• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (xdjtyn)
    Hermis123 skrev 2024-03-20 14:03:00 följande:
    Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Alltså jag blir irriterad nu!  Är det ingen som ser att denna 17 åriga tjej blir utnyttjad?  Hon är 17 år och REDAN betalar alla Sina egna kostnader själva!! Läs på det har hon skrivit!  Hon betalar sin mat, hygien, kläder osv osv! Alltså alla kostnader till sig själv!  Nu  När det är klarlagt, lägg till att ta också äger halva huset som är redan avbetalat, det andra halva äger hennes mamma som på sin halva del på 4 personer ? Ganska tydligt att dessa fyra personer tar mer än 50% av huset yta och kommer billigt undan genom att utnyttja ts andel gratis! Dessutom så låter dom ts vara ensam med halvsyskonen som är 5 och 6 år gamla, dom kan inte ta hand som sig själva? Alltså är ts gratis barnflicka åt hennes mamma och bonuspappa!  I det stora hela så är  också ts en 17åring tjej som går i gymnasiet och har en mamma som är försörjningsskyldig, men det enda mamman täcker för henne just nu är el och internet, men som nu vill ha betalt även för det.  Dessutom vill hon betalat för mat också trots att dottern Köper sin egen mat och får äta i skolan! Och nu ska ts också betala mammas huslån, trots att hennes del Av lånet är betalt och att dom är fyra stycken som bor i ett hem där ts äger hälften!   Om allt det här inte säger något till er vet jag inte vad ni är för människor! Ts du är utnyttjad! PUNKT!  Jag rekommenderar dig att söka hjälp, hos en förvaltare, något du borde ha! Du kommer behöva det stödet sen när huset ska lösas också!  Eftersom dom redan utnyttjar dig kommer dom försöka tjäna Så mycket som möjligt av ditt hem sen också! Spring ASAP till kommunen, du är omyndig och Kommer få hjälp som står upp för dina intressen. Just nu är du ensam i det här och kan inte riktigt se det.

Jag tror du menar en förmyndare. En förvaltare är något annat. 
    Förvaltarskap ersatte den gamla omyndigförklaringen 1989.
  • EpicF
    Anonym (xdjtyn) skrev 2024-03-23 17:32:41 följande:
    Ts har redan en förmyndare, nämligen sin mamma. 

Det hon borde ha är en överförmyndare eftersom har en fastighet med ett stort värde efter ett arv. 

Varken god man eller förvaltare behöver ts, om hon inte har psykisk ohälsa, psyisk störning eller annan sjukdom. 
  • Anonym (Göran)

Är du 17 år ska du inte betala något alls. Men jag tycker du kan hjälpa till med sysslor i hushållet. 

det hade varit skillnad om du hade varit 20 år och arbetat heltid. Du hade det varit rimligt med 2000-3000kr per månad för mat och eget rum. 

Jag krävde inga pengar av mina barn i din ålder. Men de flyttade nästan direkt efter gymnasiet.

• EpicF
    Anonym (Göran) skrev 2024-03-24 00:01:12 följande:

Är du 17 år ska du inte betala något alls. Men jag tycker du kan hjälpa till med sysslor i hushållet. 

det hade varit skillnad om du hade varit 20 år och arbetat heltid. Du hade det varit rimligt med 2000-3000kr per månad för mat och eget rum. 

Jag krävde inga pengar av mina barn i din ålder. Men de flyttade nästan direkt efter gymnasiet.

Ytterligere en som missat att ts har barnpension. 
  • Anonym (Göran)
    EpicF skrev 2024-03-24 10:40:21 följande:
    Ytterligere en som missat att ts har barnpension. 

Det är tjejens pengar. Mamman i det här fallet kan ha rätt till andra bidrag från socialförsäkringssystemet tex bostadsbidrag/tillägg.

Dessutom finns det försäkringar som facket har. Det gäller att vara medveten om detta. Så mamman behöver inte ta pengarna ifrån sin dotter. Det kanske även fanns privata försäkringar. 

familjen ska kontakta FK banken och facket och få juridisk hjälp. 

