Inlägg från: Anonym (Huldran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Huldran)

    Otrohet, något från savannen?

    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-03-28 16:49:33 följande:
    Ehm, att tråden faktiskt handlar om otrohet när nog så klart som det kan bli.
    Tråden heter till och med: 

    Otrohet, något från savannen?
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-21 10:54:11 följande:
    Otrohet, något från savannen?

    Otrohet anses vara det största sveket av dom alla.


    Att olika argument kring VARFÖR folk är otrogna bollas fram och tillbaka är ju inte riktig samma sak som att tråden inte skulle handla om otrohet.

    Själva namnet och trådstarten borde väl ge en ganska tydligt hint om att det som kommer diskuteras i den tråden är just otrohet?
    Jag har aldrig bollat varför människor är otrogna. Mitt bidrag till diskussionen är att jag läst i en forsknings artikel att vissa människor har en gen som gör dem känsligare för att bli frälsta, förälskade/otrogna eller fanatiker inom något område.

    DU KANSKE SKULLE LÄSA HELA TRÅDSTARTEN innan du uttalar dig om vad tråden handlar om.

    Det handlar INTE om för eller mot otrohet.  Lika lite som den handlar om mig eller dig.
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-03-28 17:35:03 följande:
    Fast vad du gör eller inte gör är liksom ingen mall för vad tråden handlar om.

    Jag har läst trådstarten och den handlar om vilka faktorer som kan ligga till grund för OTROHET, så ja tråden handlar om otrohet oavsett vad du vill eller inte vill diskutera.

    Dessutom verkar du ha ändrat dig från ena inlägget till det andra, nyss handlade tråden inte om otrohet, nu har du ändrat det till att tråden inte handlar om för eller mot otrohet....
    Anonym (Huldran) skrev 2024-03-28 16:22:43 följande:
    Den här tråden handlar inte om otrohet utan diskuterar vad det är för mekanismer som styr våra handlingar som otrohet tex. ligger  det i våra gener ?,
    Vore ju bra om du kan bestämma dig för vilka regler som du ska pracka på alla. Eller ännu bättre varför inte bara låta bli att ge dig själv tolkningsföreträde över vad tråden handlar om kräva att alla ska anpassa sig till det bara för att du tycker så?

    Om du inte vill diskutera otrohet som denna tråd faktiskt handlar om så kan du alltid låta bli att läsa eller skriva.
    Nej, det är klart men du påstår ju att jag gjort något jag inte gjort.  Du verkar inte förstå skillnaden mellan mekanismer bakom otrohet och den faktiska handlingen. 
     Du kanske ska läsa TS sista inlägg

    Jag har inte ändrat mig det minsta.  

    Jag vill inte diskutera otrohet eftersom det är totalt ointressant för mig, däremot är jag intresserad av varför vi gör som vi gör och tänker som vi tänker.  
    skulle lika gärna kunna diskutera varför otrohet är så engagerande för vissa medan andra inte har någon åsikt alls förrän de varit med om det.

    Du verkar vilja ha tolkningsföreträde angående TS frågeställning,  Jag vill gärna ha tolkningsföreträde över vad jag skriver i tråden,
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-03-28 17:35:03 följande:
    Fast vad du gör eller inte gör är liksom ingen mall för vad tråden handlar om.

    Jag har läst trådstarten och den handlar om vilka faktorer som kan ligga till grund för OTROHET, så ja tråden handlar om otrohet oavsett vad du vill eller inte vill diskutera.

    Dessutom verkar du ha ändrat dig från ena inlägget till det andra, nyss handlade tråden inte om otrohet, nu har du ändrat det till att tråden inte handlar om för eller mot otrohet....
    Anonym (Huldran) skrev 2024-03-28 16:22:43 följande:
    Den här tråden handlar inte om otrohet utan diskuterar vad det är för mekanismer som styr våra handlingar som otrohet tex. ligger  det i våra gener ?,
    Vore ju bra om du kan bestämma dig för vilka regler som du ska pracka på alla. Eller ännu bättre varför inte bara låta bli att ge dig själv tolkningsföreträde över vad tråden handlar om kräva att alla ska anpassa sig till det bara för att du tycker så?

