Inlägg från: Anonym (Ambivalent) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ambivalent)

    Hur vet man att man vill separera?

    Jag vill lämna min sambo. Tror jag.
    Vi har varit tillsammans i snart 9 år, har ett barn på 3 år.
    Jag har tvivlat fram och tillbaka på våran relation i några år nu faktiskt. Men aldrig så mycket att jag trott jag velat lämna honom, har snarare känt stor sorg att jag känt så och försökt jobba med det.
    Men sen ca ett halvår tillbaka har detta vuxit så starkt att jag nästan bestämt mig. 
    Det är bara SÅ jobbigt. 
    Han älskar mig, han har ingen annan då vi nyligen flyttat till ny stad. 
    Jag är så ambivalent.
    Jag vet vad jag vill egentligen, men hur kan man förstöra någon annans liv? 
    Har sökt så mycket information om separationer och skilsmässor och allt relaterat till detta den senaste tiden så känner mig som expert på ämnet. Men inte när det kommer till mig själv.

    Hur klarar man att ta detta första steg?
    Att förstöra någon annans liv. 

    Jag skulle kunna stanna med honom bara för att inte såra honom. För han gör inget fel alls. Det är bara mina känslor som tagit slut. Känner mig som en egoist och jag vet att människor runtomkring kommer ta hans sida och jag känner mig bara inte redo för denna storm.
    Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Hur vet man att man vill separera?
  • Anonym (Ambivalent)

    Jag förstår hur ni tänker.
    Men saken är den att jag har onormalt stark empati. 
    Det är en tillgång ibland men i detta fall är det en otrolig bromskloss.. 
    Jag är ju inte dum på något sätt utan fattar ju såklart att det inte alls är rättvist mot honom att stanna bara för att inte såra. 

    Men någon måste bli sårad i detta och då tänker jag ibland att jag hellre tar den smällen. Jag får vara den som får leva olyckligt för att bespara honom sorg och lidande. 
    Han skulle aldrig behöva veta, jag kan fejka livet ut.
    Helt ohållbart, det fattar jag ju.
    Men så stark empati känner jag för honom. 
    Jag tycker så synd om honom att jag kan dö.
    Och man läser om människor som krossas av sånt här, människor som är lika krossade efter åratal.
    Ska JAG vara orsaken till att världens bästa människa ska behöva gå igenom det? Fan va det är jobbigt.
    Jag vill föralltid vara hans bästa vän. 
    Jag bryr mig om honom så djupt att jag nästan hellre dör än att såra honom.

    Det är detta som är så svårt.
    Allt annat, bodelning, vart ska vi bo, bil, ekonomi, varannan vecka.. alla dom problemen tynar bort i detta problem som är så stort för mig.

    (Och allt snack om död här är bara för att betona tyngden i detta, jag är inte på något sätt självmordsbenägen..)

  • Anonym (Ambivalent)

    Fler anledningar till att jag tvekar är ju att vi ändå har det bra i det stora hela. 
    Livet är ju enklare och bekvämare när man är två.
    Tänk om jag ångrar mig??

  • Anonym (Ambivalent)

    Och ytterligare anledningar är jag nog helt enkelt genomgår någon slags livskris.
    Jag har mycket existentiell ångest, med all skit i världen undrar jag ofta vad det är för mening.
    Vilket leder till att jag inte vill leva ekorrhjul tills jag dör.
    Och jag vet ju att min partner skulle följa mig vart jag än vill. 
    Vill jag bryta upp vardagslivet skulle han följa med.
    Ändå känns det som att han inte är rätt.
    Varför? Jag borde ju bara vara tacksam för det. Istället för att riskera allt och sitta ensam vilket är min största mardröm.
    Hur vet man vad man vill?

  • Anonym (Ambivalent)
    Räkan77 skrev 2024-03-21 12:15:58 följande:

    Är du nöjd med ditt liv generellt? Har du ett jobb där du trivs, umgås du med vänner och hinner du utöva något fritidsintresse? Om inte, så kan det ju vara värt att fundera på om dina känslor för din man handlar om att du inte är nöjd med livet generellt. 


