• Anonym (Börjar noja)

    Varför ringer läkaren inte tillbaka?

    Jag behöver en skiktröntgen, betalar själv så ingen remiss behövs, och ringde till en läkare som jag känner sen förut. Det är en släkting till mina goda vänner och jag har träffat den här läkaren många gånger de senaste 20 åren. Jag har tom varit hemma hos läkaren i fråga på fest.

    Jag har ringt två gånger och bett läkaren ringa upp men nu är det inne på andra dagen och jag har inte hört något. Jag börjar bli lite nojig att läkaren har något emot mig och att jag inte ska få komma dit på undersökning. Får jag inte det så vet jag inte vart jag ska vända mig då inte alla har denna skiktröntgen och jag gärna vill gå till någon där jag vet att jag kan lita på diagnosen. Nojar jag i onödan över att läkaren inte har ringt än? Jag sa till receptionisten att vi känner varann och hur vi känner varann så läkaren vet ju att det är jag som har lämnat meddelande. Borde inte det ha gjort att läkaren ringer tillbaka ganska snabbt?

  • Svar på tråden Varför ringer läkaren inte tillbaka?
  • Anonym (eh)
    Anonym (Börjar noja) skrev 2024-03-27 16:15:22 följande:
    Varför ringer läkaren inte tillbaka?

    Jag behöver en skiktröntgen, betalar själv så ingen remiss behövs, och ringde till en läkare som jag känner sen förut. Det är en släkting till mina goda vänner och jag har träffat den här läkaren många gånger de senaste 20 åren. Jag har tom varit hemma hos läkaren i fråga på fest.

    Jag har ringt två gånger och bett läkaren ringa upp men nu är det inne på andra dagen och jag har inte hört något. Jag börjar bli lite nojig att läkaren har något emot mig och att jag inte ska få komma dit på undersökning. Får jag inte det så vet jag inte vart jag ska vända mig då inte alla har denna skiktröntgen och jag gärna vill gå till någon där jag vet att jag kan lita på diagnosen. Nojar jag i onödan över att läkaren inte har ringt än? Jag sa till receptionisten att vi känner varann och hur vi känner varann så läkaren vet ju att det är jag som har lämnat meddelande. Borde inte det ha gjort att läkaren ringer tillbaka ganska snabbt?


    Läkaren har säkert andra patienter och åtaganden, så att ringa dig hamnar på att-göra-listan. han ringer säkert upp inom några dagar. 

    Att du känner läkaren privat är ingen som helst anledning att läkaren ska kontakta dig före någon annan patient. 

    Är det en privat mottagning där man kan beställa lite vad man själv tycker? För annars är det väl läkaren som bestämmer om du behöver en skiktröntgen och hur snabbt?
  • Anonym (Börjar noja)
    Anonym (eh) skrev 2024-03-27 16:20:04 följande:
    Läkaren har säkert andra patienter och åtaganden, så att ringa dig hamnar på att-göra-listan. han ringer säkert upp inom några dagar. 

    Att du känner läkaren privat är ingen som helst anledning att läkaren ska kontakta dig före någon annan patient. 

    Är det en privat mottagning där man kan beställa lite vad man själv tycker? För annars är det väl läkaren som bestämmer om du behöver en skiktröntgen och hur snabbt?
    Det är min första läkare som har bestämt att jag behöver skiktröntgen om du nu måste veta. Den första har dock ingen skiktröntgen själv varav jag ringer den andra. Är säker på att min bekanta läkare håller med när jag förklarar vad som har hänt när och om vi pratar.
  • Anonym (Börjar noja)

    Alla läkare är privata för övrigt och jag betalar själv 100%.

  • Anonym (eh)
    Anonym (Börjar noja) skrev 2024-03-27 16:24:40 följande:
    Det är min första läkare som har bestämt att jag behöver skiktröntgen om du nu måste veta. Den första har dock ingen skiktröntgen själv varav jag ringer den andra. Är säker på att min bekanta läkare håller med när jag förklarar vad som har hänt när och om vi pratar.
    Då får du vänta in att läkaren ringer tillbaka.

    Det enklaste hade kanske varit att läkaren som tycker att du ska göra en skiktröntgen skrev en remiss till mottagningen som ska utföra den. Så hade du kunnat spara din tid och slippa noja dig över att ta kontakten själv. 
  • EpicF

    Om din läkare nu vill att du ska göra en siktröntgen, vilket är samma som DT/CT så borde denne skickat en remiss till en mottagning, kanske den som din vän jobbar på eller bilddiagnostik på sjukhuset i den regionen du bor i. På så viss slipper du lägga energi på det och du slipper betala. 

    Varför har din läkare inte gjort det?  Låter väldigt märkligt att du själv ska betala och ombesörja att en siktröntgen blir gjord. 

  • Anonym (Börjar noja)
    Anonym (eh) skrev 2024-03-27 16:30:09 följande:
    Då får du vänta in att läkaren ringer tillbaka.

    Det enklaste hade kanske varit att läkaren som tycker att du ska göra en skiktröntgen skrev en remiss till mottagningen som ska utföra den. Så hade du kunnat spara din tid och slippa noja dig över att ta kontakten själv. 
    Det gör mig ingenting att ta kontakt själv utan det är att jag inte får någon återkoppling som gör mig olustig. Börjar undra om min bekant har något emot mig eller något. Men jag får be den första läkaren kontakta den andra om jag inte hör något tills nästa vecka.
  • Anonym (Börjar noja)
    EpicF skrev 2024-03-27 16:35:50 följande:

    Om din läkare nu vill att du ska göra en siktröntgen, vilket är samma som DT/CT så borde denne skickat en remiss till en mottagning, kanske den som din vän jobbar på eller bilddiagnostik på sjukhuset i den regionen du bor i. På så viss slipper du lägga energi på det och du slipper betala. 

