• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 18:49:59 följande:
    Efter första gången är tidigare.

Att riskera att mördas av en våldsam man, som jag inte behöver leva med, är ingen risk jag ser värd att ta. Gör du?
    Har han inte mördat tidigare, och inte har en historia av våld förutom ett slag efter jag först slog honom - den lilla risken skulle jag absolut ta.

Gå inte över gatan - du kan ju bli påkörd!
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 19:02:02 följande:
    Har han inte mördat tidigare, och inte har en historia av våld förutom ett slag efter jag först slog honom - den lilla risken skulle jag absolut ta.

Var inte tillsammans med någon som mordhotat dej - han kan mörda dej! 
  • Anonym (Why)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 19:02:02 följande:

Det är jävligt skönt med någon som faktiskt förstår även om jag själv fatta att så inte skulle vara det överhängande. Faktum kvarstår att om jag inte slagit så hade han aldrig slagit. Och någon sån historia finns inte
  • Tom Araya

Ja, ni gjorde båda en massa fel.

Men den detalj som jag tycker gjorde hans beteende mycket värre är hotet om våld. Det antyder att han tänkt på att utsätta dig för våld redan innan han gjorde det.

Jag tror att risken är väldigt stor att er relation kommer att eskalera i allt negativt.

• molly50
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 17:25:02 följande:
    Beror väl på storeken på barnet. Små barn naturligtvis inte. Ni letar ju reda på extremlägen istället för att förstå principen.

Det var två vuxna människor här.

Om en tjej fått en smäll av sin kille och slagit tillbaka. Hade vi då suttit här och diskuterat om hon var en mansmisshandlare då? Ifrågasatt om hon även slår små barn?
    Jag tycker inte det är ett extremläge.
    Det var du som skrev att du slår tillbaka av ren reflex om någon slår dig.
    Då frågade jag om det även gäller barn.
    Du skriver att du inte skulle slå små barn.
    Men jag tycker att det borde gälla även större barn då de oftast inte har samma styrka som en fullvuxen man.

Hade en man slagit en kvinna och hon slagit tillbaka så hade jag haft samma åsikt.
    Man kan lösa det t ex genom att gå iväg istället för att sjunka till samma nivå.
  • molly50
    Anonym (Why) skrev 2024-05-29 19:08:50 följande:
    Det är jävligt skönt med någon som faktiskt förstår även om jag själv fatta att så inte skulle vara det överhängande. Faktum kvarstår att om jag inte slagit så hade han aldrig slagit. Och någon sån historia finns inte
    Och hur vet du att han aldrig hade slagit om du inte hade gett honom en örfil först?
    Han hade ju redan hotat dig till livet. 
  • Anonym (F)
    molly50 skrev 2024-05-29 20:49:25 följande:
    Jag tycker inte det är ett extremläge.
    Det var du som skrev att du slår tillbaka av ren reflex om någon slår dig.
    Då frågade jag om det även gäller barn.
    Du skriver att du inte skulle slå små barn.
    Men jag tycker att det borde gälla även större barn då de oftast inte har samma styrka som en fullvuxen man.

Hade en man slagit en kvinna och hon slagit tillbaka så hade jag haft samma åsikt.
    Man kan lösa det t ex genom att gå iväg istället för att sjunka till samma nivå.
    Hade en man slagit en kvinna hade du sagt att hon ska gå vid första slaget och har rätt att försvara sig.

Det här handlar bara om stereotypa föreställningar om kvinnor som offer och män som förövare.

Att byta på begreppen är nästa omöjligt för de flesta. Det är bara att läsa den här tråden för att se att kvinnan framställs som offer. 

Om hon skulle gå till polisen skulle hon var gärningsman för någon form av misshandel. Mannen skulle bli ifrågasatt om våldet var försvarligt/nödvärn bara för att en kvinna slog.

Hade de inblandade varit två män skulle den första som slog först varit gärningsmannen och den som slog tillbaka ett offer.

Bilden av offer och förövare formas framförallt av kön och inte av händelseförlopp.
  • molly50
    Anonym (F) skrev 2024-05-29 21:01:15 följande:
    Hade en man slagit en kvinna hade du sagt att hon ska gå vid första slaget och har rätt att försvara sig.

Det här handlar bara om stereotypa föreställningar om kvinnor som offer och män som förövare.

Att byta på begreppen är nästa omöjligt för de flesta. Det är bara att läsa den här tråden för att se att kvinnan framställs som offer. 

Om hon skulle gå till polisen skulle hon var gärningsman för någon form av misshandel. Mannen skulle bli ifrågasatt om våldet var försvarligt/nödvärn bara för att en kvinna slog.

Hade de inblandade varit två män skulle den första som slog först varit gärningsmannen och den som slog tillbaka ett offer.

Bilden av offer och förövare formas framförallt av kön och inte av händelseförlopp.
    Läste du alls vad jag skrev?
    Jag skrev att jag hade haft samma åsikt om kvinnan hade varit den som slagit tillbaka.
    Men i det här fallet så föregicks det av ett mordhot.
    Och oavsett vad man har mellan benen så svarar man inte på en örfil med att slå personen blodig.
    Så för mig är det här inte en könsfråga. Oavsett vad du tror.
  • Anonym (F)
    molly50 skrev 2024-05-29 21:21:20 följande:
    Läste du alls vad jag skrev?
    Jag skrev att jag hade haft samma åsikt om kvinnan hade varit den som slagit tillbaka.
    Men i det här fallet så föregicks det av ett mordhot.
    Och oavsett vad man har mellan benen så svarar man inte på en örfil med att slå personen blodig.
    Så för mig är det här inte en könsfråga. Oavsett vad du tror.
    Förklara då varför du försvarar den som slår först.
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 18:41:33 följande:
    Efter andra gången är per definition tidigt.

Och vi tar risker hela tiden. Ibland är små risker värda att ta. Du slutar inte gå över gator bara för att en del blir överkörda.
    Att sova i samma säng som någon som har mordhotat och slagit en blodig - en helt onödig risk att ta. Att bli misshandlad av en främling på gatan är en risk man tar, inte att bli misshandlad igen eller dödad av den man lever med.

Men ts kommer såklart inte att lyssna på något som går emot vad hon själv vill tro på. Men kanske att andra som läser här skulle kunna dra nytta av andras erfarenheter på området.
Svar på tråden Lördag som eskalera