    Nej det är ju det.. vet inte om du såg mitt tidigare inlägg här nyss men det är just det att jag inte trivs med livet alls.
    Men tankarna på att han inte är rätt kom före. Iallafall medvetet.
    Jag har alltid känt att jag vill mer än vanliga rutiner och normer. Jag är en rastlös själ som vill ut i världen. 
    Han skulle följa mig vart jag än går, ber jag honom bryta upp ekorrhjulet skulle han förmodligen göra det.
    Så varför nöjer jag mig inte då?
    Vad fan är det jag vill ha?
    Och det kan ju givetvis ingen här ha svar på men jag blir tokig på att inte veta och att vara så velig hela tiden.
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Aktuellt) skrev 2024-03-21 13:02:44 följande:
    Du gav svaret själv lite högre upp men lite annorlunda formulerat - du är inte nöjd för att du inte är van att sätta dig själv först . Nu när det skaver inom dig och måste ta egna beslut rasar den fasad du har omkring dig. 
    Vem har lärt dig att du inte räknas? 
    Exakt så är det. 
    Är väldigt ovan att sätta mig själv först. Men det är något som håller på att växa känner jag.. att hela mitt liv har jag gjort exakt vad andra vill. Vet inte varför.
    Tycker det känns läskigt, egoistiskt och idiotiskt att göra saker för min egen skull. 
    Men samtidigt lockar det så oerhört.
    Att få leva mitt liv för mig..
  • Anonym (Ambivalent)
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 15:01:49 följande:

    Har ni nyss flyttat dit där din släkt bor?


    Ja 😔
  • Anonym (Ambivalent)
    Tukt skrev 2024-03-21 14:23:17 följande:

    Generellt så borde alla inse att relationer kan ta slut. Vilket de ofta gör också. Så i "avtalet" er i mellan så ingår ju det scenariot också. Det bör ju alla vara medvetna om.
    Samtidigt är ju en relation ett kollektivt projekt där man har ansvar för varandra. Det är också en del av "avtalet".
    Speciellt viktigt blir det ju om man gjort stora förändringar i sina liv, exempelvis då flyttat som ni har gjort.
    Men när du skriver vidare i tråden, känns det också som det är mycket annat som du inte mår bra över, och som inte är kopplat till din partner och relationen.
    Så där kan man ju tänka sig att det är viktigt att ta tag i de sakerna. Jag vet inte vad du menar du har "jobbat" med och på vilket sätt, vilket du tar upp.
    För där låter det rimligt att ta in hjälp på olika plan. Sedan kanske känslorna är slut och ni bör separera ändå.
    Men gör du inte den "hemläxan" först, så är ju risken att ni separerar. Sedan när du kanske mår bättre så inser du att ditt beslut var fel. Finns ju rätt många sådana trådar här inne på Familjeliv.


    Men kan kärlekskänslor som helt försvunnit ens komma tillbaka? 
    Om man ens tänker så här, framförallt under så här lång tid, är det inte då det som borde vara det rätta? Att lämna?
    Alltså, hade man ens tänkt tanken på att lämna om det inte var det man borde göra..
    Finns ju inga svar att få på förhand, bara framtiden kan tala om om det var rätt eller ej. 
    Och det är ju det som är så svårt..
  • Anonym (Ambivalent)
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 15:15:06 följande:
    Då är du oerhort egoistisk.
    Ja.. men är det inte egoistiskt hur man än gör, att lämna en annan människa för ens egen skull. 
    Oavsett hur allt runtomkring ser ut. 
    Detta är ju en del av varför jag startade denna tråd, varför jag är så velig. Jag är helt beredd att offra hela mitt liv och leva olyckligt för att bespara hans liv och känslor.
    Men samtidigt.. är det rätt då?? Är det mer o-egoistiskt?
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 15:01:49 följande:

    Har ni nyss flyttat dit där din släkt bor?


    Ja 😔
  • Anonym (Ambivalent)
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 15:22:52 följande:
    Flytta tillbaka dit ni brukade bo. Gissar där har han sina vänner och kanske släkt? Hur långt flyttade ni?

    Att du lurar honom att flytta dit du vill och sedan dumpar honom, fast du känt så här länge, är bara blah. Så manipulativt.
    Onödigt av dig att vara så dömande. 
    Du känner inte oss eller våran situation.
    Självklart har jag inte manipulerat honom.
    Hade jag varit en oempatisk manipulativ person hade jag inte haft det här problemet, eller hur? Då hade jag ju bara stuckit. Så snälla..
    Förstå att det här är svårt. 
    Vi har bott lite längre en ett år i nya staden och gamla tillhörde ingen. 
    Och varför vi flyttade är helt irrelevant i detta sammanhang faktiskt.
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Mr Bean) skrev 2024-03-21 15:31:30 följande:

    Exakt samma situation som du är i är jag..lever med en kvinna sen 22år och känner bara att det inte räcker till längre.Finns ingen lust till att fortsätta alls och känt det ett bra tag,men kommer inte vidare för jag inte vill såra henne och barnen..Trampar verkligen vatten här och håller mig sysselsatt så mycket som möjligt för att få kvällarna att gå..vet det är helt fel för alla parter men på nåt vis känns det bäst,att åsidosätta mig och det jag vill för att jag är för feg för att ta steget.