    Om du inte vill diskutera otrohet som denna tråd faktiskt handlar om så kan du alltid låta bli att läsa eller skriva.
    Nej, det är klart men du påstår ju att jag gjort något jag inte gjort.  Du verkar inte förstå skillnaden mellan mekanismer bakom otrohet och den faktiska handlingen. 
     Du kanske ska läsa TS sista inlägg

    Jag har inte ändrat mig det minsta.  

    Jag vill inte diskutera otrohet eftersom det är totalt ointressant för mig, däremot är jag intresserad av varför vi gör som vi gör och tänker som vi tänker.  
    skulle lika gärna kunna diskutera varför otrohet är så engagerande för vissa medan andra inte har någon åsikt alls förrän de varit med om det.

    Du verkar vilja ha tolkningsföreträde angående TS frågeställning,  Jag vill gärna ha tolkningsföreträde över vad jag skriver i tråden,
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-03-28 18:19:41 följande:
    På tal om att lära sig så tycker jag att det snarare är du som behöver lära dig hantera att andra inte tycker som du utan att försöka begränsa diskussionen till vad du vill ha den till genom att ge dig själv tolkningsföreträde över vad tråden handlar om.

    Det är ganska enkelt Huldran, om du inte gillar vad som skrivs så kan du argumentera emot, men var snäll och låt bli att tala om för andra vad de får eller inte får säga baserat på dina egna subjektiva åsikter om saker. Det är skillnad på att inte hålla med någon och att försöka tysta någon.
    Men det är ju du som inte gillar vad jag skriver.  Var är din argumentation?  Hoppas att du läst TS sista inlägg. Det är väl hen som  har tolkningsföreträdet, antar jag. Hen tröttnade visst på alla inlägg och svar som handlade om för eller mot otrohet, det var ju inte hens frågeställning.

    Om du inte gillar vad jag skrivit så får du argumentera för din tes, men det kandlar inte om för eller mot otrohet. Det handlar om att vi hanterar våra känslor på olika sätt utifrån vårt generiska arv.
  • Anonym (Huldran)
    nihka skrev 2024-03-28 22:12:07 följande:
    Med början menade jag inte i början av ett samboskap. Du sa att du tycker att knulla runt har haft den positiva effekten att det har stärkt ert förhållande och då föreslog jag att det är bara att fortsätta för att stärka upp ytterligare, eller funkar det inte riktigt så? Nu är det inte jag som har knullat runt och varit otrogen mot någon och jag ser inte att jag pratar om någon annans otrohet skulle vara värre än att denne bedragit sin partner.

    Jag har visst diskuterat mekanismer bakom otrohet: 

    "Handlar det om personer med underutvecklade eller ännu ej mogna frontallober, personer med kognitiva funktionshinder eller handlar det bara om kåta människor med bristande empatisk förmåga oavsett om det handlar om patologiska nivåer eller bara lite vanlig vardagsegoism?"
    Du måste ha läst vad jag skrivit som satan läser bibeln. Vad jag ville visa med vad jag skrev är att man visst kan tala om otrohet och vara ärliga, utan att det påverkar förhållandet negativt. 

    Kommunikation är nog det viktigaste i ett förhållande. Kan man prata om otrohet kan man prata om det mesta , detta gör förhållandet starkare.   

    Ditt så kallade inlägg i debatten får du stå för 
    Jag står för mitt. 
  • Anonym (Huldran)
    nihka skrev 2024-03-29 13:35:10 följande:
    Man kan ju kommunicera i ett förhållande utan att knulla runt med andra, men de som ändå väljer att göra det hade jag lite funderingar kring mekanismerna bakom: 

    "Handlar det om personer med underutvecklade eller ännu ej mogna frontallober, personer med kognitiva funktionshinder eller handlar det bara om kåta människor med bristande empatisk förmåga oavsett om det handlar om patologiska nivåer eller bara lite vanlig vardagsegoism?"
    Vad du har hakat upp dig på "Att knulla runt"  Det är ju inte direkt det det här handlar om.  Kommunikation är ju som du håller med om det viktigaste i en relation och kan man även ta upp svåra ämnen som ex otrohet så har man verkligen en god kommunikation. För mig personligen, ligger det en trygghet i att man kan vara ärliga mot varandra, oavsett vad det handlar om. 

