• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Tankfull)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 15:40:00 följande:
    Han har visat på mycket ånger och sagt att han inte ska dricka så nånsin igen. Och han uttalar också att detta aldrig någonsin får hända någonsin igen. Att om jag skulle slå honom kommer han aldrig svara utan hellre slå sig själv om han känner att han måste.
    Men du hade en väldigt bra sak där att säga ett ord som gör att vi bara tvärt slutar och går ifrån situation och reflekterar var för dig och att båda då vet att det är allvar nu, vi måste sluta. Nu hoppas ju jag att detta aldrig mer sker men känns tryggt om man skulle ha något verktyg ändå in case. 

Han ölsinne är enligt mig att han dricker förmycket men han har ju inte själv tyckt det innan i lördags. Han har druckit öl fredag, lördag och söndag på dagen typ varje helg men inte så mycket som i lördags. Och han säger att det är slut med det.
    Alarmerande med alkoholvanorna 🚨 🚨 ?️
    Om han verkligen menar ALLVAR så bör han gå på AA.
    NU.
    Han visar oroande tecken på dåligt ölsinne och det bör han absolut ta på allvar.
    Alkoholism börjar för många genom stadigt helgdrickande.

Om han inte vill gå med på AA så be han ta en vit månad, det borde visa vart han står.
    Det borde han kunna ge dig om han menar allvar.
    Det borde inte vara svårt OM han inte har alkohol problem redan.
  • Anonym (Why)
    Anonym (Tankfull) skrev 2024-03-27 16:02:41 följande:
    Alarmerande med alkoholvanorna 🚨 🚨 ?️
    Om han verkligen menar ALLVAR så bör han gå på AA.
    NU.
    Han visar oroande tecken på dåligt ölsinne och det bör han absolut ta på allvar.
    Alkoholism börjar för många genom stadigt helgdrickande.

Om han inte vill gå med på AA så be han ta en vit månad, det borde visa vart han står.
    Det borde han kunna ge dig om han menar allvar.
    Det borde inte vara svårt OM han inte har alkohol problem redan.
    Jo han har sagt att han inte kommer dricka så vi får väl se nu när det är långhelg och allt
  • Anonym (?)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 16:07:34 följande:
    Jo han har sagt att han inte kommer dricka så vi får väl se nu när det är långhelg och allt
    Kommer han inte dricka alls eller bara inte öl på förmiddagen? 
  • Jemp
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 11:37:02 följande:
    Jo den tanken är jag i. Varit ihop så kort tid också sker detta. Men det är inte så att det är vardagsmat för oss, i vanliga fall har vi ett väldigt respektfullt och kärleksfullt förhållande därför är det en stor chock att vi gjorde såhär
    Alltså, det verkar ju spårat ur långt innan våldet så jag undrar om det verkligen varit så respektfullt?
    Du hotar sticka med en annan, han hotar att slå ihjäl dig??
  • Anonym (Tankfull)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 16:07:34 följande:

Han bör främst för sig egen skull ha noll konsumtion, även till hänsyn av dig.
    Som sagt, menar han allvar så är det inte svårt.
    Ni får också,om möjligt, fira påsken på annat vis än det ni är vana vid ifall det annars hade varit alkohol inblandat.
    Man kan mysa och ta det lugnt också, göra något helt kravlöst som stärker det ni vill åstadkommma.
    Ta en promenad på stan, go fika, en film, picknick eller vad som helst. 

Man kan njuta utan alkohol.

• Anonym (Eeik)
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 14:37:02 följande:

Jag hör vad ni säger men ni tror alltså att har det hänt en gång så kommer det hända fler ggr? Inte att man kan lära sig av det och aldrig någonsin hamna i något liknande igen?

Nej. Man slår ALDRIG en annan människa. Det är bara en tidsfråga tills det händer igen. Och igen!
  • Anonym (Why)
    Jemp skrev 2024-03-27 16:46:29 följande:
    Alltså, det verkar ju spårat ur långt innan våldet så jag undrar om det verkligen varit så respektfullt?
    Du hotar sticka med en annan, han hotar att slå ihjäl dig??
    Jag förstår dig men ja. Respektfullt och kärleksfullt så det är verkligen ofattbart att det eskulera till detta
  • Anonym (Why)
    Anonym (Eeik) skrev 2024-03-27 16:52:00 följande:
    Nej. Man slår ALDRIG en annan människa. Det är bara en tidsfråga tills det händer igen. Och igen!
    Jag slog också och jag vet att jag inte kommer göra så nånsin igen. Så förhoppningsvis gäller samma för honom 
  • Ami  Heart

Jag hade ringt 020-505050 och talat med Kvinnofridslinjen.

Du ska ringa dit och berätta det som du berättade för oss. 

Jag förstår att du är kär, att detta inte är de ni brukar vara och att det känns som en dålig såpa eller mardröm. Du ska ändå ringa, berätta och lyssna

Nu. Ta hand om dig.

Kvinnofridslinjen 020-505050 Lägg in i mobilen vid förälskelse, ring vid första slaget
  • Tow2Mater
    Anonym (Why) skrev 2024-03-27 15:40:00 följande:
    Han har visat på mycket ånger och sagt att han inte ska dricka så nånsin igen. Och han uttalar också att detta aldrig någonsin får hända någonsin igen. Att om jag skulle slå honom kommer han aldrig svara utan hellre slå sig själv om han känner att han måste.
    Men du hade en väldigt bra sak där att säga ett ord som gör att vi bara tvärt slutar och går ifrån situation och reflekterar var för dig och att båda då vet att det är allvar nu, vi måste sluta. Nu hoppas ju jag att detta aldrig mer sker men känns tryggt om man skulle ha något verktyg ändå in case. 

Han ölsinne är enligt mig att han dricker förmycket men han har ju inte själv tyckt det innan i lördags. Han har druckit öl fredag, lördag och söndag på dagen typ varje helg men inte så mycket som i lördags. Och han säger att det är slut med det.
    Men du ska ju inte slå igen? Det måste ju du lova och hålla.
    Och så borde du sluta tjata om hans alkohol. Tjat får ingen att låta bli att dricka.
Svar på tråden Lördag som eskalera