• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-29 09:30:27 följande:
    Du har faktiskt fel i det. Relationen är förstörd så som den var. Sen hoppas jag att du är det där extremt sällsynta undantaget så att ni kan ha en ny relation som du kanske nöjer dig med. Jag kommer aldrig att leva så igen men det är jag det.

Ni gjorde...ja, du mår ju bättre kortsiktigt av att lura dig själv så, även det är klassiskt. Samma mönster som återkommer, gång på gång.
    Ja det är extremt sällsynt att kunna älska någon som slagit dej blodig och mordhotat dej.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 09:47:41 följande:
    Ja det är extremt sällsynt att kunna älska någon som slagit dej blodig och mordhotat dej.
    Och att någon älskar en som kan göra det mot en. Det är en motsättning mot konceptet. Jag som älskade det där våldsamma exet då kunde inte slå tillbaka, bara försöka skydda min kropp. Trodde att jag skulle försvara mig själv till varje pris innan, så var det inte. Att skada min partner, som att slå ett barn, otänkbart. Det är den spärren som normala människor har.

Sen så tror jag att kroppen tar över när den fattar att man kanske inte kommer levande ur situationen.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (oj oj oj) skrev 2024-05-29 09:06:33 följande:
    Nej, det är inte en vanlig instinkt.

De flesta backar vid våld, även om det är en man som slår en man.
    Så om någon smäller till dig så lägger du dig på rygg med svansen mellan benen? Jag slår tillbaka. Jävligt naturlig reaktion att försvara sig själv om du frågar mig.

Sen ska man ju inte smälla till en tjej som gett dig en örfil. Du håller om nödvändigt fast hennes handleder för att avstyra ytterligare örfilar. Har hänt mig någon gång.
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 11:06:54 följande:
    Så om någon smäller till dig så lägger du dig på rygg med svansen mellan benen? Jag slår tillbaka. Jävligt naturlig reaktion att försvara sig själv om du frågar mig.

Sen ska man ju inte smälla till en tjej som gett dig en örfil. Du håller om nödvändigt fast hennes handleder för att avstyra ytterligare örfilar. Har hänt mig någon gång.
    Jag slog aldrig tillbaka när min pappa slog mej när jag var liten. Jävligt naturlig reaktion att INTE slå tillbaka.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 11:23:19 följande:
    Jag slog aldrig tillbaka när min pappa slog mej när jag var liten. Jävligt naturlig reaktion att INTE slå tillbaka.
    Du kan ju inte dra exempel som inte har med saken att göra.

Viss skillnad på en unge som inte kan försvara sig mot en vuxen. Här snackar vi om en fullvuxen man som får en smäll. Då är det naturligt att försvara sig.

• Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 11:47:49 följande:

Viss skillnad på en unge som inte kan försvara sig mot en vuxen. Här snackar vi om en fullvuxen man som får en smäll. Då är det naturligt att försvara sig.
    Om din fru slår dej med handflatan ger det dej ingen rätt att slå henne blodig med ett knytnävsslag. Det är både olagligt och fegt. Finns som sagt andra sätt att försvara sej på, som att kontakta Familjerådgivare eller lämna relationen.
  • Anonym (Mia)

Du får skilja på att du slår tillbaka mot en främmande man och den du lever med, antar en kvinna i ditt fall. Helt skilda saker. Kan inte föreställa mig heller att slå någon som har 1/5 av styrkan jag själv har heller, hålla ifrån sig är vad jag skulle göra i så fall, det enda normala.

Skulle en främmande tjej slå mig, en kvinna, på gatan så gör jag vad som krävs för att skydda mig, noll problem. Att slå tillbaka är mitt sista val när inga andra alternativ finns.
  • Anonym (Delia)

Jo, det har med saken att göra, eftersom du ser det som naturligt att slå tillbaka när någon slår dej. Min poäng är att det inte alls är naturligt. Du har också fel i att en liten unge inte kan försvara sej. Det kan dom. Jag visste som åttaåring att jag kunde ta en kniv och döda pappa i sömnen. Men redan då insåg jag att du inte löser nåt med övervåld och att det istället handlar om att få våldet att upphöra.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 12:00:34 följande:
    Om din fru slår dej med handflatan ger det dej ingen rätt att slå henne blodig med ett knytnävsslag. Det är både olagligt och fegt. Finns som sagt andra sätt att försvara sej på, som att kontakta Familjerådgivare eller lämna relationen.
    Nä, du slår inte din tjej blodig för en örfil. Men det finns en reflex att försvara sig.

Reflexer är ju när du lärt dig en sak så bra att din kropp reagerar innan signalen kommit till hjärnan och du blir medveten om den. Han var ju dessutom inte i sina fulla fem så bearbetningen i hjärnan var förmodligen eftersatt.

Jag kan förstå den reaktionen. Slå inte mot någon som kan slåss. Personen kan slå tillbaka på reflex.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-29 12:06:51 följande:
    Du får skilja på att du slår tillbaka mot en främmande man och den du lever med, antar en kvinna i ditt fall. Helt skilda saker. Kan inte föreställa mig heller att slå någon som har 1/5 av styrkan jag själv har heller, hålla ifrån sig är vad jag skulle göra i så fall, det enda normala.

Skulle en främmande tjej slå mig, en kvinna, på gatan så gör jag vad som krävs för att skydda mig, noll problem. Att slå tillbaka är mitt sista val när inga andra alternativ finns.
    Att göra långa analyser när du kommer en näve mot ditt ansikte fungerar för skrivbordsgeneraler.

Har du tränat så sitter förmågan att försvara dig i ryggmärgen. Själva poängen är ju att träna på en sak så många gånger att det sker per automatik.

Sen hejdar du ju dig så klart om den som angriper inte utgör ett hot. Men det förutsätter att du hinner göra det.
Svar på tråden Lördag som eskalera