    Det du går igång på är själva otroheten men det är ju bara en liten del. man kan säga toppen av isberget.  

    För mig och min man var det en test om vi verkligen ville ha varandra innan vi bildade familj.
    Vi kände båda två att vi var rätt för varandra, den där testen av andra bekräftade bara att vi två hör ihop.   

    Det kan finnas tusentals andra anledningar och tro mig det handlar varken om pannlober , kognitiva funktionshinder eller bristande empati. Egoism eller självcentrerade har många ansikten. Att inte vilja förstå andras ställningstagande är ett av dem. Ett annat är att helt gå upp i sina egna känslor utan att förstå andras

    Nu har jag sagt allt jag ville säg, Det räcker såhär
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Ögat) skrev 2024-03-29 16:55:49 följande:
    Det låter som du romantiserar otrohet och tror det hänger ihop med en passion du aldrig upplevt.
    Anonym (Huldran) skrev 2024-03-23 18:32:02 följande:

    Troligen är det vanligare än man tror, att två upptagna människor möts och wow,, 
    ,resultatet brukar bli någon enstaka träff tills man inser att det är relationen man lever i som är den viktigaste.

    Personligen så tycker jag att dessa personer är avundsvärda som får vara med om något så hissnande. 

    Känslor och speciellt passionerad förälskelse är nog något av det underbaraste man kan vara med om. Tror också att har man varit med om detta åtminstone en gång i livet så blir man en kärleksfull person. 




    Där hugger du i sten. Jag romantiserar inte otrohet ! Om jag romantiserar något så är det ärlighet i relationer.  När det gäller passioner så håller jag dem för mig själv. Men jag hoppas att det flesta relationer börjar med en förälskelse och passionen som följer. Ibland blir det inget mera än en kort passion, andra gånger är de inledningen på en livslång relation, Om jag romantiserar något så är det den långa varaktiga relationen
  • Anonym (Huldran)
    nihka skrev 2024-03-29 19:36:26 följande:
    Varför är "knulla runt" så känsligt? Det vad väl det ni gjorde, eller? Man kan vara ärlig i sin kommunikation utan att ha "knulla runt" att prata om.

    Går igång? Tråden handlar om bakomliggande orsaker till otrohet, som du verkar vilja döpa om till typ "uppbyggeliga och relationsstärkande aktiviteter". Det var ju bara att ni var otrogna båda två och att relationen höll trots otroheten. Det är ju jättebra att ni kunde förlåta er själva och varandra, men prova igen nästa gång du får betänkligheter och se hur bra otrohet fungerar som relationsstärkare.

    Tusentals. Really? Jo, det finns säkert fler anledningar än de jag räknat upp men de jag räknade upp var tydligen inte alls intressanta att diskutera.

    Jaha. Så jag är egoistisk och självcentrerad som inte applåderar era otrohetsaffärer. Det är också ett sätt att projicera sitt beteende på andra.
    Det är inte känsligt alls för mig men du verkar ha det på hjärnan.  Har du överhuvudtaget läst mina inlägg? Tvivlar verkligen på att du gjort detta eftersom jag diskuterat TS frågeställning, den handlar varken om mig eller dig. Du få  gärna fortsätta med ditt tjat om knullande. Men jag har lessnat på det. Gå på någon annan så du får utlopp för dina haranger om knullande. Personligen brukar jag och min man säga att vi älskar.  

    Jag står för vad jag skriver och jag har aldrig påstått att otrohet är något att sträva efter. Att kunna kommunicera däremot är bästa sättet att hålla liv i relationer. Du verkar inte tycka att det är bättre att vara "otrogen" innan man bildar familj än efter.  Jag känner flera som varit otrogna och ingen av dem passar in på din beskrivning av otrogna, inte jag och min man heller.  

    Lycka till med resten av livet, är man så kategorisk som du blir det nog ganska jobbigt
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-02 11:55:11 följande:
    Ok, vi kan väl säga såhär istället. Du kan tycka vad du vill om vad andra får eller inte får säga men det betyder inte att andra kommer rätta sig efter det bara för att du tycker så.
    Det är väl självklart att alla är fria att tycka vad de vill, även jag. Det är väl därför sådana här forum finns. Det är ju inte så att jag prackar på någon mina åsikter. 