    Ledsen för din skull,men samtidigt ,va skönt att dela samma problem med någon. För mig börjar det bli ohållbart och dessa tankar får mig nästan att gå in i väggen. 
    Min syster och en terapeut jag prövade, som är de enda som vet mina tankar, har båda gett mig rådet att bara prata med min partner om det. Att kommer det bara upp till ytan så kommer vägen staka sig därifrån och man får mer grepp om situationen då. Och man slipper var ensam i problemet. 
    När jag läste ditt inlägg nu kände jag så starkt att det är ju det jag måste göra. Och samma för dig. 
    Jag har bar skjutit på det pga livet i allmänhet och för att det är jobbigt. Men det här går inte längre. Jag känner ju hur hela jag går sönder.
    Jag flyr också, är borta mycket och försöker komma på så många ursäkter som möjligt för att slippa kramas, umgås, prata, whatever. För jag känner mig hemsk. Samtidigt som jag inte vill vara kärleksfull heller. 
    Mitt barn blir också lidande av detta då jag är borta så mycket. Jobbar, tränar, åker bort till vänner.. 
    Det måste ju få ett stopp, det kan inte hålla på så här i evigheter.
  • Anonym (Ambivalent)
    Tukt skrev 2024-03-21 16:01:16 följande:
    Det finns väl gott om exempel där kärleken kommit tillbaks av en rad olika anledningar. Mår man inte bra, tenderar man att knyta an mycket sämre än annars. Och knyter man inte an, är den typen av starkare känslor svåra.
    Bryter man det negativa mönstret finns det en chans att känslorna kommer.
    Sedan vet jag inte med dig. Men många som mår dåligt, medicinerar för det. Och den typen av medicin brukar kunna dämpa även kärleks-känslor. 
    Detta handlar ändå om något så mycket större för mig. 
    Jag ogillar starkt ekorrhjulet, vill inte leva så här resten av livet. Varannan-vecka livet skrämmer mig inte, tvärtom.
    Jag söker en större mening med livet i stort.
    Jag vet inte konkret vad jag vill annorlunda.
    Jag vet bara att jag vill inte leva ett upprepande liv. Livet med honom blir upprepande och jag tror nödvändigtvis inte på att man måste leva med en och samma person hela livet. Jag ser inte en separation som ett misslyckande.
    Däremot är jag för lite egoist för att göra allt jag egentligen vill, och kan offra mig för hans skull. 
    Och bara hoppas att känslorna kommer tillbaka.
    Men är tveksam. Vi har inte varit intima på 1,5 år, vi kramas inte, pratar lite och jag har allmänt tappat nästan allt intresse gentemot honom. 
    Och samtidigt som detta sker händer annat inom mig, jag söker efter något större.
    Jag mår bra i övrigt, lider inte av depressioner eller liknande diagnoser. Så bra som man kan må i en sån här situation..
    Vill liksom leva utifrån "livet är för kort för att leva med en och samma person" samtidigt som det finns något djupt fint i att leva med just bara en hela livet. Men de människorna är förmodligen gjorda för det. Och jag är det nog inte.
    Nu blev det väldigt långt här men mitt problem i det hela är ju hur jag ska klara av att skada honom så.
    Han har haft ett otroligt enkelt och lyckligt liv, det finns egentligen ingenting han någonsin varit med om som ens närmar sig svåra skeenden. 
    Detta skulle bli hans första motgång någonsin. Vilket jag tänker på ett sätt också är bra?
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Emma) skrev 2024-03-21 16:17:38 följande:
    Hade du velat fortsätta vara tillsammans med någon som inte har känslor för dig? Om du är helt säker på dina känslor, och att det är irreversibelt så lämna för hennes skull. Hon förtjänar en man som älskar henne.
    Men, han i mitt fall,skulle ju aldrig få veta det.
    Att vi som egentligen vill lämna, offrar oss själva och tuffar på ändå.
    Det man inte vet tänker jag..
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Emma) skrev 2024-03-21 20:08:13 följande:
    Menar att det inte finns något hedrande att stanna om känslor är döda, Då gör du er båda en otjänst.
    Om du tvivlar över känslorna, kan det inte vara bra att ge det ett försök med parterapi, men att faktiskt bestämma sig för att lämna om det inte funkar efter en bestämd tid?
    Nej precis. Det är ju detta jag vet. 
    Vet inte om du läst resten av inläggen i tråden men allt handlar om att jag har så svårt för att krossa hans hjärta.
    Att någons hjärta måste krossas i detta och då kan det lika gärna vara mitt och min uppoffring. 
    Men jag vet ju att det inte håller. Jag vill inte leva så heller. Jag vet bara inte hur jag ska klara av att krossa hela hans tillvaro.
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Aktuellt) skrev 2024-03-21 20:34:58 följande:
    Men varför får inte han vara med och bestämma över sitt eget liv? Det är ju elakt att gå omkring som du gör och på sätt och vis dumförklara honom.
    Jo man kan visst lida av det man inte vet eftersom det är så tydligt att ni inte har det bra . Ett bra förhållande fungerar inte som ni har det. Det fattar han också.  
    Jag kommer ju inte låta det vara så här. 
    Men det är mest ett tänkesätt, hur man hanterar att krossa någons hjärta och förstöra någons tillvaro.
    Han är ju minst lika delaktig i detta så givetvis ska jag inte fejka kärlek resten av våra liv.
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Aktuellt) skrev 2024-03-22 10:00:51 följande:
    Varför är du så säker på att du krossar hans hjärta? Han vet redan att ert förhållande inte fungerar. Han ser allt du inte längre gör. Han ser att du inte längre är hemma. Han förstår att du inte längre vill ha honom . 
    Han vet redan att det förmodligen är slut . Han väntar nog bara på att du ska säga något. 

