Inlägg från: Anonym (Viola) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Viola)

    Recept för att stötta barnen i sin utveckling studierelaterat

    Jag har lyckats få en mycket studiemotiverat barn ( går nu i 9:an) och jag tror att det handlar om så 
    mycket för att det ska gå bra barnen att lyckas i skolan.
    Det handlar ju också om till viss mån om vilka grundförutsättningar man har redan från start och om man har lätt för att lära sig. 
    Jag minns hur det var när hen gick i lågstadiet och hur hon ibland kämpade med vissa läxor och hur vi många gånger kivades kring dem.
    Jag kom överens med hens lärare att inte lägga mig i skolarbetet om hon själv inte ville ha den hjälpen men erbjuda min hjälp om hen önskade det.
    Det gjorde allt bättre.
    När hen blev äldre lärde jag ut min egen studieteknik som jag tyckte var bra och hen gillade det sättet och har fortsatt så.
    Vi har också haft bra framförhållning med olika skolarbeten där vi gått igenom och förberett kommande skolvecka tillsammans ( som hon skött på egen hand nu sedan 6:an) ibland med start söndag eftermiddag om det har legat mycket prov de kommande veckorna.
    Vi har också tänkt mycket på balans mellan skola och fritid, något vi tycker är enormt viktigt!
    Vi har varit hörsamma på vårt barns åsikter och behov och låtit hen bestämma hur och när det passar hen att göra skoluppgifterna, allt  i sin takt. 
    Det har då inneburit att hen kommit lätt undan hemma med vissa göromål, men som vi ser det vill hen verkligen nå sina mål så då har vi lyssnat på hen och låtit en del här passera vissa intensiva perioder.


    Vi har jobbat mycket på tillit, närvaro och ha ett öppet och kärleksfull atmosfär.
    Vi har respekterat hens känslor,behov och åsikter och alltid stöttat hen.
    Vi har också alltid sagt att man kan bara göra sitt bästa och att allt inte bara handlar om betyg utan det viktigaste är hur man är och beter sig mot andra!
    Vi har också haft ett motto:
    Vill man något riktigt mycket så KAN MAN, det är ALDRIG försent! 

Svar på tråden Recept för att stötta barnen i sin utveckling studierelaterat