    Du får ha dina så har jag minaGlad
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Otror på dig) skrev 2024-04-04 04:32:46 följande:
    Det gör de inte. Vuxna människor blir sällan kära. Men har ändå ett flertal relationer i snitt i sina liv. Hur kommer det sig då?

    man bildar relationer av praktiska skäl och för att man vill kanske avla med någon. Att få barn är såklart vår största drift, på ett eller annat sätt.

    vad hade du sagt om jag sagt att min man inte är pappa rill mina två barn? Men han tror det och behandlar och försörjer dem därefter. jag ställer bara frågan tlll mig själv varför jag bara inte kunde vara singel och bli ensamstående mamma istället? Vi hade bott billigare, jag hade fått underhåll och bostadsbidrag utbetalat, fått bostadsbidrag och hade nog inte behövt ha bil då den ändå mest används för hans transporter till och från jobbet.

    för lika viktigt att man ska kunna ge vika till se man känner stark åtrå för är att vara i en relation/i ett äktenskap. Det är superviktigt! Så viktigt att man måste ifrågasätta felet med otrohet, när det ju är fritt fram att leva som ett djur på savannen Om man vill. utan att för den saken begå några snedsteg.
    Du har fel om du tror att vuxna människor inte blir förälskade. Människor kan långt upp i åren bli förälskade, Om du menar kär i bemärkelsen kärlek så är det nog tvärtom så att unga människor ofta inte vet vad kärlek är utan likställer detta med förälskelse. När man bildar relationen utifrån praktiska aspekter så håller de ofta inte i längden.  

    När förälskelsen slår till för en av parterna så finns inte den där "försäkringen" som kärleken tillför relationen.

    Ditt resonemang om att partnern inte är far till sina barn är mera en etisk fråga som knappast gäller generellt i relationer.  Det är nog lika ovanligt som att partnern erbjuder sig att åta sig faderskapet för en annan mans barn.

    Man kan känna stark åtrå till någon utan att för den skull vara förälskad eller kär. 
    Det är inte därför man går in i en relation, man gör det förhoppningsvis för att man har djupare känslor för sin partner.  

    Jag tror att du blandar ihop korten en smula. Om du lever i en kärleksfull relation men blir förälskad i en annan så kommer den kärlek du känner för din partner att uppväga nyhetens behag med en ny.

    Om du lever i en relation av rent praktiska orsaker så är chansen stor att någon av parterna hittar någon ny som de känner mera för, kanske till och med blir förälskade.

    Att bli förälskad i en annan när man lever i en praktisk relation är som att göra självmål. Du kan inte kräva att en partner är trogen om känslorna inte finns där.
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-04 21:20:46 följande:
    Iof är det ingen som sagt att vuxna människor inte BLIR förälskade, det som sagts är att de sällan blir det, dvs det sker inte lika ofta.

    Och förklaringen till det är enkel, känslor är precis som allt annat med kroppen ink hjärnan, träning ger färdighet så med åren lär man sig kontrollera känslor bättre och man får en bättre självkännedom, hur man reagerar på olika saker och lär sig undvika fällor så man låter inte dem växa sig okontrollerat stora utan käver dem i sin linda så att säga och de hinner aldrig bli ett problem. Förälskelser uppstår sällan bara spontat pang redan efter första ögonkastet, det är något som oftats byggs upp i små steg, från attraktion, till intesse, osv hela vägen till besatthet, batshit crazy och kaninkokning om man låter det gå för långt.

    Och som allt annat är människor olika bra på olika saker vilket även gäller att hantera känslor, några klarar det utan problem andra har svårare för det, kanske  för att de sällan upplevt såna känslor och har inte lärt sig kontrollera dem, eller för att de överromantiserar dem och intalar sig själva att så fort man får en känsla så behöver man inte kontrollera dem utan ska nära dem så mycket man kan istället och då lär man sig heller kontrollera sina känslor.

