• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 23:04:21 följande:
    TS man började med att mordhota henne, vilket också är en form av misshandel. Det är det faktiska händelseförloppet.
    Efter hon hotade vara otrogen. Det är väl psykisk misshandel.
  • Anonym (Melonen)

Om du stannar hos den snubben är du lika sjuk i huvudet som honom. Dessutom skriver du som en 7 åring. Är ni special needs båda två kanske? 

• En glad tjej
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 11:23:21 följande:
    Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

Tyvärr är det en stor chanstagning att flytta ihop med någon när man endast varit ihop i fem månader. Då känner man inte varandra. Du ska omgående lämna denna man, ni verkar inte passa ihop. 
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-30 01:02:05 följande:
    Efter hon hotade vara otrogen. Det är väl psykisk misshandel.
    Hon säger att hon ska till en annan kille och efter det blir hon mordhotad.
    Tow2Mater skrev 2024-05-30 01:01:07 följande:
    Kanske vore rimligt att inse ni gett TS era synpunkter. Nu kan ni börja respektera hennes val. Hon är vuxen, inte ett barn som behöver tillrättavsisas.

Ska man inte ta någon risk överhuvudtaget, ska man  t ex inte gå över gatan, eller flyga, inte köra bil. För det har en del dött av. Livet är fullt av olika risktaganden.
    Vi ger goda råd, eftersom hon frågat efter dem och i enlighet med Regeringens policy:

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/04/regeringen-starker-arbetet-mot-mans-vald-mot-kvinnor/
  • Anonym
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 22:57:16 följande:
    Att du ser det som att vi bagetalliser är intressant när vi bara konstaterar att ett slag med handflatan gör mindre skada än vad ett knytnävsslag gör.
    Oavsett så var det ts som inledde misshandeln. Det kan vi aldrig komma ifrån.
    Hur hade du resonerat om killen hade slagit tillbaka med en handflata, hade det varit ok eller?

Eller är det så att alltid mannens handlande är värre än kvinnans, även om handlingen är densamma?

Själv tycker jag att båda borde inse nu att de inte är bra för varandra, och liksom lämna varandra i ett gemensamt beslut. Det vore det bästa.
  • Anonym (Why)
    Anonym (Melonen) skrev 2024-05-30 04:04:00 följande:

Om du stannar hos den snubben är du lika sjuk i huvudet som honom. Dessutom skriver du som en 7 åring. Är ni special needs båda två kanske? 

Såklart skulle där komma in någon som ger sig på en personligen också. Den misshandeln kanske man skulle ta att skriva om istället. Sjukt otrevligt, har du inget snällt att skriva så håll det för dig själv
  • Anonym (F)
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 22:57:16 följande:
    Att du ser det som att vi bagetalliser är intressant när vi bara konstaterar att ett slag med handflatan gör mindre skada än vad ett knytnävsslag gör.
    Försvarar du Will Smith också? Är det fritt fram att slå folk med öppen hand när man känner för det bara handen är öppen?

Förklara om du ser detta som en misshandel eller ej.

Öppna ögonen!
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 18:24:55 följande:
    Så då verkade det ju bli lättare att gå efter andra gången.

Det verkar ju vara TS plan också, om det mot förmodan skulle hända igen. 
    Ditt svar här får mig att tänka att det verkar vara en del här som inte förstår vad vi pratar om. Våld i nära relationer betyder inte automatiskt en hård knuff eller liknande. Säg att man får näsan knäckt eller avslaget kind/käkben vid det andra tillfället. På vilket sätt har man skaffat sig en bättre situation efter andra gången då? Inser du inte att våld ger skador på kroppen när man blir slagen av någon enormt mycket starkare än en själv som inte har spärrar på plats? Som man känner av lång tid efteråt när själva skadan har läkt. Jag hade ont i ett år efteråt. Då har jag inte nämnt vad det gör med ens psyke och ens syn på andra människor.

Så naivt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2024-05-30 05:49:07 följande:
    Oavsett så var det ts som inledde misshandeln. Det kan vi aldrig komma ifrån.
    Hur hade du resonerat om killen hade slagit tillbaka med en handflata, hade det varit ok eller?

Eller är det så att alltid mannens handlande är värre än kvinnans, även om handlingen är densamma?

Själv tycker jag att båda borde inse nu att de inte är bra för varandra, och liksom lämna varandra i ett gemensamt beslut. Det vore det bästa.
    Min syn är att det beror på det fysiska övertaget. Om en muskulös kvinna på 100kg slår en 60-kilosman utan att bry sig om skadorna det kommer att ge så är det illa ja. För mig handlar det såklart inte om könet utan om övertaget. Likaså när en vuxen slår ett barn.
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-30 05:41:26 följande:
    Hon säger att hon ska till en annan kille och efter det blir hon mordhotad.
    Tow2Mater skrev 2024-05-30 01:01:07 följande:
    Kanske vore rimligt att inse ni gett TS era synpunkter. Nu kan ni börja respektera hennes val. Hon är vuxen, inte ett barn som behöver tillrättavsisas.

Ska man inte ta någon risk överhuvudtaget, ska man  t ex inte gå över gatan, eller flyga, inte köra bil. För det har en del dött av. Livet är fullt av olika risktaganden.
    Vi ger goda råd, eftersom hon frågat efter dem och i enlighet med Regeringens policy:

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/04/regeringen-starker-arbetet-mot-mans-vald-mot-kvinnor/
    Mannen tolkning, eller/och TS mening var ju att hon ska vara otrogen.
Svar på tråden Lördag som eskalera