    Han kanske bara blir lättad av att få veta . 
    Ja hur kan jag vara så säker.. jag är det bara. Av många olika anledningar. Han har påpekat många gånger att han är rädd att jag ska lämna. Det är hans största rädsla.
    Han har frågat så många gånger vad det är med mig osv, jag har skyllt på allt möjligt.
    Han har blivit mer kärleksfull de senaste veckorna. 
    Han håller krampaktigt kvar, vill att vi ska köpa bostad, pratar otroligt mycket om framtiden. Vill göra upp planer hela tiden. 
    Man bara vet när man levt ihop med någon i 9 år. 
    Sen kanske han blir lättad av att förstå vad det har varit med mig. Och jag vet ju, att på andra sidan sorgen och smärtan väntar förhoppningsvis ett nytt fint kapitel för honom.
    Det är bara den där första tiden som är så jobbig.
    Vi har haft det väldigt tufft de senaste 3 åren, pga andra omständigheter i våra liv. Allt som hänt oss har påverkat vår relation.
    Men det har varit jobbigt. Och av den anledningen också känns det än mer motigt att jag i princip väljer att fortsätta ha det jobbigt, vilket en separation är. 
    De senaste åren har varit så jäkla tuffa och nu ska man fucka upp så det närmaste året blir lika tufft. 
    Känns bara så jäkla.. drygt.
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Aktuellt) skrev 2024-03-22 11:52:29 följande:
    Av det du räknar upp låter det mer som att han desperat försöker med allt han kan för att få dig att ändra dig. Han vet redan men ändå gör han det han kan. Du hade nog gjort likadant om det var tvärtom? 
    I desperata situationer gör man desperata åtgärder men det betyder inte att det är något bra med det och det betyder inte heller att det görs av kärlek.  Du vet det är tex vanligt man försöker rädda dåliga förhållanden med att gifta sig, skaffa ett barn , renovera eller annat men det är inget annat än konstgjord andning som funkar en kort period. Som rasar det ändå oavsett. Och det kommer det ju göra för er också. Risken är ju större att det blir ett avslut som kostar även dig stor sorg och smärta om korthuset plötsligt bara raseras av sig själv. För där hamnar ni ju om du inte agerar. Du kan leka struts ett tag men kan inte fly från verkligheten hur länge som helst.  

    Och en fråga.  Varför är hans känslor viktigare än dina? 
    För jag sätter alltid andra före mig själv. Har så svårt att göra val för mig själv eller se till mina egna känslor först.
    Där har vi givetvis ett stort problem, och jag tänker nästan dagligen på hur jag måste bli bättre på att skita i folk mer allmänt. Tror ärligt man blir lyckligare då.

