• Anonym (Frick my life)

Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?

Mitt id-kort, egentligen hela mitt kortfodral, har försvunnit och jag skulle hämta ut mer medicin på tisdag. Medicinen är viktig och kan egentligen inte vänta tills jag fått ett nytt leg. Jag har så det räcker till på fredag men sen är det slut. 

Lösningen skulle vara att en nära släkting, med samma ovanliga efternamn, får fullmakt att hämta ut medicinen åt mig, funkar det? Eller krävs mitt leg för det också? 

• Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?
  • Anonym (r)
    Anonym (Pass) skrev 2024-03-31 16:58:45 följande:

Har du inget pass? Det funkar som legitimation. 

Jadu, skulle TS verkligen starta en tråd om ej legitimation om hen faktiskt hade en?
  • Anonym (Pass)
    Anonym (r) skrev 2024-03-31 18:02:29 följande:
    Jadu, skulle TS verkligen starta en tråd om ej legitimation om hen faktiskt hade en?
    Ja, varför inte? Det är inte säkert att man tänker på allt hela tiden reser man inte så ofta har man kanske glömt att det ligger i en låda och skräpar. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Pass) skrev 2024-03-31 16:58:45 följande:

Har du inget pass? Det funkar som legitimation. 

Nej, jag har inget pass och inget körkort och inget id-kort och inget nationellt id-kort. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (r) skrev 2024-03-31 18:02:29 följande:
    Eller hur? 
  • Anonym (Pass)
    Anonym (Frick my life) skrev 2024-03-31 18:10:42 följande:
    Nej, jag har inget pass och inget körkort och inget id-kort och inget nationellt id-kort. 
    Varför så otrevlig? 
  • Anonym (Pass)
    Varför så otrevlig? 
  • LFF

På varje apotekskedja kan du ge en digital fullmakt som gör att gågon annan kan hämta ut medicin åt dig. Jag har så för sambon.

• LFF
    Börja då med att ordna pass. Då behöver du "bara" ha med dig en nära anhörig som kan intyga att du är du. Nationellt Id-kortkan fungera på samma vis. Körkort skickas rekommenderat och då krävs giltig id-handling för att få ut det. Fullmakt via Postnord tar tid. Vet av egen erfarenhet då mitt körkort bland annat blev stulet och passet hade gått ut så jag kollade vilken id-handling som var enklast att få först.
  • EpicF

Om jag inta tar helt fel så krävs att personen har både ditt leg, sitt eget leg och fullmakt för att då lov att hämta ut. 

Men du kan alltid försöka om du går med. Kanske går det, kanske går det inte. 

Har du inget pass? 

• Anonym (Frick my life)
    LFF skrev 2024-03-31 18:46:50 följande:
    Börja då med att ordna pass. Då behöver du "bara" ha med dig en nära anhörig som kan intyga att du är du. Nationellt Id-kortkan fungera på samma vis. Körkort skickas rekommenderat och då krävs giltig id-handling för att få ut det. Fullmakt via Postnord tar tid. Vet av egen erfarenhet då mitt körkort bland annat blev stulet och passet hade gått ut så jag kollade vilken id-handling som var enklast att få först.
    Jo, men pass/id-kort hinner inte bli klart före fredag. Vi hittade inte ens en tid som funkade för både mig och sagda släkting förrän om tre veckor, dels pga fullbokat och dels jobbtider.

Hur som, fullmakten är fixad så får vi se hur det går. 
Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?