• Tilolo

    Dödsångest till dödslängtan?

     


    Det kan vara så att kroppen i ditt sprudlande tillstånd skyddar sig mot att känna obehagliga känslor. Men i detta sprudlande så har du inte tillräckligt med kropps-kapacitet för att kunna orka hålla det på plats och därmed känner du denna dödsångest för att du i det KÄNNER att manin i det sprudlande tillståndet är ett dött tillstånd. Det är ej grundat med verkligheten, eftersom det ju är detta skydd mot obehagliga känslor. Det kännas otroligt verkligt att man är glad och att man älskar alla, men i och med att det är så överdrivet så är det inte äkta grundad glädje, som den glädje man känner när man är stilla.


    Det som sen kommer dagen efter är som en manisk baksmälla för att kroppen då är helt utmattad av sina försök från gårdagen att vara sprudlande. Då känns ångesten total och du vill bara från tillståndet, men inte dö på riktigt. Tillståndet som du känt hela tiden i dina maniska sprudlande försök.


    Jag har själv erfarenheter av dessa maniska symtom så jag vet verkligen hur dessa upp- och ned dalar känns. För mig är denna mani självgående så jag märker ofta inte av manin förrän när det är kört, så att säga. Eller när jag är mitt i det, men då är den svår att stoppa.


    Dessa uttryck uppstår för att man försöker dämpa en inre konflikt av något som man inte vågar och inte vill kännas vid. Det kan handla om en insikt eller uppgörelse som man står inför men gör allt för att dämpa för att det innebär för mycket smärta av en själv att lämna.


    Vad kan det vara i ditt liv som känns fel? Är du tillfreds i ditt liv med vanor och sysselsättning eller är detta egentligen sätt för dig att döva det du egentligen känner bakom?
    Saker som behöver mani för att dessa saker inte räcker till. 


     

  • Tilolo
    Anonym (S) skrev 2024-03-28 11:03:39 följande:
    Intressant, tack. Jag kan känna igen mig en del i det du säger, också uppgivenheten efter att jag känt att jag gått på moln i någon dag ungefär. Det är som att hela kroppen bara laddar ur och att jag inte orkar mer. Men jag vet inte om jag har någonting jättedjupt bakom någon slags fasad? Såklart har man varit i riktigt jobbiga perioder men jag har för det mesta ett ganska okomplicerat liv. Jag tror inte jag har reflekterat över mitt liv, jag bara är. 

    Hade önskat att jag kunde förstå mig själv mer.

    Kanske har du byggt så starka murar att det för dig känns som att det inte finns några djupare problem. Trots allt så vet din kropp att något är fel som den på detta sätt försöker förmedla.

  • Tilolo
    Anonym (S) skrev 2024-03-28 12:48:27 följande:
    Har en sambo nu. Han kan många gånger säga att han inte förstår mig, att han inte hänger med i mina känslor. Jag försöker förklara för honom att jag håller med honom, jag hänger inte heller med. 
    Att inte bli förstådd av sin omgivning kan skapa dessa typer av tillstånd. Jag vet inte, men ett alternativ skulle kunna vara att du kanske inte känner att det är helt rätt med denna relation i och med också att han inte förstår dig emotionellt, vilket ju är en viktig del i en relation att just bli.
Svar på tråden Dödsångest till dödslängtan?