• Anonym (Göran)

Jo jag förstår det. Stackars tjej. Tjejen ska kontakta skolans kurator för att få hjälp. . 
  • Ess
    Anonym (Göran) skrev 2024-03-24 11:14:31 följande:

Det är tjejens pengar. Mamman i det här fallet kan ha rätt till andra bidrag från socialförsäkringssystemet tex bostadsbidrag/tillägg.

Dessutom finns det försäkringar som facket har. Det gäller att vara medveten om detta. Så mamman behöver inte ta pengarna ifrån sin dotter. Det kanske även fanns privata försäkringar. 

familjen ska kontakta FK banken och facket och få juridisk hjälp. 

Tjejen äger ju halva huset, det kostar att äga hus. Om det varit en stuga hon ärvt, vem hade förväntats betala för den?
    Men jag håller med om att de ska ta juridisk hjälp för att bena ut vem som ska betala vad, och vart ts del ska tas ifrån.
  • EpicF

Anonym (Göran): Nej, barnpension är inte "tjejens" pengar. Utan det är mamman som ska ha de för att täcka pappans del av försörjningen. 

Sedan kan man gemensamt komma överens om att barnet får pengarna mot att denne då själv ansvarar över en större del av sin försörjning. 

Varför skulle mamman ha rätt till bistadsbidrag/tillägg? 

Vet du ens vad bostadstillägg är? Eller när man kan få bostadsbidrag?

"Dessutom finns det försäkringar som facket har". Ja, för att få ut eventuella försäkringspengar fårn facket krävs att den avlidne var med i facket.

Sedan kan dessa pengar redan vara utbetalda i ta fall.

Men juridisk hjälp är alltid bra. Däremot är det inte ofta man får det från fk. 

Ehhh....vad hade du tänkt att skolans kurator skulle kunna göra för ts? 

• Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-03-22 17:27:02 följande:

Slumpvis koll:

Schampo DermaXpro Strength 250ml Head & Shoulders  43,90 kr

Balsam Normal 250ml Barnängen 17,90 kr

Duschtvål Honey rich 500ml Family Fresh 2 för 30 kr

Summa 91,80 kr

Aven om TS koper en speciell ansiktstvål, och kanske hudkräm, räcker ju sånt ganska länge. Fattar inte hur man kommer upp i 350 kr per månad.

Hade jag använt det schampot och tvålen hade jag fått väldiga problem med både hud och hår. Jag tycker att jag kommer billigt undan idag med schampotvål för 150 kr i månaden när jag tidigare fick köpa schampo för 300. Likadant balsam. 

En kvinnas hår kräver dessutom mer än bara schampo och balsam för att hålla det snyggt. 

När det kommer till hudvård så kostar det. Jag hittade en realtivt bra ansiktskräm för 150 kr. Men utöver det tillkommer rengöring, ansiktsvatten + kanske några produkter till beroende på vilken typ av hud man har. Så det är inte svårt att komma upp i rätt bra summor när det kommer till hud och hårvårdsprodukter
  • Agda90

Ni kan argumentera bäst ni vill. Men faktum är att bouppteckningen gick inte rätt till. TS skulle ha haft en god man som såg till hennes bästa.

Det bästa TS kan göra nu är att se till att mamma köper ut TS och att ha en god man via överförmyndaren. Dessa pengar kommer då att vara spärrade och mamman kommer att ansvara för 100% av försörjningen som sig bör!
    Den godemannen kommer INTE att godkänna att man tar av pengarna till mat och uppehälle. Däremot om TS skulle vilja ha en ny telefon eller något annat dyrare. Men det ska man ansöka om och få beviljat innan pengarna släpps till TS. 
    Och TS mamma kan inte tvinga TS att arbeta för att betala för sitt uppehälle för det är mamman skyldig enligt lag att göra. 

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring