärvt ett hus som du säljer så är det dina pengar. Du är inte skyldig att dela med din sambo, varken i en relation eller vid en separation. 

Det är enbart om ni flyttar in i ditt ärvda hus som gemensam bostad och den inte står som enskild egendom. 

• EpicF
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 20:07:09 följande:

Det som gör mig förvirrad är en fråga med svar hos Familjens Jurist. Den lyder "Vad händer med förälders arv när arvingen har sambo".
    Googla och kolla ni som ville ha källa. 

Där står det att sambon inte ärver eller har rätt till arv. Så vad är det egentligen som gör dig förvirrad? 
    "Av detta framgår alltså att det är ni bröstarvingar som ärver er mor, sambor nämns inte som arvingar. "

Ditt arv, dina pengar och du gör vad du vill. Din sambo har inte rätt till dina pengar och kan aldrig kräva att få ta del av ditt arv. 

Är ni gifta gäller dock andra regler.
Svar på tråden Sambo separation, vad gäller?