    Men gillar ditt tankesätt i övrigt.
    Det var ett bra perspektiv som fick mig att tänka lite mer.. man fastnar lätt i sina egna inrutade tankar. 
    Så tack för att du, och alla andra, hjälpt mig få lite nya infallsvinklar här. 
    Det behövdes verkligen.
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Ego) skrev 2024-03-23 14:24:05 följande:

    Ja jag tycker inte att det är läge att separera för på din text låter det mer som du har en medelålders kris och tror att allt blir bättre med en nyförälskelse. Förälskelse går över i kärlek som går över till djup vänskap. Det är ganska naturligt tänker jag och skapar ett fint band inför ålderdomen. ni har ett treårigt barn som knappt kommer minnas ert  familjeliv. Nä jag tror vi är så jäkla fokuserade på kickar och egna behov i dagens Sverige så vi inte uppskattar det fina vi har omkring oss. Nämen visst, separera och börja om. Ekorrhjulet snurrar för oss alla och att ta sig ur det kräver också en hel del jobb. Men ja ensamhushåll är ju billigt, eller inte... 

    Du låter som min morsa när hon separerade från min far, sin bästa vän som hon sa. Sen hamna hon i en trist lägenhet med en ny spännande snubbe som så småningom visade sig vara ganska trist på flera sätt. Tror inte hon blivit ett dugg lyckligare än om hon valt att fortsätta med min far och haft kvar sitt fina hem och sin älskade trädgård. Hon hade definitivt någon åldernojja och sökte meningen med livet och halka in på nyandlighet och sånt som många kvinnor runt 40 gör. Det är inte bara män som får åldersnojja, kvinnor får det också. 


    Det är säkert en viss typ av kris, absolut.
    Men jag trivs inte med vanliga Svenssonlivet. 
    Jag trodde att jag ville ha en kärnfamilj och många barn. Men sen jag fick barn har jag vänt om helt. 
    Jag vill inte ha fler barn och jag är inte intresserad av drömboenden eller liknande.
    Mitt dilemma ligger absolut i att jag kanske inte inser hur bra jag har det. Men vad spelar det för roll när jag inte vill ha det så här, hur bra det än må va.
    För då är det ju inte bra.
    Hur mår din mamma idag då?

    Känslor kan ta slut.
    Jag har inte varit intim med min partner på 1,5 år. Jag vill det heller inte. Jag stör mig på allt han säger och gör.
    Vi kommunicerar sämre och vill inte samma saker i livet.
    Han vill ha hus, fler barn och hund. Jag får panik av det..
    Sen kanske man sitter olycklig och ångrar sig sen.
    Men nått har jag lärt mig ändå, att ånger är dumt att lägga energi på.
    Man gjorde ju det som kändes rätt då. Ångrar jag mig så är det för jag har fått ett nytt, annorlunda tankesätt än vad jag hade då. Men det kan man ju omöjligt veta på förhand. Man ska väl ändå göra det som känns rätt nu.
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Inte kär) skrev 2024-03-21 23:01:33 följande:

    TS, jag tror att du helt enkelt inte längre är kär i din partner, iallafall inte på det sätt som du vill vara för att känna dig tillfreds. Det där är ju väldigt olika för olika personer, en del är nöjda bara relationen flyter på, andra kräver passion och pirr för att det ska kännas bra (jag och min man har de olikheterna, vilket är ett problem i vår relation).


    Att du inte vill leva ett liv i ekorrhjulet känns dock som att du försöker hitta en godtagbar ursäkt (att "bara" inte längre vara kär kanske inte är tillräcklig orsak för att separera?).

    Att du tvekar inför separation för att inte vill såra honom är egentligen ganska ego. Det blir en ursäkt att inte behöva ta tag i det (för det ÄR ju såklart skitjobbigt att ta det steget) och man behöver ju inte heller riskera att ångra sig.

    Tänker samtidigt att han måste väl undra när ni inte haft sex på 1,5 år och du inte vill ha närhet? Du skrev i något inlägg att du kan fortsätta att låtsas, men det blir förstås omöjligt i längden när man inte vill ha intimitet. Och det är ju faktiskt taskigt mot honom också. Bättre att ni får hitta kärlek på nytt på varsitt håll (ni är väl dessutom relativt unga?). Lite synd att du inte involverat din partner tidigare, tror man kan hitta tillbaka om man jobbar på relationen i tid, gärna med parterapi. Nu verkar du redan bestämt dig på egen hand. Parterapi kan ju vara bra i vilket fall, även om det blir separation kan det hjälpa relationen framåt.


    Att inte längre vara kär är väl egentligen ett skäl så gott som något att lämna? 
    Att vi inte varit intima har lika mycket varit pga honom..
    Parterapi, visst men.. känns motigt för jag tror att jag inte vill det. Jag vill inte försöka fixa detta för jag vill gå vidare.
    Men det tar så emot att känna så, av någon anledning..
Svar på tråden Hur vet man att man vill separera?