    Varför har din läkare inte gjort det?  Låter väldigt märkligt att du själv ska betala och ombesörja att en siktröntgen blir gjord. 


    Jag vill inte gå in på detaljer här men det är inget konstigt upplägg alls. Men det kan hända att jag måste få läkare 1 att prata med läkare 2. Men jag är som sagt säker på att läkare 2 skulle hålla med att jag behöver skiktröntgen när jag berättar vad som har hänt.
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Börjar noja) skrev 2024-03-27 16:37:48 följande:
    Det gör mig ingenting att ta kontakt själv utan det är att jag inte får någon återkoppling som gör mig olustig. Börjar undra om min bekant har något emot mig eller något. Men jag får be den första läkaren kontakta den andra om jag inte hör något tills nästa vecka.
    Ja, det är väl mycket möjligt. Hade blivit sjukt irriterad om någon ringde som du gjort och berättade hur ni kände varandra. Vad spelar det för roll? Sök vård som alla andra.
  • Anonym (Börjar noja)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2024-03-27 16:50:04 följande:
    Ja, det är väl mycket möjligt. Hade blivit sjukt irriterad om någon ringde som du gjort och berättade hur ni kände varandra. Vad spelar det för roll? Sök vård som alla andra.
    Ursäkta? Det är privat vård och receptionisten frågade hur vi kände varandra när jag sa att läkaren vet vem jag är när jag gav mitt namn, nummer och berättade ärendet. Det är inget konstigt alls med det. Vad ska jag göra tycker du? Vara otrevlig mot receptionisten och vägra svara på hennes frågor?
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Börjar noja) skrev 2024-03-27 17:02:08 följande:
    Ursäkta? Det är privat vård och receptionisten frågade hur vi kände varandra när jag sa att läkaren vet vem jag är när jag gav mitt namn, nummer och berättade ärendet. Det är inget konstigt alls med det. Vad ska jag göra tycker du? Vara otrevlig mot receptionisten och vägra svara på hennes frågor?
    Ursäkta på dig själv! Det jag ifrågasätter är att du säger att läkaren vet vem du är när du ringer. Varför gör du det? Finns bara ett skäl. Att få snabbare/bättre behandling än övriga.
  • EpicF

    Även vid privat vård kan det vara bra med en remiss. 

    Jag ifrågasätter inte att du behöver en DT/CT, utan varför du inte behöver remiss och ska betala själv.

    Är det nödvändigt för din sjukdom (jag antar att du har en) så ska det gå utmärkt att få en remiss istället och slippa dels betala själv och sedan massa krångel runt. 

  • Anonym (Börjar noja)
    EpicF skrev 2024-03-27 17:26:12 följande:

    Även vid privat vård kan det vara bra med en remiss. 

    Jag ifrågasätter inte att du behöver en DT/CT, utan varför du inte behöver remiss och ska betala själv.

    Är det nödvändigt för din sjukdom (jag antar att du har en) så ska det gå utmärkt att få en remiss istället och slippa dels betala själv och sedan massa krångel runt. 


    Jag förstår hur du menar. Min situation är ganska självklar om läkaren hör vad som har hänt men läkare 1 har inga problem att prata med läkare 2 vid behov. Så måste det kanske bli också, vi får se. Betala själv kommer jag att behöva göra oavsett men det är helt ok. Just nu vill jag bara ha en tid så jag vet att jag får undersökningen jag behöver.
  • Anonym (Börjar noja)
    Anonym (Oj) skrev 2024-03-27 17:34:22 följande:

    Vad kommer det att kosta? Är det inte jättedyrt?


    Det är inte speciellt dyrt i mitt tycke.
  • mammatill6

    Fast det är inte såhär vården fungerar, att man bara kan ringa till en läkare och säga att man vill ha en röntgen och förvänta sig att en läkare hör av sig inom 2 dagar. Den första läkaren som bestämde att det ska göras ska ju då skicka en remiss. Sedan även om du är bekant med läkaren så har ju en läkare väntetider, du måste ju boka in en tid hos läkaren så han får bedömma om det behövs. Det 

  • Anonym (Oj)
    Anonym (Börjar noja) skrev 2024-03-27 17:36:44 följande:
    Det är inte speciellt dyrt i mitt tycke.
    Hur mycket? 10 000?
  • EpicF

    Varför måste du betala själv? Normalt sätt betalar man enbart en patientavgift så långe undersökningen är medicinsk begrundar och inte ur ett skönhetsperspekriv. 

  • Anonym (eh)
    Anonym (Börjar noja) skrev 2024-03-27 16:37:48 följande:
    Det gör mig ingenting att ta kontakt själv utan det är att jag inte får någon återkoppling som gör mig olustig. Börjar undra om min bekant har något emot mig eller något. Men jag får be den första läkaren kontakta den andra om jag inte hör något tills nästa vecka.
    Detta är ett så otroligt märkligt förfarande. Dels att du inte får remisser för vård du behöver. Och sen att du tror att läkaren avgör din behandling utifrån vad hen eventuellt tycker om dig privat. 
  • Anonym (hanna)

    Det är ju din första läkare som ska skriva en remiss.

    Det låter helt befängt att det är upp till dig som patient att ringa runt och leta efter en tid för skiktröntgen.

    Om du verkligen är sjuk så gå till den offentliga vården så får du hjälp lite snabbare, för den här vägen verkar ju inte funka. 

Svar på tråden Varför ringer läkaren inte tillbaka?