    Det du tar upp nu är mao rena känsloargument. Givetvis kan man absolut tappa känslorna för sin partner om man inte trivs i sin relation, det kan man göra även om man trivs, och givetvis kan man säkert bli förälskad i någon annan om man med eller omedvetet har känselspröna utanför relationen, MEN man måste inte agera på det om man inte vill. Och även om man väljer att agera på det så kan man göra det på olika sätt, det behöver inte bli en okontrollerad shitstorm om man inte låter det bli det. Så det handlar alltså inte om att känna eller inte känna, hur mycket man känner utan snarare om hur van/bra man är på att hanterar känslor.
    Jag är inte så säker på att vi blir bättre med åren på att hantera känslor. Jag tror att vi är samma människa genom åren men vi blir bättre på att prioritera. 

    Du talar om att människor är olika duktiga på att hantera känslor, det kan jag hålla med om, men jag ser det inte som positivt att leva i en relation med en partner som kontrollerar sina känslor. Jag tror inte att problemet ligger där, utan att man går in i relationer baserade på attraktion och eller praktiska skäl.

    Ja, när det gäller relationer är känslorna och därmed känsloargument på sin plats, 

    Det här med förälskelser är inte så enkelt som du beskriver. Du talar om att attraktion byggs på och att man på något sätt medvetet låter det ske. Det låter lite väl utstuderat tycker jag. Vi är olika och vi hanterar känslor olika men jag tror att när det gäller förälskelser så är det inget vi kan styra över. Dok tror jag att inte alla blir förälskade över huvud taget. och att blanda in attraktion i förälskelsen.  Man kan mycket väl känna attraktion utan att vara förälskad.  Vad man sen gör av den är ren prioritering Är min nuvarande relation värd att värna? mm
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 16:47:36 följande:
    Människor utvecklas över tid i allt annat varför skulle inte det även gälla känslor?

    Om det vore som du påstår så barn aldrig lära sig hantera känslor och vi skulle alla springa runt och bete oss som barn även som vuxna, vi skulle gå lös på varandra när vi blev arga, vi skulle bajsa/kissa i byxan när vi blev nödiga, KTB skulle inte existera, jag menar hur ska man kunna bota höjdrädsla (en känsla) om människors känslor är ristade i sten och de kommer förbli så livet ut? Det är liksom ganska överbevisat att känslor går att kontrollera och hanterad om man vill det. Problemet ligger inte i om man kan, problemet är oftast om man vill det.

    Det är väl klart att alla måste kunna kontrollera sina känslor i en relation, hur skulle folk annars bete sig när de tex blev arga? Besvikna? eller vilken negativ känsla som helst? Kärlek/kåthet är ju inte den enda känslan människor kan uppleva, det är bara en i mängden. Men av någon anledning har vissa fått för sig att just vissa känslor (kärlek/kåthet) är så speciellt, unikt och fantastisk att samma regler inte gäller för dem. Och eftersom de har den inställningen så kommer de heller aldrig lära sig hantera den sortens känslor som de bevisligen lärde sig hantera andra slags känslor.

    Alla människor behöver lära sig kontrollera sina känslor, oftast redan som små, annars skulle de inte kunna fungera i grupp, hela vår civilisation bygger ju på att vi kan bete oss någorlunda drägligt oavsett vad vi känner, annars hade vi gått lös på varandra med påkar så fort vi blev sura.

    Förälskelse är en jätteskön känsla men de är fortfarande bara en känsla som alla andra och kan man lära sig kontrollera andra slags känslor så kan man lära sig kontrollera det med. 
    Hum... Du verkar ha ett högt känsloläge och kan knappast jämföras med oss vanliga människor. När vi visar våra känslor så gör vi det i på ett normalt sätt, inga excesser utan lugnt men tydligt. 

    Vi vanliga människor behöver inte gå i terapi för att kontrollera våra känslor tvärtom kan vi behöva öva oss på att visa våra känslor.

    Du missuppfattar det här med förälskelse det är helt andra hormoner som styr den än andra känslor. Jag säger inte att man inte kan motstå att agera på dem utan vi prioriterar den redan existerande relationen mot en relation vi inte vet något om. Men känslorna finns alltid där oavsett.

    Förälskelse är en positiv känsla något som livar upp oss. Något vi kan behöva när vardagen blir alltför grå.    
Svar på tråden Otrohet, något från savannen?