• Anonym (Frick my life)

Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?

Mitt id-kort, egentligen hela mitt kortfodral, har försvunnit och jag skulle hämta ut mer medicin på tisdag. Medicinen är viktig och kan egentligen inte vänta tills jag fått ett nytt leg. Jag har så det räcker till på fredag men sen är det slut. 

Lösningen skulle vara att en nära släkting, med samma ovanliga efternamn, får fullmakt att hämta ut medicinen åt mig, funkar det? Eller krävs mitt leg för det också? 

• Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?
  • bouncer

Om du har mobilt bank-id så har du ju också ett ID-kort där. Du visar upp det i kassan på Apoteket.

• Anonym (Bizz)

Ni kan göra en fullmakt på apotekets hemsida, det behövs bara bank-id för att göra det. 
    JAg har gjort det för både min mamma och min yngsta son.

• Anonym (Frick my life)
    bouncer skrev 2024-03-30 18:32:36 följande:

Om du har mobilt bank-id så har du ju också ett ID-kort där. Du visar upp det i kassan på Apoteket.

Nej, jag har inget id-kort i min bankid. 
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-03-30 18:32:55 följande:

Ni kan göra en fullmakt på apotekets hemsida, det behövs bara bank-id för att göra det. 
    JAg har gjort det för både min mamma och min yngsta son.

Det vet jag, frågan var om den som sedan hämtar medicinen behöver mitt id-kort. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Frick my life) skrev 2024-03-30 18:37:35 följande:
    Det vet jag, frågan var om den som sedan hämtar medicinen behöver mitt id-kort. 
    Nej, det behöver den inte. Det räcker med den personens id.
  • Anonym (Frick my life)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-03-30 18:38:41 följande:
    Nej, det behöver den inte. Det räcker med den personens id.
    Bra! 
  • EnAnonumius
    Anonym (Frick my life) skrev 2024-03-30 17:56:09 följande:
    Nej, det går inte då det enda fraktalternativet är hemleverans och kräver legitimation. Det var även min första tanke nämligen då jag hatar att gå i affärer i allmänhet och hade föredragit att få de till paketskåp. 
    Vissa apotek acceptera bank-id på plats, d.vs i butiken. 

Kommer inte ihåg vilka men jag kunde legitimera mig på det sättet med bank-id appen på apotek när jag skulle hämta ut medicin och glömt legget, det var förra året.

Du kan ju prova om ditt apotek kan göra id koll via bank-id appen direkt i butik.. Kostar ju inget att försöka.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fliselisan

Bank-id funkar på apotek, men har man det inte sedan innan behöver man passet för att kunna ladda in det.

• Anonym (Pass)

Har du inget pass? Det funkar som legitimation. 

• EnAnonumius
    Fliselisan skrev 2024-03-31 15:36:43 följande:

Bank-id funkar på apotek, men har man det inte sedan innan behöver man passet för att kunna ladda in det.

Eller Nationellt id-kort funkar också för bank id-appen,

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?